گفت و گو با مهدی ایمانی منش؛ قهرمان پیشرفت دوازدهم ریاضی

گفت و گو با مهدی ایمانی منش؛ قهرمان پیشرفت دوازدهم ریاضی---

گفت و گو با  مهدی ایمانی منش؛ قهرمان پیشرفت دوازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: مهدی ایمانی منش

مقطع و رشته: دوازدهم رشته ریاضی 

نام شهر و استان: آبادان-خوزستان

میانگین تراز: 5638

سال های عضویت در کانون: 1 سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: آزاد-دیپلم

مصاحبه‌گر: امید تابناک

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

من از طریق آزمون های جامع خرداد ماه سال گذشته که آن ها را تحلیل کردم با کانون آشنا شدم و برادرم به من توصیه کرد که در آزمون های کانون شرکت کنم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟

امسال سال اولم هست که در آزمون های کانون شرکت کرده ام.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

من در هفت آزمون و یک آزمون هدیه شرکت کرده ام.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

نتیجه من از آزمون دادن محک زدن خود و تعیین اینکه تا چه حدی به درس ها مسلط هستم، بود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 


 چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

چون  امتحان کردن خود با آزمون ها باعث شد که بفهمم در کدام درس ها ضعیف و در کدام درس ها قوی هستم، خیر من از آزمون دادن خسته نشدم اتفاقاً من با هر آزمون قوی تر از قبل می شوم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

بله به دلیل اینکه باعث امیدواری و بیشتر شدن تلاش من می شود که من در آزمون های بعدی درس ضعیفم را به نقطه قوت تبدیل کنم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله-من در هر آزمون مشابه پارسال شرکت می کنم و انگیزه من از آزمون دادن های مشابه این است که هر چه آزمون بیشتر بدهم به سوالات تسلط بیشتری پیدا می کنم و در آزمون اصلی با اعتماد به نفس بالا شرکت می کنم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

من از کارنامه اشتباهات استفاده می کنم. به دلیل  آن که به سوالات اشتباه پاسخ دادم و متوجه می شوم و همان سوالات و مبحثی که اشتباه پاسخ داده ام را بیشتر کار می کنم و در آن سوالات قوی تر می شوم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله-من طبق برنامه راهبردی درس می خوانم دو هفته ای که مانده به آزمون بعدی، برنامه من این است که هفته اول درسنامه و تست کمتری می زنم و درس های که هفته اول خواندم خلاصه می کنم که در هفته دوم خلاصه ها را خوانده و تست سخت و مفهومی بیشتر بزنم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

روش من این است که ابتدا درسنامه ها را خیلی آرام می خوانم سپس آن مبحث را خلاصه می کنم و به سراغ تست و نوت برداری از تست های مفهومی می روم و خلاصه های انجام داده ام را از دوباره می خوانم و مرور می کنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

من برای تحلیل آزمون خودم دفترچه تحلیل مخصوص هر درس دارم ابتدا مباحث هر آزمون را مشخص می کنم و موضوع سوال (داده سوال) و نظر خودم را در مورد سوال می نویسیم و تمام سوالات غلط یا صحیح را با چند روش حل می کنم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله-کم کاری من در یک آزمون باعث افت تراز من شد و تصمیم گرفتم در هیچ یک از آزمون های کم کاری نکنم و قوی کار کنم، خانواده من بعد از افت تراز من به من روحیه می دهند و نیرو می دهند که در هیچ یک از آزمون های کم کاری نکنم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادر-همیشه به من روحیه و امید می دهد و باعث قوت گرفتن و تلاش بیشتر برای درس خواندن من می شود.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

حسابان و هندسه-روش مطالعه من برای این دو درس این است که ابتدا درسنامه را کامل می خوانم و در کلاس های خود شرکت کرده و مباحث را خلاصه کرده و تست زیادزده و مباحث را تشریحی می خوانم که باعث نقطه قوت من شود. در این درس ها  نمره 20 کسب می کنم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

شیمی و فیزیک-من با تغییر روش خواندن به درسنامه کوتاه، خلاصه مختصر و مفید و با استفاده از کارنامه اشتباهات کانون و تست زدن زیاد و مفید که باعث پیشرفت من شد.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

به طور میانگین من سه ساعت را برای تست زنی و شش ساعت را برای مطالعه و رو خوانی وقت می گذارم و در ماه های مختلف برنامه هم باز همین است.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟

تابستان- به دلیل آنکه وقت بیشتری برای مطاله درس ها و تست زدن داشتم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

آموزشی و سنجشی-به دلیل آنکه برای من هر سوال نقش آموزشی و آزمونی دارد و نقش سنجش من در فهم درس ها است.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

 بله با تست زدن مفید، این مهارت بهبود پیدا کرد.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

بین 8 تا 12 اشتباه دارم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بررسی اشتباهات برایم الویت داشت.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟

نقش مدرسه به من کمک کرده است درس ها را هم به صورت تشریحی بخوانم و هم آن درس ها برای من دوره شود. 

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

هندسه و حسابان-چون نقطه قوت های من هستند هر درس را با تحلیل آزمون و کارنامه اشتباهات و تست زدن مفید ایراداتشان را بر طرف می کنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله برخوردشان اینگونه بود که به من روحیه و امید می دادند که باعث تلاش بیشتر من می شود.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله-به من کمک کرده که برنامه های درسی و اوقات فراغت خود را دقیق تنظیم کنم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

من خود را  قهرمان پیشرفت  می دانم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

 روش  ضربدر و منها را بیشتر در نیمسال دوم استفاده می کنم.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

خودم برنامه ای تنظیم کرده ام که وقت استراحت بین درس ها 15 دقیقه از گوشی استفاده کنم. 


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

برنامه من این گونه است که روز های فرد درس های یازدهم و روز های زوج درس های دهم را می خوانم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

تلاش، صبور بودن و امید داشتن و آینده خوب از مهم ترین ویژگی های من است.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله-من کار هایی همچمون نقاشی و کارهای گرافیگی انجام می دهم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله-مادرم به من آموخت.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله-داستان های علمی و تخیلی-بله رمان انگلیسی 1986 و رمان انگلیسی پدر خوانده را می خوانم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله استاد بهرام جلالی، استاد درس هندسه و گسسته که خوب درس می دهند و هم درس زندگی می دهند.

Menu