از “زیست توده” چه میدانید؟

زیست توده چیست؟ فناپذیری سوخت های فسیلی، تنوع‌بخشی به منابع انرژی، توسعه پایدار ایجاد امنیت انرژی، مشکلات زیست محیطی ناشی از مصارف انرژی فسیلی از یک طرف و تجدید‌پذیر بودن منابع انرژی های نو ن...

از “زیست توده” چه میدانید؟

زيست توده چيست؟  

فناپذيري سوخت هاي فسيلي، تنوع‌بخشي به منابع انرژي، توسعه پايدار ايجاد امنيت انرژي، مشکلات زيست محيطي ناشي از مصارف انرژي فسيلي از يک طرف و تجديد‌پذير بودن منابع انرژي هاي نو نظير خورشيد، باد، زيست توده و … از طرف ديگر باعث توجه جدي جهانيان به توسعه و گسترش استفاده از انرژيهاي تجديدپذير و افزايش سهم اين منابع در سبد انرژي جهاني شده است. امروزه ما شاهد افزايش چشمگير فعاليت ها و بودجه دولت ها و شرکت‌ها در امر تحقيق، توسعه و عرضه سيستم هاي انرژي هاي تجديدپذير هستيم و اين فعاليت ها همراه با صرف بودجه‌هاي کلان در اين زمينه در نهايت موجب کاهش قيمت تمام شده انرژي هاي تجديد‌پذير و رقابت‌پذيري اين تکنولوژي با سيستم هاي انرژي سنتي موجود مي‌گردد.

 
 
 زيست توده يکي از منابع عمده در ميان انواع منابع انرژيهاي نو، مي‌باشد.
 
 
 
 
تعريف زيست توده:
 
تعاريف متعدد و گوناگوني از اين منابع شده است .تعريف اتحاديه اروپا از زيست توده که در راهنماي۲۰۰۱/۷۷/EC  به تاريخ ۲۷سپتامبر ۲۰۰۱ ميلادي عنوان شده، عبارت است از: “زيست توده عبارت است از اجزا قابل تجزيه زيستي از محصولات، پسماندها و زائدات کشاورزي (شامل مواد گياهي و دامي)، جنگلها و صنايع وابسته و همچنين زائدات صنعتي و شهري قابل تجزيه”. بر اساس تعريف علمي ارائه شده براي زيست توده در اين آيين نامه، زيست توده به سوختهائي اطلاق مي‌گردد که از جرم توده فيتوپلانکتونها و جرم توده زئوپلانکتونها ساخته مي‌شوند.
 
 
امروزه مشخص شده است که سوخت هاي زيستي به دست آمده از پسماندهاي جنگل ها و محصول هاي کشاورزي جهان مي تواند سالانه به اندازه ۷۰ ميليارد تن نفت خام انرژي در دسترس بشر قرار دهد که اين ميزان ۱۰ برابر مصرف سالانه انرژي در جهان است.همچنين مي توان از اين سوخت ها بيشتر در توليد گرما بهره برد زيرا مي توانند باعث صرفه جويي اقتصادي چشمگيري  شوند.
 
 
 
 
چرخه زيست توده در طبيعت:  

بخشي از تشعشع خورشيد که به اتمسفر زمين مي رسد، بواسطه فرآيند فتوسنتز در گياهان جذب و ذخيره مي‌شود. ماکزيمم راندمان تبديل انرژي خورشيدي در اين فرآيند بين ۵ تا ۶ درصد است. گياهان بعنوان منابع ذخيره کربن هستند و CO2  را از هوا جذب کرده و بصورت کربن ذخيره مي نمايند. وقتي گياهي توسط جانوري خورده مي شود، بخشي از کربن موجود در گياه خورده شده به انرژي تبديل مي شود و بخشي ديگر در بافت هاي زنده ذخيره مي گردد. بخش سوم نيز با فضولات حيواني دفع مي گردد. در صورتي که چوب يا گياهان سوزانده شوند، علاوه بر انرژي، بخش اعظمي از کربن ذخيره شده بصورت CO2  آزاد مي شود و بخشي نيز در خاکستر باقي مي ماند.

منبع :

Menu