افزایش رقابت پذیری منابع تجدیدپذیر در برابر سوخت‌های فسیلی

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد از منابع به سرعت در حال رشد تولید نیرو بوده و تا سال 2018 یک چهارم از ترکیب نیروی جهان را به خود اختصاص خواهند داد.

افزایش رقابت پذیری منابع تجدیدپذیر در برابر سوخت‌های فسیلی

گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي نشان مي دهد انرژي‌هاي تجديدپذير مانند خورشيد و باد از منابع به سرعت در حال رشد توليد نيرو بوده و تا سال 2018 يک چهارم از ترکيب نيروي جهان را به خود اختصاص خواهند داد. بنابر اعلام اين مرکز، انرژي‌ تجديدپذير به عنوان منبع نيرو تا سال 2016 نه تنها از گاز طبيعي پيشي خواهد گرفت، بلکه بازار آن نسبت به انرژي هسته‌اي دو برابر بوده و در پشت سر زغال سنگ به عنوان دومين منبع توليد نيرو قرار مي گيرد.

به گفته "ماريا ون در هوئون"، مدير اجرايي آژانس بين المللي انرژي، رشد منابع انرژي تجديدپذير نقطه روشني در پيشرفت جهاني به سوي ترکيب انرژي پاک‌تر و متنوع‌تر است. افزايش رقابت پذيري منابع غير فسيلي مانند برق‌آبي، بادي، خورشيدي، زمين‌گرمايي و زيست‌انرژي در مقابل منابع انرژي رايج از عوامل موثر در رشد منابع انرژي تجديدپذير محسوب مي شود.

آهنگ رشد انرژي‌هاي تجديدپذير به ويژه در چين و ديگر کشورهاي نوظهور و در حال توسعه سريع‌تر است. بر اساس پيش بيني‌هاي صورت گرفته، رشد نيروي تجديدپذير غير آبي، عمدتا باد و فتوولتائيک‌هاي خورشيدي، از 4 درصد در سال 2011 به 8 درصد تا سال 2018 افزايش خواهد يافت. در شرايطي که هزينه‌ها در اين بخش همچنان رو به کاهش هستند، منابع انرژي تجديدپذير به طور فزاينده جايگاه مستحکم‌تري در برابر سوخت‌هاي فسيلي مي يابند. اين خبر خوبي براي سيستم انرژي جهاني محسوب مي شود که نيازمند مبدل شدن به بخشي پاک‌تر و متنوع‌تر است. اما اين مساله نبايد به بهانه‌اي براي خوشنودي دولت‌ها به ويژه در کشورهاي عضو "سازمان همکاري اقتصادي و توسعه" مبدل شود.

آژانس بين المللي انرژي که موسسه‌اي با پشتيباني بزرگترين کشورهاي مصرف کننده انرژي محسوب مي شود نسبت به اين مساله هشدار داده است که تداوم رشد منابع جايگزين براي نفت، گاز و زغال سنگ با چالش‌هاي مهمي نيز مواجه است. از جلمه اين چالش‌ها مي توان به عدم اطمينان نسبت به سياست‌هاي بلند مدت دولتي که مانع سرمايه گذاري هستند، اشاره کرد. کاهش يارانه‌ها در برخي کشورهاي جهان به واسطه مشکلات اقتصادي يکي ديگر از اين چالش‌ها محسوب مي شود. همچنين، سخت‌تر شدن رقابت با ديگر منابع انرژي از جمله رونق استخراج نفت و گاز از لايه‌هاي رسوبي در آمريکا رقابت پذيري اين سوخت‌هاي فسيلي را افزايش داده است.

گزارش آژانس بين المللي انرژي در شرايطي منتشر مي شود که پژوهش‌هاي اخير تهديد تغييرات آب و هوايي را بزرگ‌تر از برآوردهاي اوليه اعلام کرده‌اند. بنابر گزارشي که در اوايل ماه ژوئن منتشر شد، اين آژانس نسبت به قرار گرفتن جهان در مسير عبور از هدف دو درجه سانتيگرادي گرمايش جهاني که توسط سازمان ملل تعيين شده در صورتي که اقدام‌هاي فوري براي مقابله با آن صورت نگيرد، هشدار داده بود. از جمله توصيه‌هاي آژانس بين المللي انرژي براي مقابله با اين شرايط محدود کردن استفاده از نيروگاه‌هاي زغال سوز و توقف تدريجي يارانه‌هاي سوخت‌هاي فسيلي بود.

آژانس بين المللي انرژي در گزارش اخير خود به نمونه‌هاي موثر در رشد منابع انرژي تجديدپذير اشاره داشته که از آن جمله مي توان به رقابت مزارع بادي برزيل با نيروگاه‌هاي گازسوز در اين کشور و يا مقرون به صرفه بودن استفاده از انرژي بادي در مقابل نيروگاه‌هاي زغال سوز و گاز سوز به واسطه قيمت گذاري کربن در استراليا اشاره کرد. همچنين، هزينه‌هاي استفاده از انرژي بادي در آفريقاي جنوبي به خوبي با نيروگاه‌هاي زغال سوز رقابت مي کند.

انتظار مي رود کشورهاي عضور سازمان همکاري اقتصادي و توسعه همچنان مهم‌ترين منابع رشد انرژي‌هاي تجديدپذير باشند. در اين ميان مي توان به ژاپن اشاره کرد که مشوق‌هاي مالي و سرمايه گذاري‌هاي چشمگيري را براي افزايش توليد انرژي خورشيدي در دستور کار خود قرار داده است. اين در شرايطي است که پيش بيني مي شود چين بيشترين سهم را کسب کرده و از مجموع ظرفيت افزوده شده بين سال‌هاي 2012 تا 2018، سهمي بيش از 40 درصدي را به خود اختصاص دهد. چين سرمايه گذاري‌هاي قابل توجهي در بخش‌هاي برق‌آبي، خورشيدي و بادي کرده است.

 

منبع :

Menu