نام و نام خانوادگی محمد مهدی خرمکی
مقطع و رشته دوازدهم تجربی
نام شهر و استان تهران
میانگین تراز 6000
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است از سال دهم تقریا 70
شغل و تحصیلات مادر خانه دار
شغل و تحصیلات پدر بازنشسته نطامی
مصاحبهگر : آرش فتحعلی
1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من با کانون از طریق خانوادهام آشنا شدم. خواهرانم که یکی داروسازی و دیگری مهندسی پلیمر قبول شدهاند، تجربه خوبی از کانون داشتند و این باعث شد که من هم به این مجموعه اعتماد کنم. نتیجهای که آنها گرفتند واقعاً انگیزهدهنده بود و به من این اطمینان رو داد که میتوانم از خدمات کانون بهرهمند بشوم.
2-چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
من از سال دهم تا دوازدهم دانشآموز کانون بودم. این سه سال برای من بسیار مفید بود، چون همزمان با پیشرفت تحصیلی، از برنامهها و مشاورههای کانون بهرهبرداری کردم که تاثیر زیادی بر نتایج تحصیلیم داشت
3-در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
تقریبا 70 آزمون شرکت کرده ام
4-دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
دستاورد اصلی من از شرکت در آزمونهای کانون، کنترل استرس و بهبود مهارتهای مدیریت زمان در حین آزمونها بود. این آزمونها نه تنها به من کمک کردند تا اطلاعاتم را در شرایط واقعی بسنجیم، بلکه با تمرین مداوم، توانستم استرسم را بهتر مدیریت کنم و در مدت زمان تعیینشده، به بهترین شکل ممکن به سوالات پاسخ دهم. این تجربهها برای آمادگی بهینه در کنکور و دیگر آزمونها برایم بسیار مفید بود.
5-شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من خود را تا حد زیادی یک دانشآموز کانونی میدانم، چرا که توانستم از برنامههای هفتگی کانون و آزمونهای آن به طور کامل بهره ببرم. با توجه به راهبردها و برنامهریزیهای کانون، برنامه خود را شخصیسازی کردم تا مطابق با نیازها و نقاط قوت و ضعف خودم باشد. این برنامهریزی به من کمک کرد که به طور مؤثری مطالعه کنم و در آزمونها به بهترین نتیجه دست یابم. هر هفته با توجه به آزمونها و بازخوردهایی که از کانون دریافت میکردم، میتوانستم روند تحصیلی خود را بهینهسازی کنم
6-چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر، هر آزمون برای من جنبه یادگیری داشت و نه تنها احساس خستگی نکردم، بلکه هر بار این فرصت را میدیدم که نقاط ضعف خود را شناسایی کنم. هر آزمون به من این امکان را میداد که با دقت بیشتری به مشکلات و چالشهایم در درسها پی ببرم و راهحلهای بهتری برای بهبود آنها پیدا کنم. به همین دلیل، هر آزمون به عنوان یک تجربه آموزشی برای من تلقی میشد که باعث پیشرفت مستمر من در مسیر تحصیلی میشد.
7-آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
بله در موارد معدودی که خود را به برنامه راهبردی نمی رساندم غیبت می کردم
8-پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها به من این امکان را داد که در هر آزمون مشکل خود را شناسایی کنم و سپس تا آزمون بعدی به طور متمرکز روی رفع آن مشکل کار کنم. این روند باعث شد که پیشرفتهای قابل توجهی در درک و تسلط بر مطالب داشته باشم، چرا که هر بار بازخوردهایی که از آزمونها میگرفتم، به من کمک میکرد تا به تدریج نقاط ضعف خود را برطرف کنم و به سطح بالاتری از آمادگی دست یابم. این پیوستگی در آزمونها یک حلقه بازخورد مثبت برای من ایجاد کرد که بهبود مستمر را ممکن ساخت
9- آیا در آزمونهای مشابه شرکت میکنید؟
بله
الف) انگیزه من از شرکت در این آزمونها، ایجاد یک برنامهریزی دقیق و مشخص برای هر جلسه بود. این آزمونها به من کمک میکردند که بتوانم در شرایط واقعی آزمون، مدیریت زمان بهتری داشته باشم و برای خودم اولویتبندی دروس را تعیین کنم.
ب) فایده آزمونهای هدفگذاری این بود که به من کمک میکرد تا در آزمونهای اصلی، با اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری عمل کنم. این آزمونها به من نشان میدادند که کدام درسها را باید بیشتر تمرین کنم و به کدامها در زمان محدود توجه بیشتری داشته باشم. بنابراین، باعث میشد که در جلسههای مدیریت زمان از آزمون، کارایی بهتری داشته باشم
10-از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از کارنامه اصلی جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنم. دلیل استفاده از این کارنامه این است که به من امکان میدهد تا عملکرد خود را با سایر همترازانم مقایسه کنم و نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناسایی کنم. این مقایسه به من کمک میکند که متوجه شوم کدام درسها نیاز به بهبود دارند و کدامیک از مباحث باید بیشتر تمرین شوند. این کارنامه به عنوان یک ابزار کلیدی برای تعیین اولویتها و ایجاد یک برنامه آموزشی بهینه برای من عمل میکن
11-مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، من مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندم، اما آن را شخصیسازی کرده بودم. روش من این بود که طی دو هفته برنامهریزی میکردم تا برنامه کانون را به طور کامل پیش ببرم و در عین حال تستهای سنجشی انجام دهم. این تستها به من کمک میکردند تا عملکرد خود را ارزیابی کنم و ببینم کدام مباحث نیاز به تمرین بیشتر دارند. من زمانهایی را برای مرور مباحث گذشته اختصاص میدادم و در برنامهام همیشه جایی برای بهبود نقاط ضعفم در نظر میگرفتم. این نوع برنامهریزی، باعث میشد که همواره بهروز و آماده برای آزمونهای آینده باشم
12-روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
روش من برای تحلیل آزمونها اینگونه است که ابتدا فقط به سوالات غلط و نزده توجه میکنم. این سوالات را دوباره حل میکنم تا مطمئن شوم که مفاهیم را درست درک کردهام. سپس یک درصد مجدد از آزمون میگیرم و آن را با درصد آزمون اصلی مقایسه میکنم. این مقایسه به من کمک میکند که متوجه شوم در کدام مباحث پیشرفت داشتهام و کدام بخشها هنوز نیاز به تمرین بیشتری دارند. در نهایت، با بررسی دقیق این درصدها، نقاط ضعف خود را شناسایی میکنم و برنامهریزی میکنم که این نقاط را بهبود دهم.
13-کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
نقاط قوت من در دروس زیستشناسی و فیزیک است. روش مطالعهام برای این دروس به این صورت است که ابتدا کتاب درسی را به طور کامل بررسی میکنم تا مفاهیم اصلی و نکات کلیدی را درک کنم. سپس وارد بخش تست میشوم و تستها را حل میکنم. اگر در حین تست زدن نکتهای پیدا کنم که لازم است آن را یاد بگیرم، بلافاصله آن را در کتاب درسی یادداشت میکنم تا هنگام مرور دوباره به آن توجه کنم. در مدرسه و آزمونها نیز معمولاً نمرات خوبی در این دروس کسب میکنم، چرا که این روش مطالعه به من کمک کرده تا تسلط خوبی بر مفاهیم داشته باشم و بتوانم به سوالات به راحتی پاسخ دهم
14-در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، در طول این سالها درس ریاضی یکی از دروس ضعیف من بود، اما با تغییر روش و کمک یکی از دوستانم توانستم آن را به نقطه قوت تبدیل کنم. او نصیحتهایی به من داد که برای فهم بهتر مفاهیم ریاضی، باید بیشتر روی تمرین و تستزنی تمرکز کنم و همچنین مسائل سختتر را به تدریج حل کنم. این تغییر رویکرد و تمرین مداوم باعث شد که به تدریج تسلط بیشتری پیدا کنم و در این درس پیشرفت قابل توجهی داشته باشم. با این روش، توانستم نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و آنها را بهبود ببخشم
15-آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله، اعضای خانواده کارنامه من را میبینند و همیشه در کنار من هستند. اگر در کارنامه افتی مشاهده کنند، برخوردشان بهطور مثبت و حمایتی است. آنها به من کمک میکنند که مشکلم را پیدا کنم و به رفع آن بپردازم. همیشه از نظر راهنمایی و حمایت در کنار من هستند و سعی میکنند با تحلیل دقیق، مرا به سمت بهبود هدایت کنند تا در آزمونهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشم.
16-توصیه شما به دانش آموزان دیگر چیست؟
توصیه من به دانشآموزان دیگر این است که درگیر حاشیهها نشوند و همیشه تمرکز خود را روی اهداف اصلی بگذارند. ممکن است در مسیر تحصیلی چالشها و مشکلات زیادی پیش بیاید، اما اگر تمرکز خود را حفظ کنید و از حواسپرتیها دوری کنید، به راحتی میتوانید به اهدافتان برسید. همچنین، باید به خودتان زمان بدهید تا دروس را به خوبی درک کنید و به مرور نقاط ضعف خود را بهبود بخشید.
