رشته پزشکی از نگاه آیدین باغبانی اسکویی (رتبه‌ی 38 کنکور)

7 سال اول که برای همه یکسان و دوره‌ی عمومی است. بعد از این دوره آزمون داده و بر اساس رتبه گرایش خود را مشخص خواهیم کرد. من به رشته‌ی جراحی مغز و اعصاب با وجود سختی و پیچیدگی آن، بسیار علاقه‌مندم...

رشته پزشکی از نگاه آیدین باغبانی اسکویی (رتبه‌ی 38 کنکور)


برای مشاهده فیلم های معرفی رشته های تجربی کلیک کنید 


آيدين باغباني اسکويي، دانشجوي رشته‌ي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي تهران، رتبه‌ي 38 منطقه‌ي 1 و رتبه‌ي 91 کشوري کنکور تجربي 90

 

1- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده توضيح دهيد.

من از بچگي دوست داشتم بتوانم به مردم خدمت کنم و جان کسي را نجات بدهم. اين هدف سراسر وجودم را فراگرفته بود، به طوري که هميشه تصورم از آينده اين بود که صبح تا شب مشغول طبابت بوده و مي‌توانم به درد مردم بخورم. حتي تصور مي‌کردم که شب‌ها آرامش ندارم و دائم براي موارد اورژانسي احضار مي‌شوم! پدر و مادرم نيز همواره مشوق بنده بودند و با قوت قلب ايشان کم کم به خودم اعتماد پيدا کردم. به خاطر اين علاقه همواره با پزشکان خانواده‌‌ام به بحث مي‌پرداختم و اين بحث‌ها علاقه‌ي مرا به پزشکي چندين برابر کرد. البته مي‌دانستم مسير اين رشته بسيار طولاني و پرزحمت است و خيلي‌ها به اين علت سعي مي‌کردند مرا منصرف کنند اما من چون به تلاش و پشتکار خودم اعتماد داشتم نظرم را تغيير ندادم. در انتخاب اين رشته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که يک پزشک علي‌رغم نجات جان بسياري از مردم، در مقابل بسياري از مرگ‌ها و درمان‌هاي خطا نيز مسئول خواهد بود و بيمار مي‌تواند از او شکايت کند. پس بايد کاملاً مسئوليت‌پذير و دقيق بود.

2- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

تصورم خيلي سطحي‌تر و کلي‌تر بود؛ اما اکنون که فقط يک مرحله از اين رشته را پشت سر گذاشته‌ام ديدگاهم بسيار فرق کرده است. رشته‌ي پزشکي بسيار حجيم‌تر و گسترده‌تر از آن چيزي بود که فکر مي‌کردم. من تصور مي‌کردم امکان اين وجود دارد که تمام ابعاد و درس‌هاي آن را به طور کامل بياموزم و هيچ نکته‌اي از آن باقي نماند اما اين گونه نيست. به علت حجم بسيار زياد درس‌ها حتي اگر مطلبي را ده بار هم خوانده باشيد باز هم اگر به طور تجربي و عملي آن را فرا نگيريد در خاطرتان نخواهد ماند. متأسفانه اين مشکل در دوران علوم پايه بيش‌تر به چشم مي‌خورد ولي در دوران باليني تا حدي حل مي‌شود. تصور ديگري که مرا هميشه نگران کرده بود اين بود که فکر مي‌کردم بايد تمام زندگي‌ام را وقف اين رشته کنم و فقط درس بخوانم در حالي که اين گونه نبود. با برنامه‌ريزي مي‌توان علاوه بر درس‌ خواندن، به زمينه‌ها و علايق ديگر نيز پرداخت. هيچ گاه فکر نکنيد که زندگي‌تان به تمامي وقف دانشگاه خواهد شد.

3- در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

کاملاً راضي هستم و هيچ گاه از اين انتخاب پشيمان نشده‌ام. بعد از روبه‌رو شدن با درس‌هاي دانشگاه و آشنايي بيش‌تر با اين رشته علاقه‌ام زيادتر شد و نسبت به علوم پزشکي تشنه‌تر شدم. مثلاً در هر ترم واحدهاي بيش‌تري از ترم‌هاي بالا علاوه بر واحدهاي مربوط به آن ترم گرفتم و نهايتاً يک ترم جلوتر افتادم. از طرف ديگر در کلاس‌هاي اختياري تحقيق و پژوهش در حيطه‌ي پزشکي شرکت کردم. اگر کسي نسبت به انتخاب اين رشته کمي ترديد دارد (علاقه‌ي زيادي ندارد) يا بيش‌تر به فکر درآمد است بهتر است رشته‌هاي دندان‌پزشکي و داروسازي را انتخاب کند که آسان‌تر بوده و زودتر به نتيجه و درآمد مي‌رسد.

4- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

7 سال اول که براي همه يکسان و دوره‌ي عمومي است. بعد از اين دوره آزمون داده و بر اساس رتبه گرايش خود را مشخص خواهيم کرد. من به رشته‌ي جراحي مغز و اعصاب با وجود سختي و پيچيدگي آن، بسيار علاقه‌مندم؛ اما اين تصميم قطعي نيست. از امسال که به بيمارستان و بخش‌هاي مختلف خواهيم رفت با گرايش‌هاي گوناگون بيش‌تر آشنا خواهيم شد و جنبه‌ها و ابعاد آن‌ها را براي انتخاب، بهتر ارزيابي خواهيم کرد. ويژگي ديگري که من دارم اين است که هميشه دنبال سخت‌ترين و پرزحمت‌ترين رشته و گرايش هستم؛ گرايشي که کم‌تر کسي به خود جسارت انتخاب آن را مي‌دهد. هميشه مي‌گويم بايد دنبال آن چيزي باشم که مردم به آن نياز دارند ولي به علت پيچيدگي و سختي زياد، افراد کم‌تري در آن زمينه فعاليت دارند.

5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

بعد از فارغ‌التحصيلي مي‌توان در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي فعاليت کرد. علاوه بر اين هر پزشک با کسب مجوز از وزارت بهداشت و درمان مي‌تواند در مطب خود به درمان بيماران بپردازد. دانشجويان نمونه و برتر آزمون‌هاي تخصصي مي‌توانند عضو هيئت‌علمي دانشگاه‌هاي کشور شوند و در بالين به دانشجويان پزشکي بياموزند.

6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت بيش‌تري برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

به نظر من همه‌ي درس‌هاي اختصاصي براي يک پزشک موفق لازم و ضروري است. به هيچ درسي نبايد بي‌توجهي کرد. مهم‌ترين درس‌هاي دوران علوم پايه فيزيولوژي، آناتومي و ايمونولوژي است. در بالين نيز تک تک درس‌ها اهميت بسياري دارند و هيچ کدام کم‌اهميت نيستند.

7- توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

علاقه‌ي شديد و پشتکار! پزشکي رشته‌ي سختي نيست ولي حجيم است؛ يعني اگر دانشجو براي درس‌هاي آن وقت بگذارد حتماً از پسشان برمي‌آيد و نتيجه مي‌گيرد؛ زيرا مطلب مبهمي در آن نيست. اين رشته انگيزه و اراده‌ي زيادي مي‌طلبد. البته فقط علاقه کارساز نخواهد بود زيرا دانشجو ممکن است بعداً به علت طولاني بودن مسير از آن خسته شده و دانشگاه را رها کند. من بسياري از دانشجويان را مي‌شناسم که در کنکور رتبه‌ي خوبي کسب کرده بودند اما در دانشگاه موفق نشدند ؛ اما در کنار آن‌ها افرادي هم بودند که رفته رفته وضع درسي‌شان بهبود يافت و توانستند در امتحان تخصص رتبه‌ي زير 10 کسب کنند! کسي که مي‌خواهد پزشک موفقي شود بايد صبور باشد و با حرف ديگران و حاشيه‌ها کاري نداشته باشد. مسير طولاني است اما فوق‌العاده ارزشمند است. اگر به توانايي‌هاي‌تان اعتماد داريد با خيال راحت مي‌توانيد پزشکي بخوانيد.

Menu