گفتگو با امیرطاها ولی خانی،دانش آموز برتر ششم (قبولی تیزهوشان)

-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ من با شرکت در آزمون‌های کانون و یادگیری شیوه‌های مطالعه و پایبندی به برنامه‌ها ، موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان که آرزوی همیشگی ام بود ، شدم.

گفتگو با امیرطاها ولی خانی،دانش آموز برتر ششم (قبولی تیزهوشان)

نام و نام خانوادگی : امیرطاها ولی خانی 

مقطع و رشته : ششم دبستان

نام شهر و استان : شهریار- تهران

میانگین تراز :5600  

سال های حضور در کانون: 3سال ( چهارم،پنجم،ششم) 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، کارشناسی ارشد

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، دیپلم

مصاحبه‌گر :سمیه زرگری

لطفا خودرا معرفی کنید و افتخارات خود را در طول تحصیل بیان کنید:

من امیرطاها ولی خانی ، متولد 23 دی 1389 در تهران و ساکن شهریار هستم . از 3 سالگی با توجه به علاقه ای که نشان می‌دادم به کمک مادرم شروع به خواندن و نوشتن فارسی و انگلیسی کردم و به سرعت توانستم خودم به تنهایی کتاب بخوانم . علاقه ی زیاد مادرم به کتابخوانی و وجود کتابهای زیاد و متنوع در خانه ی ما باعث شد من هم به کتاب خواندن علاقه ی زیادی پیدا کنم  . حدود 5 سالگی در آزمون کمبریج شرکت کردم و توانستم در اسپیکینگ انگلیسی 4 ستاره از 5 ستاره را دریافت کنم . مدرسه ی ما یک مدرسه ی عادی دولتی بود و برنامه‌های کلاس و مدرسه هیچوقت من را راضی نمی‌کرد . با مادرم که صحبت می‌کردم متوجه شدم مدارسی به نام مدارس استعدادهای درخشان وجود دارند که می توانند من را خوشحال کنند و آنجا می‌توانم با بچه‌هایی شبیه خودم همکلاسی باشم . این بود که در آزمونهای کانون ثبت نام و با جدیت کارم را دنبال کردم . در سال 1400 در المپیاد بین المللی زبان هیپو شرکت نموده و تا مرحله ی نیمه نهایی پیش رفتم . همچنین توانستم آزمون تافل پرایمری را با نمره ی عالی پشت سر بگذارم و در جشنی که توسط نمایندگی آزمونهای تافل در دانشکده ی فنی دانشگاه تهران برگزار شد ، تاییدیه وتندیس زبان آموز منتخب را دریافت کنم . در سال 1401 در شاخه‌های ساخت ابزار و ارائه ی محتوای نجومی در مسابقات پژوهش‌سراهای سراسر کشور شرکت کرده و به عنوان منتخب دوم استان تهران ، از دست مسئولین ارشد شهرستان لوح تقدیر و تندیس دریافت نمودم .هم اکنون در سطح اینتر 2 بزرگسالان کانون زبان ایران مشغول به ادامه‌ی تحصیل زبان انگلیسی می‌باشم .  

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ 

بله ، مادر و خاله و دایی من در سالهای 82 و 83 و 84 عضو کانون بودند . همینطور از سال 83 مادرم یکسال پشتیبان گروه های پایه و خاله ی من پشتیان گروه فنی دختران بودند و با آزمون‌های کانون آشنایی داشتند. آنها هرسه نتایج بسیار خوبی کسب کردند. مادرم کارشناسی حسابرسی در دانشکده امور اقتصادی تهران خواندند و دایی من الان وکیل هستند . خاله‌ی بنده نیز در دانشکده ی فنی شریعتی تهران ، در رشته‌ی معماری ادامه تحصیل دادند. 

 دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

من با شرکت در آزمون های کانون و یادگیری شیوه های مطالعه و پایبندی به برنامه‌ها ، موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان که آرزوی همیشگی‌ام بود ، شدم. آزمونهای کانون به من یاد داد که پشتکار و پیوستگی حتما نتیجه خواهد داد .

 دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چه بود؟ 

بابت عهدی بود که با خود بسته بودم ، از حرفم برنگشتم و می دانستم با غیبت کردن ، از برنامه ها عقب می مانم و برای جبران ، باید دو برابر بیشتر انرژی مصرف می کردم.

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟ 

مادر عزیزم که در این 6 سال، برای من کم نگذاشتند و چون سابقه قبولی در تیزهوشان و پشتیانی گروههای پایه در کانون را داشتند ، به لطف آشنایی با برنامه های آزمون به من کمک می کردند. تحلیل آزمون را نیز با مادرم انجام می دادم.

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟ 

در کلاس چهارم من همه هدف گذاری ها و مشابه پارسالها را شرکت کرده بودم و یک غیبت با کارنامه معادل در آزمونهای برنامه ای داشتم. اما در پنجم و ششم در آزمون برنامه ای غیبت نکردم و سه آزمون یکبار هدف گذاری و مشابه پارسال ها را شرکت می کردم . دلیل اینکه بعضی را شرکت نکردم بابت خستگی و فشردگی برنامه هایم بود.

 از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

بیشتر از کارنامه ی مبحثی استفاده می کردم بلکه نقاط ضعف خود را بیابم و تست بیشتری بزنم .

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟ 

بله ، من برای دروس سخت تر و مهمتر بیشتر وقت می گذاشتم . مانند ریاضی و علوم و چون برنامه مدرسه مقدار زیادی هماهنگ بود با برنامه ای راهبردی ، مشکل خاصی برای اجرای برنامه نداشتم .

 کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟

در مدرسه همه ی درس‌ها را خیلی خوب می‌گرفتم و هیچ وقت اشتباه نداشتم . اما در آزمونها نوسان داشتم . اوقاتی که پرانرژی تر بودم ، بهتر ازمون می‌دادم . 

 در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

بله ، هوش فضایی نقطه ضعفم بود که با شرکت در جلسات سه شنبه‌ی کانون و زدن تست های بیشتر تبدیل به نقطه قوتم شد . همینطور سرعت و دقت . کتاب 20 آزمون سرعت و دقت مخصوصا در ماه آخر برای من معجزه کرد . 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

برای اینکه بتوانم حتی در آزمونهای بعدی مانند کنکور نیز به کمک شرکت در آزمون های برنامه ای کانون ، نتیجه ی خوبی بگیرم.

 تا امروز در چند آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کردید؟ 

 80آزمون برنامه ای

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟ 

روزها رأس ساعت 16 شروع می کردم به تحلیل آزمون.

 روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟ 

با مادرم و از طریق پاسخنامه ، سوالها را دوباره حل می‌‌کردم ، پاسخ ها را وارد دفترچه سوال چاپی می کردم و سپس از خود می پرسیدم چرا جواب سوال این است؟ و بعد با بررسی سوالات ، آزمون را تحلیل می‌کردم.

 آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟ 

اگر منظورتان کلاسور ارزیابی آزمون هست ، بله داشتم; و نکات سوالات آزمون را در آن وارد می‌کردم.

آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟ 

بله، تا حدود زیاد.

 اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟ 

آن مباحث آزمون را بعدا می زدم.

در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟ 

در سال ششم ، بیشتر درس می‌خواندم . از بیشتر کتاب های تستی انتشارات کانون استفاده می‌کردم  و همه را تا روز 29 خرداد تمام کردم و اصلا در آزمونهای برنامه ای غیبت نکردم . تحلیل آزمون را جدی تر گرفتم و آزمونهای خرداد ماه را هم که بعدا اضافه شد هم شرکت کردم . 

در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ 

بین 4 تا 6 ساعت.

آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟ 

اگر آزمون خوبی داشتم، باقی روز مرخص بودم ولی اگر آزمونم را خراب می کردم، جریمه ای که برای خودم تعیین میکردم 3 تا 5 ساعت درس خواندن بود.

 تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟ 

خیلی زیاد. اگر تلاش کافی نمی‌کردم نمی‌توانستم نقاط ضعفم را اصلاح کنم . با صبح زود جمعه بیدار شدن و همچنین سر موقع به آزمونها رسیدن ، سعی می‌کردم تا شرایط آزمون را برای خودم شبیه سازی کنم . زمانم را به مرور یادگرفتم که تنظیم کنم . از سوالهای شک دار عبور کنم ، نقاط ضعفم را به نقاط قوت تبدیل کنم که  بتوانم برای قبولی در تیزهوشان آمادگی کافی داشته باشم.

یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.

 من با هر استفاده‌ای که از فرآیندهای آزمون می‌‌کردم ، آزمون بهتری می‌دادم و با افزایش تراز ، انگیزه بیشتری پیدا می کردم. مثلا همیشه فکر میکردم که هوش فضایی نقطه ضعف من هست اما با چند آزمون تلاش و تست زدن و شرکت مرتب در جلسات سه شنبه های تحلیل آزمون موفق شدم تراز خیلی خوبی در این درس بگیرم و دیدم که می توانم ، بنابراین انگیزه پیدا می‌کردم .

 از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟ 

از کتاب‌های سه سطحی ، هوش کلامی و غیرکلامی استعداد تحلیلی ، دوازده آزمون جامع ، 20 آزمون سرعت و دقت ، کتاب نوروز ، کتاب های پرتکرار.

 از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ چگونه و در چه زمان‌هایی از آن استفاده می‌کردید؟

اوایل از سه سطحی استفاده می‌کردم تا با همه نوع سطح سوالات آشنایی داشته باشم و در سه هفته مانده به روز آزمون استعدادهای درخشان ، از 20 آزمون سرعت و دقت خیلی استفاده کردم ، که اگر در دفترچه شماره 1 نمره ی خیلی خوبی نگرفتم ، حداقل سرعت و دقتم را خیلی خوب زده باشم.

 برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده می‌کردید؟ 

هر دو کتاب هوش کلامی و غیرکلامی.

درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟ 

آنها را مانند آزمون‌های کانون تحلیل می‌کردم.سوالات مشابه پارسال و آزمونک‌ها را با دقت تحلیل می‌کردم . 

 هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟ 

5 روز اول هفته 30 تست و آخر هفته 60-50 تست می‌زدم.

 چگونه بین مطالعه‌ی درس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید؟ 

هر کدام در برنامه ریزی من زمان بندی جداگانه خود را داشتند.

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردید؟ دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به شما می‌کرد؟ 

بله. زمانی که با دقت پر می کردم ، بیشتر متوجه از دست دادن زمان می شدم و حواسم را بیشتر جمع می‌کردم .

برنامه‌ریزی خود را چگونه انجام می‌دادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟ 

روزانه انجام می دادم.

آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟ 

مادرم چرا ، ولی پدرم خیر. نخست دایی‌ام کانونی بودند که با پیشنهاد های وی و آشنایی مادرم با کانون در تبلیغات تلویزیون ، مادرم نیز به لطف شرکت در آزمونهای کانون موفق به کسب نمره ای عالی در کنکور شدند . پس از مادرم خاله ی من به عضویت کانون درآمدند و خودشان پشتیبان هم بودند . سپس به پیشنهاد مادرم برای ثبت نام در آزمونهای کانون، بخاطر رسیدن به هدفی که داشتم ، من هم ترغیب شدم . مادرم معتقد بود آزمونهای برنامه ای کانون مثل یک آینه نقاط ضعف و قوت من را نشان و به تلاشم جهت خواهد داد . 

 پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک می‌کردند؟ 

من به کمک مادرم آزمون‌ها را تحلیل می‌کردم و نکته ها را استخراج می‌کردم . با همراهی ایشان همه ی آزمونها را حضوری شرکت می‌کردم و پدرم نیز هزینه آزمونها را تقبل می کردند و روزهای سرد زمستان من را به حوزه می بردند. هردو در تشویق و همراهی من موثر بودند و از هردو آنها تشکر می‌کنم . 

آیا پدر و مادرتان در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند؟ چگونه؟ 

بله . آنها با تشویق و انگیزه بخشی و کمک در تحلیل آزمون ها و زمان بندی دروس مرا یاری کردند.

 اگر در درسی نمره‌ی کامل نمی‌گرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ 

آنها به هر حال مسلما ناراحت می شدند و حتی تمرین اضافه نیز می دادند. البته که آنها خیر و صلاح من را می خواستند و این کار به نفعم بود.

آیا در امتحانات نیم‌سال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید می‌زدید یا تست‌های نشان‌دار را کار می‌کردید؟ 

بله. من هردو را انجام می دادم.

 آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟ 

بله. من قبل دوران طلایی بین 4 تا 6 ساعت مطالعه داشتم و در دوران طلایی 6 ساعت را قطعی کردم.

بعد از عید چه برنامه‌ای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟ 

می توان گفت همان برنامه های قبلی با ریزه تغییراتی در برنامه ها.با جدیت بیشتری تست می‌زدم . سعی میکردم کمتر وقت تلف کنم چون بنظرم شمارش معکوس برای روز آزمون شروع شده بود . تحلیل آزمون را جدی تر می‌گرفتم و سعی میکردم اشتباه تکراری نداشته باشم . 

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟ 

روزانه 120 تست (دو تست شبیه ساز سرعت و دقت می زدم.) به علاوه ی تکرار تست‌های نشان دار قبلی . 

 هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟ 

هدف اصلی من پیدا کردن آدمهایی مثل خودم ،هدفمند می‌باشد، در مدرسه ای هوشمند و همچنین استفاده از حضور اساتید حرفه ای و امکانات مدرسه.

چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟ 

معمولا برنامه نویسی می کردم یا با ایکس باکس 360 خودم بازی می کردم. نقاشی می کشیدم ، با دوستانم باز ی میکردم . کتاب غیر درسی نیز مطالعه میکردم و هر از گاهی می خوابیدم و خواب مدرسه ی تیزهوشان را می دیدم .

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟ 

بله. من از 3 سالگی شروع به زبان خواندن کردم ، و همچنین سابقه فعالیت در زمینه ی چرتکه ، ژیمناستیک ، شنا ، و کیک بوکس را در کارنامه دارم و در المپیاد زبان هیپو hippo  به مرحله ی نیمه نهایی راه پیدا کردم . در 5 سالگی در ازمون اسپیکینگ کمبریج توانستم 4 ستاره از 5 ستاره را دریافت کنم . تافل پرایمری دارم و در سطح اینتر 2 بزرگسالان کانون زبان ایران ، درس می خوانم. از سال 1400 عضو رسمی پژوهش سرای دانش آموزی جوان شهریار بوده و دوره های نجوم ، الکترونیک و برنامه نویسی با اسکرچ را با موفقیت گذرانده ام . منتخب دوم استان در رشته ی ارائه محتوای نجومی و ساخت ابزار نجومی هستم. چندین مدار الکتریکی و روبات و بازی کامپیوتری هم ساخته ام .

 

وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟ 

کمی فاصله می‌گرفتم و کارهای مورد علاقه ام را انجام می‌دادم تا دوباره انرژی کسب کنم  یا میل و علاقه قلبی خودم را با فکرکردن به اتفاقات بعد از قبولی ، تقویت می‌کردم.

 

با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟

در سایت های معتبر روانشناسی ، گفته شده انسان به بهانه ی شکستن رکورد دیگران، باید رکورد خود را بشکند و با خودش مسابقه بدهد. برای افزایش نمره در آزمون نیز از افزایش زمان مطالعه استفاده می‌کردم. چون هروقت خوب درس می خواندم نتیجه می‌گرفتم . 

 

از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟ 

به نظر من، اینجا تبعیض نباید گذاشت. تک تک معلمانم به گردن من حق دارند و دست همه شان را می‌بوسم. چرا که همه در امتیاز افتخارآفرینی‌های من شریک اند. تشکر ویژه خودم را نیز تقدیم می‌کنم به مدیر دلسوز و  زحمتکش نمایندگی کانون در شهریار، جناب آقای خداوندی که با حمایت‌ها و راهنمایی‌های خود، از عوامل اصلی موفقیتم بودند.

 از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟ 

از پایه اول ، صرفا درباره خواص آزمون تیزهوشان مطالعه می‌کردم. از پایه چهارم جدی شدم.

از کتاب‌های پرتکرار چه زمانی استفاده می‌کردید؟ 

بیشتر ایام امتحانات 

کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟ 

بخش مصاحبه ی دانش آموزان برتر کانون.

جلسه آزمون ورودی تیزهوشان چگونه گذشت؟ 

بسیار عالی. من همیشه احساس می‌کنم ضبط صوتی یا رادیویی که فقط رادیو آوا را بگیرد توی مغزم دارم چون همیشه آهنگ پخش می‌کند. آهنگهای انرژی مثبت در ذهنم روز آزمون پخش می‌شد. برای همین می‌توان گفت حوزه‌ی آزمون محل تخلیه انرژی منفی بود و دیگر از نتیجه 6 سال زحمت خود قرار بود رونمایی کنم. آنجا بسیاری از دوستان و هم مدرسه ای هایم را دیدم. همه اینها انگیزه بخشی می‌کردند. تا اینکه لحظه موعود فرا رسید و همه به کلاسی که برایشان تعیین شده بود ، رفتند. من آنجا پی‌بردم که چرا وقتی سوالات آزمون تا این حد آسان‌اند ، در کانون باید تست دشوار بزنیم. دلیلش این بود که اگر سوالات سخت تر را تجربه کرده باشیم ، حل سوالات آسانتر برایمان چیزی نباشد. با اینکه توانستم تا سوال آخر بزنم ، همین که سوال آخر را زدم ، وقت تمام شده بود. و خدارا شکرکه بالاخره زحماتی که کشیدم ، نتیجه‌ی خود را داد. که از این بابت خیلی خوشحالم .

 

Menu