نام و نام خانوادگی : محمّدعلی توکّلی
رشته قبولی : پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی تهران
شغل پدر : مهندس مکانیک
شغل مادر : خانه دار
منطقه : تهران غرب
مدیر : رامین غفرانی
پشتیبان: پوریا یزدان پناه
شما به عنوان کسی که معدل بالایی در امتحانات نهایی کسب کردید آیا روی تست هم تمرکز داشتید ؟
در دوران امتحانات نهایی، اولویت اصلی من کسب نمرهی بالا در امتحانات بود، چرا که معدل نهایی تأثیر مستقیمی در سوابق تحصیلی و در نتیجه در رتبهی کنکور داشت. با این حال، تلاش کردم ارتباط بین مطالعهی تشریحی و مهارت تستزنی را حفظ کرده و این دو را مکمل هم قرار دهم، نه جدا از هم.
روش مطالعه و نحوه مدیریت شما در این دوران چگونه بود ؟
پس از هر مرور تشریحی، تعدادی تست آموزشی مرتبط با همان مبحث میزدم. این کار باعث میشد مطالب هم برای امتحان نهایی تثبیت شوند و هم در ذهنم به شکل کنکوری پردازش شوند
پس از پایان امتحانات نهایی، بلافاصله وارد فاز تستزنی سنگین و مرور جمعبندی کنکوری شدم تا از افت فاصلهی تستی جلوگیری شود.
آیا دروس عمومی برای شما چالش ایجاد کردند ؟
در ابتدای مسیر، بله؛ دروس عمومی برای من یک چالش محسوب میشدند. نه بهخاطر سختی بیش از حد، بلکه به این دلیل که بهدرستی برای آنها برنامهریزی نکرده بودم و گاهی اولویت کمتری به آنها میدادم.

برنامه شما برای عبور از چالش دروس عمومی چگونه بود؟
اما در میانهی مسیر، با برنامهریزی هوشمندانه و استمرار در مطالعه، دروس عمومی نه تنها از چالش خارج شدند، بلکه تبدیل به فرصت برای افزایش تراز و سبقت گرفتن از رقبا شدند. توصیه من این است که هیچگاه عمومیها را فدای تخصصیها نکنید؛ چرا که گاهی همان چند صدم در درس دینی یا زبان، سرنوشتساز میشود.
دسته بندی موضوعی ، خلاصه نویسی ، مرور هفتگی و آزمون و تحلیل جداگانه برای دروس عمومی بسیار کمک کننده بود.
نحوه مطالعه خود در درس ادبیات و زبان را لطفا توضیح دهید ؟
من ادبیات را بهصورت موضوعی خواندم، نه درسبهدرس. تقسیمبندی من شامل ۵ بخش بود : لغت و املا ، تاریخ ادبیات ، آرایه های ادبی ، دستور زبان فارسی و قرابت معنایی
همچنین رویکرد کلی من در درس زبان شامل ۳ بخش لغات ، قواعد و درک مطلب به همراه تمرین منظم در هر بخش بود .
ایا توصیه ای برای دانش اموزان در باره مدیریت دوران پر فشاری که از کنکور اردیبهشت شروع و به کنکور تیر ختم می شود دارید ؟
بله؛ توصیههایی دارم که از تجربهی شخصی خودم و مشورت با مشاوران برجسته به دست آمده و میتواند به دانشآموزان کمک کند که این دوران حساس را با آرامش، بهرهوری و انگیزه پشت سر بگذارند…
لطفا" همانطور پیش تر صحبت کرده بودم ، قدم به قدم بفرمایید .
۱. قبل از هر چیز: واقعبینی و پذیرش نتیجهی اردیبهشت
اگر نتیجهی کنکور اردیبهشت مطلوب بود:
خوشحال باشید، اما نه مغرور؛ چون هنوز فرصت بهبود رتبه در کنکور تیر هست.
اگر نتیجه مطلوب نبود: نگران نباشید. این فقط یک “آزمون آزمایشی ملی” بود. با تحلیل دقیق و اصلاح برنامه، تیر میتواند برگ برندهی شما باشد .
۲. برنامهریزی دقیق بین دو کنکور
بازهی بین دو کنکور باید مثل یک “فرصت طلایی برای جمعبندی نهایی” تلقی شود، نه دوران خستگی یا بلاتکلیفی.
یک جدول مرور دروس بر اساس اولویت ضعفها، مباحث پرتکرار، و تحلیل آزمون اردیبهشت تنظیم شود .
۳. آرامش روانی را در اولویت قرار دهید .
این دوره فشار روحی زیادی دارد. مهم است که:
خواب منظم داشته باشید (۶.۵ تا ۸ ساعت)
تغذیه سالم و سبک رعایت شود .
از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید .
روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش یا پیادهروی داشته باشید .
۴. استمرار در آزمون دادن
حتی اگر کنکور اردیبهشت را خوب دادهاید، در این بازه آزمونهای شبیهساز (جامع) را رها نکنید.
آزمون ندادن = کاهش آمادگی ذهنی و روانی برای جلسهی تیر .
۵. مرور هدفمند و سبک جمعبندی
از خلاصهها، نکات نشاندار، تستهای غلطدار و مباحث پرتکرار استفاده کنید .
هدف این دوره، یادگیری صفر تا صد نیست؛ بلکه تقویت نقاط قوت، رفع اشتباهات و تثبیت آموختههاست .
۶. اهمیت باور و انگیزه
بزرگترین تفاوت رتبههای برتر با سایرین در این بازه، باور به توانایی خود و امید به بهبود رتبه است.
بسیاری از رتبههای برتر بعد از اردیبهشت به خود آمدند و در تیر نتیجهی درخشان گرفتند.
و در آخر اینکه دورهی بین اردیبهشت تا تیر، نقطهی طلایی برای جهش رتبه است، اگر: واقعبین باشید، خود را باور داشته باشید و با آرامش و برنامهی دقیق، مسیر را تا پایان ادامه دهید…
خالق تو را شاد آفرید آزاد آزاد آفرید
پرواز کن تا آرزو زنجیر را باور نکن
با آرزوی موفقیت برای تمامی آیندگان این مرز و بوم
