کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی: 17 سال وقف‌‌عام

پانزدهم شهریور سال 1384 بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی بر گسترش دانش و آموزش وقف عام شد و از آن سال تاکنون خدماتی را در سراسر کشور در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

کارنامه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی: 17 سال وقف‌‌عام

پانزدهم شهریور سال ۱۳۸۴ بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی بر گسترش دانش و آموزش وقف عام شد و از آن سال تاکنون خدماتی را در سراسر کشور در کارنامه خود به ثبت رسانده است.


در ادامه این گزارش به مناسبت هفدهمین سالگرد وقف بنیاد قلم‌چی، نگاهی داریم به گزیده اقدامات انجام شده:


🔺بورسیه ۱,۰۷۸,۷۰۰ دانش‌آموز از سراسر کشور به‌ویژه روستاها و شهرهای کوچک و مناطق کم‌برخوردار طی ۱۷ سال گذشته


▫️ ۲۶۵,۸۲۸ دانش‌آموز روستایی و عشایری

▫️ ۱۱۹,۳۱۳ دانش‌آموز تحت‌پوشش کمیته امداد

▫️۶۳,۴۴۸ دانش‌آموز تحت‌پوشش سازمان بهزیستی

▫️۲۰,۵۹۷ دانش‌آموز استثنایی

▫️۳۹,۶۴۹ دانش‌آموز که هم کار می‌کنند و هم درس می‌خوانند

▫️۹۴,۱۹۲ دانش‌آموز که پدر، مادر یا هر دو فوت شده‌اند

▫️ ۳۸,۹۲۷ دانش‌آموز که مادر سرپرست خانواده است

▫️۱۷,۷۶۶ دانش‌آموز از موسسات خیریه‌ و نیکوکاری

▫️ ۹,۱۴۱ دانش‌آموز اتباع افغان

▫️ ۴۰۳,۶۳۸ نفر سایر دانش‌آموزان مستعد با بضاعت مالی کم                 



🔺بورسیه کمک هزینه تحصیلی بیش از ۳۶,۰۰۰ دانش‌آموز


بنیاد قلم‌چی از سال ۸۴ تاکنون، به ۳۶,۴۰۰ دانش‌آموز در روستاها و شهرها و مناطق کم‌برخوردار کشور که شرایط مالی ضعیف‌تری نسبت به سایر دانش‌آموزان دارند، ماهانه کمک هزینه تحصیلی اعطا کرده است؛ در مجموع ۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی ۱۷ سال به این دانش‌آموزان اعطا شده است.



🔺بورسیه کمک هزینه و کتاب برای ۱۵,۰۰۰ دانشجوی ممتاز دانشگاه‌ها


از سال ۹۴ تاکنون، ۳۶۰۰ دانشجوی ممتاز از دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبائی، یاسوج و دانشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای تهران، تحت پوشش بورسیه دانشجویی قرار گرفته‌اند که ماهانه کمک هزینه تحصیلی به آنان اعطا شده است؛ همچنین به ۱۴,۹۶۶ دانشجو، کتاب‌های دانشگاهی اهدا شده است.



🔺ساخت و تکمیل ۳۰۰ مدرسه


ساخت و تکمیل ۳۰۰ مدرسه (۱۰۶۲ کلاس درس) شامل ۲۲۷ مدرسه روستایی و ۷۳ مدرسه شهری در ۲۷ استان کشور توسط بنیاد قلم‌چی طی ۱۷ سال گذشته انجام و به دانش‌آموزان اهدا شده که سالانه بهره‌مندی بیش از ۳۱,۰۰۰ دانش‌آموز از این فضاهای آموزشی را فراهم آورده است.



🔺ساخت و تکمیل ۷۲ کتابخانه‌


از ۱۷ سال گذشته تاکنون، بنیاد قلم‌چی به منظور توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به ساخت و تکمیل ۷۲ کتابخانه شامل ۱۵ کتابخانه دانشگاهی و ۵۷ کتابخانه عمومی در شهرها و روستاهای ۱۷ استان کشور مبادرت ورزیده است که موجب بهره‌مندی سالانه حدود ۲۰۴,۰۰۰ هموطن از این فضاهای مطالعه شده است.



🔺تجهیز ۷۸۶ کتابخانه‌


از سال ۹۲ تاکنون، ۷۸۶ کتابخانه عمومی و مدارس روستایی و شهری همچنین دانشگاه‌ها تجهیز شده است که سالانه بیش از ۱۲۰,۰۰۰ هموطن از تجهیزات مناسب مطالعه بهره‌مند می‌شوند.



🔺هوشمندسازی ۲۳۳۷ کلاس درس


طی ۹ سال گذشته، هوشمندسازی ۲۳۳۷ کلاس درس در ۱۶۹۴ مدرسه روستایی و شهری در اغلب استان‌های کشور (۲۸ استان) انجام شده که به موجب آن در مجموع تاکنون حدود ۳۵۰,۰۰۰ دانش‌آموز از این تجهیزات فناورانه بهره‌مند شده‌اند.



🔺ساخت و ارتقای ۴۶ خوابگاه دانشجویی


از سال ۹۵ تاکنون بنیاد قلم‌چی ارتقای ۴۶ خوابگاه دانشگاهی اعم از خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور در ۱۸ استان را در دست اجرا داشته است که به موجب آن همه ساله ۹۰۰۰ دانشجو از فضای این خوابگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند.



🔺اهدای ۱۲ میلیون جلد کتاب


اهدای بیش از ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ جلد کتاب به دانش‌آموزان بورسیه، مدارس، معلمان و دبیران، کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی و مراکز علمی و فرهنگی با هدف توسعه دانش، آموزش و فرهنگ کتابخوانی، طی ۱۷ سال گذشته انجام شده که در این مدت، زمینه بهره‌مندی میلیون‌ها هموطن از این منابع آموزشی را فراهم آورده است.



بنیاد علمی آموزشی قلم چی در ۱۵ شهریور سال ۱۳۸۴ بر گسترش دانش و آموزش وقف‌عام شد

«به امید آن که هیچ دانش آموز باانگیزه و سخت‌کوشی به دلیل مشکل مالی از درس‌خواندن و پیشرفت بازنماند»

منبع :

Menu