معرفی رشته پزشکی از نگاه کامران لشگری

معرفی رشته پزشکی از نگاه کامران لشگری معرفی رشته پزشکی توسط کامران لشگری دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه آزاد تهران (رتبه 1273)

معرفی رشته پزشکی از نگاه کامران لشگری

معرفی رشته پزشکی توسط کامران لشگری دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه آزاد تهران (رتبه 1273)


پزشکی یک دانش کاربردی است که هدف آن، حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان است. این منظور با شناخت بیماری‌ها، تشخیص، درمان و جلوگیری از بروز آن‌ها به انجام می‌رسد. 

دانش پزشکی بر روی طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از فیزیک و زیست‌شناسی تا علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی بنا شده‌است. امروزه هدف دانش پزشکی، استفاده ازفناوری‌های دانش‌مبنا و استدلال قیاسی برای رسیدن به راه‌حل مشکلات بالینی است. اکتشافات در باب ماهیت ژن‌ها و سلول‌ها دریچه‌ای برای تعریف فیزیولوژی بر مبنای سیستم‌های مولکولی، فراهم کرده‌است. این بینش فیزیولوژیکی، راه را برای فهم بهتر فرایندهای پیچیده بیماری‌ها و رویکردهای نو درمانی، فراهم کرده‌است. در عملکرد بالینی پزشکان با استفاده از قضاوت بالینی، بیمار را جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ارزیابی می‌کنند. در عملکرد بالینی ترتیب خاصی از فعالیت‌ها وجود دارد که معمولاً رعایت می‌شود، شامل: شرح حال، معاینه فیزیکی، تهیه فهرست مشکلات، مشخص کردن تشخیص‌های افتراقی، بررسی‌ها (شامل آزمایش‌ها و تصویربرداری و …)، رسیدن به تشخیص و در آخر درمان. رابطه پزشک و بیمار با بررسی سابقه و شرح حال پزشکی بیمار شروع شده و به دنبال آن مصاحبه پزشکی و معاینه پزشکی بیمار صورت می‌گیرد. ابزارهای اولیه تشخیص (همچون گوشی پزشکی وآبسلانگ) معمولاً استفاده می‌شوند. بعد از معاینه برای علائم و مصاحبه برای نشانه‌های بیماری، پزشک ممکن است آزمایش‌های پزشکی (تست، به عنوان مثال آزمایش خون) درخواست دهد، نمونه‌گیری (بیوپسی) کند یا دارو و سایر درمان‌ها را تجویز کند. در این راه تنظیم فهرستی از تشخیص‌های افتراقی کمک می‌کند که بیماری‌های مشابه بر اساس اطلاعات به دست آمده رد شوند. در طی ویزیت آگاه‌سازی مناسب بیمار از همه حقایق بخش مهمی از رابطه پزشک و بیمار است و به اعتمادسازی کمک می‌کند. ویزیت پزشکی سپس در سابقه پزشکی مستندسازی می‌شود که این یک سند قانونی در بسیاری از منابع قضایی محسوب می‌شود. ممکن است ویزیت‌های بعدی کوتاه‌تر باشند اما همین رویه کلی صورت می‌گیرد یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این رشته، برنامه‌ریزی دقیق است. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و یک چشم‌انداز کلی در این رشته قبول شوید. برای داشتن اطلاعات بیشتر ابتدا مراحل تحصیل این رشته را برای شما معرفی می‌کنیم. مراحل تحصیل در این رشته شامل 4 دوره زیر است:

علوم پایه

فیزیوپاتولوژی

کارآموزی بالینی(استاژری)

کارورزی بالینی(اینترنی)

یکی از سوالاتی که اکثر دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند آینده شغلی و میزان درآمد پزشکی است. بازار کار پزشکی معمولا کلینیک‌ها، بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ها هستند. درآمد این رشته به عوامل مختلفی مانند نحوه برخورد با بیمار، تجربه و محل طبابت بستگی دارد. دانشجویان در طول 7 الی 8 سال تحصیل خود حقوقی ندارند. اما بعد از پایان دوران تحصیل خود بدون شک از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود. در حالت کلیمزایای رشته پزشکی بسیار زیاد است و یک رشته پر درآمد محسوب می‌شود.

Menu