گفت و گو با نیکی پناکاری ، دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی

قبل از همه چیز به خودتان اهمیت بدهید. تک به تک شما قرار است که در آینده ای نه چندان دور نقشی در گردش این جهان داشته باشید پس سعی کنید با تلاش و کوشش خودتان را به جایگاهی برسانید که واقعا لایقش هستید .

گفت و گو با نیکی پناکاری ،  دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی : نیکی پناکاری  

نام شهر : تهران

رشته و منطقه کنکور : ریاضی، منطقه ۱ 

سال های حضور در کانون : 2سال  

میانگین تراز : 6700


مصاحبه کننده: سارا فردی نژاد


 

به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟ نتیجه این تصمیم چه تاثیری بر وضعیت تحصیلی شما در طول سال داشت؟

 با توجه به اینکه دروس سال دهم دروس پایه ای به شمار می آیند ، به یاد داشتن آنها برای شروع سال جدید کمک های شایانی می کند. یکی از این کمک ها افزایش بازدهی سر کلاس‌های درس است. زیرا یادگیری برخی درس ها نیازمند دانش سال دهم هستند و اگر آنها را به هر دلیلی فراموش کرده باشید یا به یاد نداشته باشید ، نه تنها درس جدید را به خوبی یاد نمی گیرید بلکه باید وقت بیشتری را در سال تحصیلی بگذارید آنها را مرور کنید پس هرچه زودتر دست به کار شوید به نفعتان است. خصوصا که در تابستان یک بازه ی سه ماهه وجود دارد که اگر به این سه ماه به خوبی توجه نشود یک چاله ی بزرگ در روند تحصیلی پدید می آورد که شما هر زمان که بخواهید به گذشته برگردید باید از این چاله عبور کنید. پس چرا از اول آن را پر نکنید؟‍

 

میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان داشتید؟به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کرده بودید؟ 

ساعت مطالعه کاملا به توانایی و استعداد افراد در یادگرفتن برمیگردد. همچنین به نظر بنده انگیزه و هدف هم در آن موثر است. یک کسی ممکن است در روز ۱۰ ساعت بدون خستگی و منت درس بخواند و یکی ممکن است در روز ۲ ساعت و با کلی غر زدن درس بخواند. پس قبل از شروع درس خواندن اهداف خود را مرور کنید و تلاش کنید در تابستان ساعت مطالعه ی خود را به حد لازم و کافی برسانید که دیگر در سال دوازدهم برای ایجاد و استفاده از این عادت زمان نگذارید. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیشتر درس خواندن الزاماً برابر با نتیجه ی بهتر نیست چرا که کیفیت درس خواندن هم اهمیت دارد. من به شخصه در طول تابستان به طور میانگین ۶ ساعت درس می‌خواندم و باقی وقتم را به استراحت و تفریح می‌پرداختم چرا که بنظرم در این سال‌های آخر حفظ روحیه و شادابی تاثیر مهمی دارد. بالاخره بعد از ۱۲ سال تحصیل قرار نیست که ما تبدیل به ربات های درس خوان شویم بلکه قرار است زندگی تازه ای را در ابعاد جدیدی آغاز کنیم پس این تازه ابتدای راه است و اگر قرار باشد که همه ی انرژی و انگیزه و توانمان را خرجش کنیم در آینده آسیب می‌بینیم.

 

در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده بودید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ آیا پیش خوانی هم می کردید؟

 در ابتدا تلاشم بر تبدیل نقاط ضعف به قوت بود و بعد از آن که کمی از این بابت مطمئن شدم شروع به حفظ آنها کردم. بله پیش خوانی می کردم اما این کاملا به عملکرد سال گذشته ی افراد برمی‌گردد. اگر شما احساس می‌کنید که در دروس سال گذشته هنوز ضعف دارید و نیاز است که آنها را تقویت کنید پس در وهله ی اول باید به آنها بپردازید و در صورت داشتن وقت بیشتر به پیش خوانی نیز برسید. چرا که اگر پایه ضعیف باشد یادگیری دروس جدید ثمره‌ای ندارد. به همین دلیل من پیش خوانی را صرفا به کسانی پیشنهاد میکنم که از سال گذشته ی خود مطمئن هستند. البته ممکن است یکی بگوید که چرا وقتی قرار است این‌ها را در سال تحصیلی یادبگیریم باید پیش خوانی کنیم؟ در جواب به این سوال باید بگویم که در واقعیت هیچ لزومی برای اینکار نیست اما به صورت کلی داشتن پیش خوانی قبل از رفتن به کلاس درس بازدهی کلاس را برای شما بالاتر می‌برد و سبب می‌شود که بخش هایی که مشکل دارید را تشخیص دهید و سرکلاس با تمرکز بیشتری به آنها گوش فرادهید. پس در نهایت انتخاب با شماست که وقت ارزشمند خودتان را روی چه کاری بگذارید‌. 

 

برای پیش خوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می رفتید یا خودخوان بودید؟

من با توجه به مدرسه ای که درس می خوانم ملزم به یادگیری در مدرسه بودم اما شما اگر تصمیم جدی ای دارید که اینکار را انجام بدهید و می‌بینید که نمی‌توانید به تنهایی از پس اینکار بربیایید می‌توانید از کلاس های آموزشی نیز استفاده کنید. اما قبلش خوب به این تصمیمتان فکر کنید که بعدا پشیمان نشوید.

 

در کدام دروس در تابستان پیشرفت قابل ملاحظه داشتید؟ برای آن ها چه کار کردید که به نقطه قوت شما تبدیل شدند؟

من در تابستان زمان زیادی را روی درس فیزیک و پر کردن چاله هایی که در سال تحصیلی فرصت بررسی آنها را نداشتم گذاشتم. برای انجام اینکار درس نامه ی هر مبحثی را مطالعه می‌کردم و بعد با تست زدن اشکالات خودم را استخراج می‌کردم و تلاش می‌کردم آنها را رفع کنم. البته این روندی است که باید در سال تحصیلی اتفاق بیافتد و در تابستان از این فرصت صرفا باید برای دروسی استفاده کرد که در سال تحصیلی زمان کافی به آنها نرسیده.

 

دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کردید؟ 

بله! و به باقی دوستان هم پیشنهاد می‌کنم که اینکار را انجام دهند. داشتن دفتر برنامه ریزی شاید به ظاهر تاثیری نداشته باشد اما در باطن تاثیر شایانی دارد. انسان‌ها به صورت ناخودآگاه در تلاشند که بهترین خودشان باشند و دفتربرنامه ریزی به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم چه کسی هستیم و در چه راستایی باید خودمان را رشد دهیم تا به بهترینمان برسیم. پس حتما حتما اینکار را انجام بدهید. برخی از افراد می‌گویند که ما با اینکار راحت نیستیم و کمکی به یادگیری می نمی‌کند و ... باید بگویم که اگر شما نتیجه‌ای نگرفتید به این معنی است که درست و اصولی اینکار را انجام نداده اید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید واقعا برایش وقت بگذارید و با هدف آن را پرکنید. یکی از خوبی های دفتر برنامه ریزی این است که عادات شما را به شما نمایش می‌دهد. 

 

آیا بدون پر کردن آن می‌توانید بگویید در چه ساعاتی از روز بهتر درس میخوانید یا بازدهی درس خواندنتان بیشتر است؟یا آیا می‌توانید بگویید که برای خواندن هر درس چقدر زمان کافی است؟

علاوه بر این در سال دوازدهم کلا اوضاع متفاوت تر است، استرس افراد بیشتر از حالت عادی است و وقت کم است. دفتر برنامه ریزی به شما بهترین راه برای درس خواندن را نشان می‌دهد و به زندگیتان نظم می‌دهد تا اندکی از مشغله های ذهنیتان کم شود و راحت تر درس بخوانید.

 

آیا فعالیت فوق برنامه هم در تابستان داشتید؟

بله! همانطور که در بالاتر هم ذکر کردم بنظر من اینکه در این سه سال بخواهیم تک بعدی پیش برویم کار اشتباهی است. باید از زندگی خودمان لذت ببریم تا بتوانیم از درس خواندن نیز لذت ببریم و برایمان اجبار نباشد. پس اینکه بخواهیم فقط و فقط درس بخوانیم بدون هیچ تفریحی و هیچ وقفه ای خودمان را عذاب داده ایم و حتی اگر بهترین نتایج را هم کسب کنیم ممکن است در آینده از درس خواندن زده شویم. البته در اینجا باید ذکر کرد که هر چیزی محدودیتی دارد ، پس نباید همه ی برنامه ی ما را چیزهای فوق برنامه پر کند.

 

چه توصیه ای برای دانش آموزانی که از تابستان در آزمون ها شرکت می کنند دارید؟

شرکت کردن در آزمون کافی نیست اگر که انتخاب کردید در تابستان درس بخوانید پس اینکار را تمام و کمال انجام دهید. هر آزمون را به طور کامل تحلیل کنید و سعی کنید عادات مطالعاتی خود را بشناسید تا بهترین برنامه ها را در طی سال تحصیلی برای خودتان بچینید. اینکه شما دارید از تفریحاتتون میزنید و یکسری از سختی‌ها را تحمل می‌کنید نشان دهنده ی برگ برنده ی شماست پس آن را به راحتی از دست ندهید به خوبی ازش استفاده کنید. 

 

در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟

 بیشتر نگاه به گذشته چرا که یک سال تحصیلی دیگر برای نگاه به آینده فرصت هست پس کار درستی نیست که بیشتر تمرکز را روی آن جمع کنیم. اما باز برمی‌گردد به توانایی فردی افراد چراکه برخی ممکن است داستان نگاه به گذشته برایشان به حد قابل قبولی رسیده باشد و بخواهند کمی بیشتر بتازانند.

 

در تابستان چقدر پیشرفت داشتید؟ 

به نسبت خوبی پیشرفت داشتم و همه ی آن هم نتیجه ی زحماتی بود که در آن مدت کشیدم.

 

چه عاملي باعث شد  به صورت مستمر در آزمونها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟

 برای کسب نتیجه ی دلخواه در کنکور یادگرفتن کافی نیست بلکه مطالب آموخته شده باید مرور و تثبیت شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای این امر آزمون دادن به طور مستمر است. اینکار علاوه بر مرور مطالب به ما این فرصت را می‌دهد تا دانسته های خود را بسنجیم و نقاط قوت و ضعف خود را بیابیم. همچنین بررسی نتایج آزمون‌ها و تحلیل هر آزمون سبب می‌شود که میزان پیشرفت خود را در هر درسی ببینیم و انگیزه ی بیشتری برای درس خواندن داشته باشیم.

 

در تابستان پيش رو برنامه شما به چه صورت است؟ 

مرور درس های دو سال گذشته و پرداختن به درس های سال آینده. برخلاف تابستان سال قبل تابستان امسال اهمیت زیادی در روند تحصیلی هرفرد دارد. چرا که هرچه زودتر بتوان درس های سال دوازدهم را یاد گرفت می توان مرور هر سه پایه را به طور موازی جلو برد.

 

آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ براي بیرون رفتن از آن چه اقداماتي انجام داده ايد؟ 

گاهی عوامل محیطی یا جسمی و روحی سبب ناامیدی می‌شوند اما بهترین کار در این شرایط این است که نیم نگاهی به آینده و اهداف خود بیاندازیم و از خودمان سوال بپرسیم که پس از ۱۲ سال تحصیل و تلاش واقعا قرار است به چه چیزی برسیم؟آیا این همه تلاش و صرف وقت نیازمند ثمره ای ارزشمند نیست؟

 

 شروع زودهنگام شما در تابستان ، چه تاثیری بر روند درسی شما در طول سال تحصیلی داشت ؟

باعث شد که در کلاس های درس فعال تر باشم و زمان بیشتری برای تست زدن و مرور داشته باشم. چرا که اگر از فرصت تابستان استفاده نمی‌کردم مجبور می‌شدم همان زمان را در سال تحصیلی و کیفیت بسیار کمی در برنامه ی خود بگنجانم. 

 

نقش خانواده خود را در همراهی با شما برای شرکت در آزمون های تابستان چقدر پر رنگ میدانید ؟

 این کاملا بستگی به روحیه و انگیزه ی هر فرد دارد. بعضی از دانش آموزان نیاز به پشتیبانی و تشویق خانواده برای درس خواندن دارند. و اگر همچین چیزی وجود نداشته باشد ممکن است باعث پسرفت آنها و بعضاً کناره‌گیری از درس بشود. اما برخی دیگر به دلیل داشتن اهداف خیلی جدی و روحیه ای مصمم نبود این مورد هم خیلی در عملکردشان تاثیری ندارد. البته که همراهی خانواده همیشه تاثیر مثبت خود را می‌گذارد و باعث دلگرمی دانش آموزان در این ایام دشوار زندگی آنها است. پس من صمیمانه از اولیا خواهش می‌کنم که در این سه سال مراعات فرزندانشان را بکنند و از هیچ کمکی دریغ نکنند چرا که بچه ها هم از لحاظ عاطفی و هم از لحاظ محیطی بیشتر از هر زمان دیگری به پدر و مادرشان احتیاج دارند.

 

 یک توصیه به دوستانی که این مصاحبه را میخوانند درباره مطالعه در تابستان داشته باشید .

خلاصه ی همه ی حرفهایم این بود که از این فرصتی که توی تابستان ایجاد شده برای درس خواندن و پیش گرفتن از بقیه استفاده کنید و آن را از دست ندهید. اما قبل از همه چیز به خودتان اهمیت بدهید. تک به تک شما قرار است که در آینده ای نه چندان دور نقشی در گردش این جهان داشته باشید پس سعی کنید با تلاش و کوشش خودتان را به جایگاهی برسانید که واقعا لایقش هستید و صد خود را در آنجا به کار گیرید. امیدوارم که خواندن این مطلب آن نقشی را که باید در زندگیتان ایفا میکرده را انجام داده باشد.

 

مطالب مرتبط

Menu