آزمونک روانشناسی_روانشناسی یازدهم_نگار غلامی

آزمون روانشناسی مطابق با آزمون پنج آذر، طراحی شده توسط نگار غلامی

آزمونک روانشناسی_روانشناسی یازدهم_نگار غلامی

ده تست روانشناسی منطبق با بودجه آزمون۵آذر قلمچی

نگارغلامی، رتبه۳۸انسانی و۳۵۶زبان

دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی فرهنگیان





1- پاسخ علمی به کدام یک از پرسشهای مطرح شده، در قلمرو علم روانشناسی نمی گنجد؟ 


۱) آیا افرادی که مکرر و بدون دلیل موجه، تن به جراحی زیبایی می دهند، در زیبایی بدنشان نقص دارند و یا تصور نادرستی از زیبایی دارند؟ 

۲) چرا یک فرد زمانی که در جمع قرار می گیرد، متفاوت از سایر موقعیت ها عمل می کند؟ 

۳) فعالیت ذهن در هنگام خواب و رؤیا چگونه است؟ 

۴) دلایل بی اشتهایی ناشی از اختلالات خودایمنی مانند دیابت، کدام است؟ 



2- هریک از موارد زیر به ترتیب به کدام مفهوم اشاره دارند و مهم ترین علت دشواری تبیین و توصیف پدیده های روان شناختی چیست؟ 


الف) «رشد نامتوازن در ابعاد شخصیتی» یکی از مهمترین دلایل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر است.

ب) اعتیاد حالتی است که در آن شخص دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می شود و این بیماری، یک بیماری مزمن و عصبی است.

 پ) اعتیاد به مواد مخدر خصوصا در ماه های اول افسردگی، پرخاشگری، کاهش اعتماد به نفس و در پی آن احتمال خودکشی را در جوانان افزایش 

میدهد. 

۱) توصیف - تبیین - پیش بینی - پدیده های روان شناختی تحت تاثیر علت های متعددی هستند. 

۲) تبیین - توصیف - تبیین - پدیده های روان شناختی گسترده تر از سایر پدیده ها هستند. 

۳) تبیین - توصیف - پیش بینی - پدیده های روان شناختی تحت تأثير علت های متعددی هستند. 

۴) پیش بینی - توصيف - تبیین - پدیده های روان شناختی گسترده تر از سایر پدیده ها هستند. 



3- تصور کنید که شما روان شناس هستید و مادری به شما مراجعه می کند و اظهار می دارد که کودک من عروسکهای جدیدش را پاره می کند و پنبههای داخل آنها را بیرون می ریزد و زمانی که سر او فریاد میزنم که این کار را انجام ندهد، او دوباره کار خود را تکرار می کند. کدام یک از موارد زیر می تواند تحلیل درست تری از رفتار این کودک باشد؟  

۱) نشانگر بروز هیجان ساده این کودک است و امری طبیعی می باشد. 

۲) یک اختلال روانی است و باید حتما به روان پزشک ارجاع داده شود و تحت دارودرمانی قرار گیرد.

 ۳) به رشد نادرست هیجانی کودک که مرتبط با تربیت ناصحيح والدین بوده مربوط می شود و باید از طریق رفتاردرمانی اصلاح شود. 

۴) بیانگر بروز فرایندی پیچیده از طرف کودک است که مشروط به آگاهی او و رابطه دو طرفه کودک با مادرش است.


 4- در صورت تأیید تجربی گزاره «استرس باعث عدم تمرکز می شود» و در صورت ترکیب گزاره های تأییدشده «تأثیر استرس بر عدم تمرکز» و «تأثير 

خستگی بر عدم تمرکز» به ترتیب کدام یک از بیان های علمی حاصل می شود؟ 

) اصل - نظریه 

۲) فرضیه - نظریه 

۳) قانون - اصل 

۴) نظریه - اصل


 

5- عوامل دوم و سوم منابع توجه به ترتیب در کدام گزینه به درستی ذکر شده است و به واسطه چه عاملی، محرکهای بیرونی به اطلاعات روانشناختی 

معنادار تبدیل می شوند؟ 


۱) تحریک حواس ما به وسیله محرکهای بیرونی - سبک پردازش افراد و انتظارات آنها - تفکر

 ۲) تحریک حواس ما به وسیله محرکهای بیرونی - اطلاعات موجود در حافظه - تفکر

 ۳) سبک پردازش افراد و انتظارات آنها - اطلاعات موجود در حافظه - ادراک 

۴) اطلاعات موجود در حافظه - سبک پردازش افراد و انتظارات آنها - ادراک


 

6- به ترتیب ابیات (الف) و (ب) به کدام یک از عوامل مؤثر بر رشد اشاره دارند؟

 الف) گر ببندی اسب تازی را زمانی پیش خرا رنگشان همگون نگردد طبعشان همگون شود 

ب) نیست ممکن نکند صحبت نیکان تأثير ا گل به خورشید رسانید سر شبنم را

۱) وراثتی - زیستی 

۲) یادگیری - آمادگی خاص نهفته

 ۳) وراثتی - محیطی 

۴) محیطی - محیطی


7- با توجه به اصول روان شناسی گشتالت کدام یک از گزینه های زیر به ترتیب مربوط به اصول «تقارب»، «مجاورت» و «استمرار» می باشد؟




 

 8- کدام گزینه از منظر علم روانشناسی صحیح است؟ 

۱) اگر مجموعه ای به هم پیوسته از اصول و قوانین روانشناسانه داشته باشیم، بدون پشتوانه تجربی قوی هنوز نمی توان این مجموعه را «نظریه» نامید. 

۲) قواعد مشخص روش علمی باعث می شوند که این روش، هدفمند باشد.

 ۳) عبارت «سبک تصمیم گیری اجتنابی به از دست دادن زمان منجر می شود.» نمونه ای از پیش بینی است.

 ۴) با بررسی نظر روان شناسان مختلف می توان به تعریف واحدی از روانشناسی رسید. 


9- سارا ۵ ساله و سپیده ۱۲ ساله با هم خواهر هستند و به همراه پدرشان برای خرید کفش به فروشگاه می روند. سپیده به پدرش می گوید: «کفشی میخواهم که از لحاظ کیفیت و جنس بسیار عالی باشد.» و سارا اصرار به خرید کفش صورتی رنگ را دارد. به ترتیب نوع پردازش سارا و سپیده در کدام گزینه به درستی آمده است؟

 ۱) مفهومی - ادراکی 

۲) ادراکی - مفهومی

 ۳) مفهومی - مفهومی 

۴) ادراکی - ادراکی 


10- کدام مورد به چگونگی انتخاب دریافت های حسی مرتبط است؟ 

۱) پنداشتن مشکل بودن یک درس احتمالا به دلیل روش غلط مطالعه است. 

۲) درگیری حواس مختلف با محرک های متنوع ومطلوب لذت بخش است.

 ۳) یکنواختی در مطالعه باعث خواب آلودگی میشود.

 ۴) این امکان وجود دارد که مواجهه پیشین با یک محرک به تسهیل شناخت آن در آینده منجر شود.



پاسخنامه ده تست روانشناسی مطابق با بودجه آزمون5آذر قلمچی

نگار غلامی، رتبه۳۸انسانی و۳۵۶زبان

دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی فرهنگیان




1- گزينه 4

پاسخ علمي به پرسشهاي مطرح شده در گزينه هاي «1 تا 3 «در قلمرو علـمروانشناسي ميگنجد؛ اما پاسخ به پرسش مطرح شده در گزينه(4)مربوطبه علم روانشناسي نيست؛ زيرا اختلالات خودايمني مانند بيمـاري ديابـت والتهابات مفصلي در حيطة مطالعاتي اين علم نميباشند. (البته تا آنجايي كه با مسائل روانشناختي تداخل نداشته باشند.) 

 

2 - گزينه3

الف) اين مورد به بررسي علت بروز اعتياد در جوانان پرداخته و در پاسـخ بـه چرايي پديده (تبيين) ميآيد. 

ب) اين مورد به چيستي (توصيف) اعتياد ميپردازد. 

پ) اين مورد نمونهاي از پيشبيني رفتار است.روانشناسي، در مقايسه با ساير علوم تجربي، در توصيف و تبيين پديده ها بـا دشواريهاي زيادي روبه روست. مهـمتـرين دليـل دشـواري ايـن اسـت كـه پديده هاي روانشناختي تحت تأثير علتهاي زيادي هستند. 

 

3 - گزينه4

رشد هيجاني در كودكي، فرايندي پيچيده است كه نهتنها مستلزم آگـاهي ازهيجانات خود كودك، بلكه مستلزم آگاهي از هيجانات اطرافيان اوست. مـثلاً وقتي كودك كار اشتباهي انجام ميدهد و مادر فرياد مـيزنـد ممكـن اسـت كودك اين فرايند را به عنوان نشانة هيجان مثبت درك كند و براي دريافـت دوبارة اين هيجان از طرف مادر آن را تكرار كند.




4 - گزينة 1

- گزارة «استرس باعث عدم تمركز ميشود» يك فرضيه است؛ فرضيه هـا، درصورت تأييد تجربي به قانون يا اصل تبديل ميشوند. 

- گزارههاي «تأثير استرس بر عدم تمركز» و «تأثير خستگي بر عدم تمركز»اصول و قوانين پذيرفتهشده هستند؛ نظريـههـا بـا تركيـب اصـول و قـوانين مختلف به دست ميآيند. 

 

5 - گزينه 4

عامل دوم منابع توجه، اطلاعـات موجـود در حافظـه و عامـل سـوم، سـبك پردازش افراد و انتظارات آنهاست. به واسطة ادراك، محركهاي بيرونـي بـه اطلاعات روانشناختي معنادار تبديل ميشود. 

 

6 - گزينه 4

عوامل محيطي مؤثر بر رشد در بيرون از فرد وجـود دارنـد و بـر نحـوة بـروز تغييرات در جنبه ها و در مراحل مختلف رشد تأثيرگذار است. 

 

7 - گزينه 3

با توجه به اصول مكتب گشتالت شكلهاي گزينة «3 «بهترتيـب مربـوط بـه اصول «تقارب»، «مجاورت» و «استمرار» هستند. 

 

8 - گزينه 3

تشريح ساير گزينه ها: 

گزينة «1 :«ممكن است نظريهاي داراي پشتوانة تجربي قوي نباشد، ولـي بـااين حال بتوان آن را يك نظريه دانست. 

گزينة «2 :«در جستوجوي چيزي بـودن باعـث مـيشـود تـا روش علمـي،هدفمند باشد. 

گزينة «4 :«در بين روانشناسان هم، تعريف واحدي براي روانشناسي وجودندارد. 

 

9 - گزينه2

برخي از پردازشگران، صرفاً بر ويژگيهاي حسي، همانند اندازه و شكل ظـاهري محرك تكيه دارند: نوع پردازش در چنين حالتي، «پردازش ادراكي» است. 

برخي ديگر سعي ميكنند بـه ويژگـيهـاي مشـترك محـركهـاي مختلـف دسترسي داشته باشند؛ به عبارت ديگر به مفهوم ميرسند. نوع پردازش ايـن قبيل افراد «پردازش مفهومي» است. در صورت سؤال پردازش سارا از روي شكل ظاهري است، پس پردازش ادراكـي است و پردازش سپيده با توجه به مفهوم است، پس پردازش مفهومي است. 

 

10 - گزينه 4

فرايند انتخاب محرك از بين محركهاي حسي مختلف را «توجه» مينامنـد كه با تمركز متفاوت است. 

به همة چيزهايي كه در دامنة توجه ما قرار ميگيرد، آگاهي كامل نداريم. 

آماده سازي زماني اتفاق ميافتد كه شناخت محرك معيني، تحت تأثير ارائـة پيشين همان محرك يا محرك شبيه آن قرار ميگيرد. 

تشريح گزينههاي ديگر: 

گزينة «1 :«مربوط به مفهوم ادراك است. (افراد از درجـة دشـواري مطالـب

درسي درك متفاوتي دارند؛ برخـي مطالـب را سـهل و برخـي ديگـر همـان

مطالب را دشوار ميپندارند.) 

گزينة 2 :مربوط به مفهوم احساس است. 

گزينة 3 :مربوط به مفهوم تمركز است.


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید. 

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

آزمونک جامعه‌شناسی_نگار غلامی

Menu