بودجه بندی کنکور انسانی در 4سال اخیر: کدام مباحث مهم‌تر بودند؟

در فایل‌های زیر، بودجه بندی کنکور انسانی در سال‌های اخیر (کنکور 98، کنکور 99 ، کنکور 1400 و کنکور 1401) به دو شکل آمده است:

بودجه بندی کنکور انسانی در 4سال اخیر: کدام مباحث مهم‌تر بودند؟

دوستان عزیز سلام!

در فایل های زیر، بودجه بندی کنکور انسانی در سال های اخیر (کنکور 98، کنکور 99 ، کنکور 1400 و کنکور 1401) به دو شکل آمده است:


1) بودجه بندی براساس مبحث: مشخص می کند در هر یک از دروس رشته انسانی، از هر مبحث (مثلاً: آرایه های ادبی، مفهوم، هویت، معادله درجه دوم و....) چند سؤال در کنکور سراسری آمده است. بررسی این فایل نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از سؤالات کنکور انسانی، ترکیبی هستند؛ گاهی برای پاسخگویی به یک سؤال نیاز به تسلّط بر چند مبحث مختلف داریم.

توجّه: در این فایل از اصطلاح سوال «مستقل» و سوال «ترکیبی» استفاده شده است؛ منظور از سؤال «مستقل»، سؤالی است که پاسخگویی به آن، فقط نیاز به مطالعه و تسلط بر آن مبحث داشته است، اما منظور از سؤال «ترکیبی»، آن دسته از سؤال هایی هستند که برای پاسخگویی به آن ها، باید 2 یا 3 مبحث را بدانیم.

2) بودجه بندی براساس مقطع: مشخص می کند در هر یک از دروس رشته انسانی، از هر مقطع (دهم، یازدهم و دوازدهم) چند سؤال در کنکور سراسری آمده است. به کمک این فایل می‌توان دریافت اهمیت نسبی هر یک از مقاطع در کنکور سراسری چقدر است. بررسی دقیق این فایل نشان می‌دهد برای کسب درصد خوب در کنکور سراسری، نیاز به مطالعه هر سه مقطع و ایجاد تعادل در مطالعه است. به عبارت دیگر، تمرکز مطلق بر دروس دوازدهم یا فقط دروس پایه، کمک کننده نیست.

به عنوان مثال در درس علوم اجتماعی، از مجموع 20 سؤال، 3 سؤال مستقل از جامعه شناسی دهم مطرح شده است، اما مباحث این کتاب، در 11 سؤال به صورت ترکیبی نیز وجود داشته است، بنابراین اگر دانش آموزی مباحث کتاب درسی دهم را مطالعه نکند، در پاسخگویی به 14 سؤال دچار مشکل خواهد شد.


تهیه و تدوین:  محمد بحیرایی (مسؤول درس ریاضی انسانی در آزمون های کانون، مؤلف کتاب آبی، مدرس ریاضیات کنکور)، سارا شریفی (ناظر علمی کتاب آبی پیمانه ای اقتصاد، گزینشگر درس اقتصاد در آزمون های کانون، کارشناسی ارشد اقتصاد)، سید علیرضا احمدی (مسؤول درس و طراح ادبیات اختصاصی آزمون های کانون، رتبه 41 کنکور سراسری انسانی، مدرس ادبیات کنکور)، محمد ابراهیم مازنی (مسؤول درس علوم اجتماعی در آزمون های کانون، رتبه 6 منطقه 3 در کنکور انسانی)، سید محمدعلی مرتضوی (گزینشگر و طراح عربی آزمون های کانون، مولف کتاب آبی پیمانه ای عربی انسانی، رتبه 41 کنکور سراسری)، میلاد هوشیار (مسؤول درس تاریخ آزمون های کانون، رتبه 27 کنکور سراسری)، زهرا دامیار (مسؤول درس جغرافیا آزمون های کانون، رتبه 70 کنکور سراسری)، نیما جواهری (مسؤول درس منطق و فلسفه آزمون های کانون، رتبه 1 کنکور سراسری)، مهسا عفتی (مسؤول درس روان شناسی آزمون های کانون، رتبه 228 کنکور سراسری)        


Menu