آزمونک جامعه شناسی_جامعه شناسی دوازدهم_نگار غلامی

آزمون جامعه‌شناسی مطابق با آزمون پنج آذر، طراحی شده توسط نگار غلامی

آزمونک جامعه شناسی_جامعه شناسی دوازدهم_نگار غلامی

ده تست جامعه شناسی دوازدهم انسانی

 مطابق با آزمون۵آذر قلمچی

مبحث کنش اجتماعی ونظم اجتماعی

نگارغلامی، رتبه۳۸انسانی و۳۵۶زبان

دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی فرهنگیان



1- به ترتیب هریک از عبارات زیر با کدام مورد در ارتباط است؟ 

 «عادت»، «راهی برای تمییز نظم از بی نظمی» و «نظم اجتماعی»

 

۱) دلیل بیشتر به چشم آمدن بی نظمی از نظم - آشنایی زایی - نتیجه قواعد اجتماعی 

۲) دلیل بیشتر به چشم آمدن نظم از بی نظمی - آشنایی زدایی - نتیجه عمل انسانها 

۳) دلیل بیشتر به چشم آمدن بی نظمی از نظم - آشنایی زدایی - نتیجه قواعد اجتماعی 

۴) دلیل بیشتر به چشم آمدن نظم از بی نظمی - آشنایی زایی - نتیجه عمل انسانها


2- به ترتیب هریک از عبارات زیر با چه مفاهیمی، ارتباط دارند؟ 

ارتباط میان پدیده های اجتماعی»، «همانندسازی جامعه با پدیده هایی همچون ماشین و بدن انسان» و «قرار گرفتن هر پدیده در جای خود» 


۱) نظام اجتماعی - نگرش جامعه شناسی تفسیری - نظام اجتماعی

 ۲) نظام اجتماعی - نگرش جامعه شناسی تبیینی - نظم اجتماعی 

۳) ساختار اجتماعی - نگرش 

جامعه شناسی تبیینی - نظم اجتماعی

 ۴) ساختار اجتماعی - نگرش جامعه شناسی تفسیری - نظام اجتماعی


3- عبارات زیر را به ترتیب از لحاظ صحیح یا غلط بودن، مشخص کنید. 

- جای پدیده های اجتماعی را انسان تعیین نمی کند. 

- نظم اجتماعی پیش بینی رفتار دیگران و همکاری با آنها را امکان پذیر می نماید. - اگوست کنت با روش تبیینی کوشید که مجرم بودن یا نبودن افراد را تشخیص دهد. 

- در جامعه شناسی تبیینی، روش مطالعه طبیعت و انسان، متفاوت دانسته میشود

۱ ) ص - ص -غ-غ 

۲) غ - ص- ص - ص 

۳) ص - ص -غ -ص 

۴)غ - ص -غ -ص 


4- به ترتیب هریک از عبارات زیر، با کدام مورد ارتباط دارد؟

 رشد جمعیت کشور انگلستان در طول قرن نوزدهم»، «شکل گیری جامعه شناسی نزدیک به علوم طبیعی» و «شکل گیری توقعات و انتظارات از 

دیگران»

 ۱) تغییرات ساختار اجتماعی - درستی روش علوم طبیعی - نظم اجتماعی

 ۲) تغییرات نظام اجتماعی در محیط - دخالت روابط قدرت در علم - ساختار اجتماعی

 ۳) حفظ حیات نظام اجتماعی - موفقیتهای شگرف دانشمندان علوم طبیعی – نظم اجتماعی

 ۴) حفظ ساختار اجتماعی - موفقیتهای شگرف دانشمندان علوم طبیعی - ساختار اجتماعی 


5- نتیجه هریک از عبارات زیر، به ترتیب کدام است؟ 

- توضیح نظم اجتماعی بر اساس مناسبات بیرونی 

- یکسان دانستن طبیعت و جامعه - منحصر کردن تفاوت جوامع به تفاوت های کمی

 ۱) مقایسه جامعه با روح انسان - ناتوانی از ایجاد تغییر بنیادین در جامعه – اجبار به تطبیق و سازگاری انسان با جامعه

 ۲) جلب مشارکت و همکاری افراد براساس میل و رضایت - محدودیت در استفاده از دانش ابزاری – نادیده گرفتن تفاوتهای انسان و جامعه 

۳) افزایش هر روزه قواعد و قوانین نظارتی - تقلیل انسان ها به پیچ و مهره های نظم اجتماعی - تحلیل یکسان مسیر پیشرفت جوامع از ساده به پیچیده 

۴) تضمین پیش بینی رفتارها - تسلط انسان بر جامعه – باور به امکان ایجاد جوامع و تاریخ های گوناگون توسط انسانها 


6- کدام گزینه با موضوع زیر، ارتباط ندارد؟ اندازه گیری اجزای بدن در ایام جنگ جهانی دوم، برای تعیین این که چه کسی از نژاد برتر برخوردار است» 

۱) جامعه شناسان تبیینی با روشهای تجربی به تدریج به معنای کنش های عاطفی، سنتی، اخلاقی و مذهبی پی بردند و آنها را تحلیل کردند. 

۲) بزرگترین کشتار جهان در جنگ های جهانی اول و دوم، میان توسعه یافته ترین کشورها رخ داد و با فاجعه هیروشیما و ناکازاکی پایان یافت. 

۳) کنش اجتماعی هدف دار است، برخی اهداف کنشگران مانند کسب درآمد و ساختن خانه، قابل مشاهده اند. 

۴) انسانها در اغلب کنش هایشان به دنبال تحقق اهداف و ارزش هایی مانند کسب فضیلت و جلب رضایت الهی هستند که دیگران نمی توانند آنها را 

مشاهده کنند. 


7- کدام گزینه درباره «به کارگیری روش تجربی توسط گالیله در دورانی که شهود تنها روش علمی قابل قبول بود» درست است؟ 

۱) جامعه شناسی تبیینی با تأکید بیش از اندازه بر نظم اجتماعی و یکسان دانستن نظم اجتماعی و نظم طبیعی اراده و خلاقیت انسان را نادیده می گیرد. 

۲) ماکس وبر از سلطه نظمی که گویا هدفی جدا از انسانها و نیازهای واقعی آنها دارد، به قفس آهنین تعبیر می کند. 

۳) انقلاب های اجتماعی، اندیشه های جدید، شاهکارهای هنری و اختراعات بزرگ هنگامی پدید می آیند که انسان از نظم موجود گامی فراتر می گذارد. 

۴) انسانها در شرایط گوناگون رفتارهای متفاوت از خود نشان میدهند؛ به همین دلیل کنش اجتماعی را میتوان با روش تجربی تحلیل کرد و به 

معنای آن پی برد. 


8- به ترتیب «مقاومت مردم آمرلی»، «خشت بنای جامعه» و «نادیده گرفتن معنای کنش و آن چه درون انسان می گذرد در دیدگاه تبیینی» با کدام موارد در ارتباط هستند؟

۱ ) حرکت در چارچوب نظم موجود - نظام اجتماعی - تمرکز بر مشاهدات

۲) کاهش مشکلات احتمالی ساختارهای اجتماعی - کنش اجتماعی به تأثیرگذاری بر آرمان ها و ارزشهای افراد

 ۳) حرکت فراتر از نظم موجود - کنش اجتماعی - تمرکز بر مشاهدات 

۴) همزاد بودن زندگی اجتماعی و نظم اجتماعی - ساختار اجتماعی - فهم همدلانه کنش های انسانها


 9- کدام گزینه در تحلیل چرایی «متروکه شدن شهر بزرگ اوردوس با وجود سرمایه گذاری و برنامه ریزی دولت چین برای تشویق و ترغیب هزاران نفر به 

سکونت در آن» صحیح نیست؟

 ۱) رویکرد تبیینی اغلب معنای کنش و آن چه درون انسان می گذرد را نادیده می گیرد. 

۲) حس و تجربه ابزارهای مهم شناخت علمی هستند و روش تجربی توان فهم معانی کنش انسانها را دارد. 

۳) کنش اجتماعی فعالیت معناداری است که با توجه به دیگری انجام میشود و نادیده گرفتن کنش، نادیده گرفتن ویژگی های آن است و پیامدهایی دارد. 

۴) انسانها برخلاف پدیده های طبیعی آگاهانه عمل می کنند و عملشان معنادار است، آنها در شرایط گوناگون رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند.


 

10- هریک از عبارات زیر به ترتیب پیامد کدام گزینه است؟ 

- هموار شدن مسیر عبور از جامعه شناسی تبیینی به جامعه شناسی تفسیری قفس آهنین و سلطه نظمی که جدا از نیازهای واقعی انسانهاست - به وجود آمدن ساختارهای اجتماعی

 ۱) تأکید بر روشهای حسی و تجربی - یکسان دانستن نظم اجتماعی و نظم طبیعی - کنش اجتماعی 

۲) مطالعه زندگی انسان با تأکید بر آگاهی و معنا - تأكيد افراطی بر نظم اجتماعی - کنش اجتماعی 

۳) تأکید بر نظم اجتماعی - تأكید افراطی بر نظم طبیعی - خشت بنای جامعه

 ۴) همراهی همدلانه و تلاش برای فهم انگیزه افراد - فراتر از نظم موجود حرکت کردن - خلاقیت زایی



پاسخنامه ده تست جامعه شناسی دوازدهم 

مطابق با آزمون۵آذر قلمچی

مبحث کنش اجتماعی و نظم اجتماعی

نگارغلامی، رتبه۳۸انسانی و۳۵۶زبان

دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی فرهنگیان




 1- گزينه3

ما بينظمي را بيشتر ميبينيم و نظم را مشاهده نمـيكنـيم؛ زيـرا بـه نظـم عادت كردهايم. جامعه شناسان براي شناختن نظم از امور مأنوس «آشناييزدايي» ميكنند. نظم اجتماعي در نتيجة قواعدي برقرار ميشود كه ما انسانها بـراي بـا هـم زندگي كردن، پذيرفته ايم. 

 

2 - گزينه3

ارتباط ميان پديدههاي اجتماعي را «ساختار اجتماعي» ميگويند. موفقيتهاي دانشمندان علوم طبيعـي، باعـث شـد جامعـهشناسـان تبيينـي علاقهمند شوند تا شباهتهاي جامعه و پديدههايي همچـون ماشـين و بـدن انسان را برجسته كنند و نظم جامعه را همانند نظـم ميـان اعضـاي بـدن يـااجزاي ماشين بدانند. نظم اجتماعي در نتيجة قواعدي برقرار مي شود كه ما انسان ها براي با هـم زندگي كردن پذيرفته ايم.نظم يعني قرار گرفتن هر پديده در جاي خود كه جاي پديـدههـا را همـين قواعد تعيين ميكنند. 

 


3 - گزينه1

تشريح گزارههاي نادرست: 

- لمبروزو با روش پوزيتيويستي (تبييني) ميخواست مجرم بودن يـا نبـودن

افراد را تشخيص دهد. 

- در رويكرد تبييني، پديدههاي اجتماعي مانند پديدههاي طبيعي و جامعه همانند طبيعت در نظر گرفته مـيشـود. بنـابراين روش مطالعـة آنهـا نيـزيكسان انگاشته ميشود. روش مطالعة جامعـه، همـان روشـي اسـت كـه درمطالعة طبيعت به كار گرفته ميشود. 

 

4 - گزينه3

رشد جمعيت از جمله تغييراتي است كه يك نظام در خـود ايجـاد مـيكنـد. 

نظام اجتماعي همانند يك موجود زنده تلاش مـيكنـد بـا تغييـر در خـود ومحيط، نيازهاي خود را تأمين كند و خود را در بلندمدت حفظ نمايد. موفقيتهاي دانشمندان علوم طبيعـي، باعـث شـد جامعـهشناسـان تبيينـي علاقهمند شوند تا شباهتهاي جامعه و پديدههايي همچـون ماشـين و بـدن انسان را برجسته كنند. 

نظم اجتماعي پـيشبينـي رفتـار ديگـران و همكـاري بـا آنهـا را امكـانپـذيرمينمايد؛ باعث ميشود كه شما بدانيد، ميتوانيـد چـه توقعـات و انتظـاراتي ازديگران داشته باشيد و اتفاقات غيرمنتظره، شما را از همكـاري بـا ديگـران بـازندارند. 



5 - گزينه3

جامعهشناسي تبييني جامعه و نظم اجتماعي را براساس مناسـبات بيرونـي توضيح ميدهد و اين روابط و مناسبات را مبتني بر قرارداد، تـرس و اجبـارميداند. افراد جامعه براساس نوعي قرارداد، قواعد و مقرراتي را مـيپذيرنـد.اين قواعد، علاوه بر اينكه نفع افراد جامعه را تأمين مـيكننـد، از آنهـا دربرابر گزندها و آسيبها نيز محافظت مينمايند. جوامعي كه نظم اجتماعي رااز اين منظر برقرار ميسازند، شايد با تطميع و تهديد و اجبـار قـادر باشـند پيشبيني رفتارها را تضمين كنند، اما در جلب مشـاركت و همكـاري افـراد براساس ميل، رضايت و رغبت موفق عمل نميكنند. از اينرو، هر روز بايد برحجم قواعد و قوانين نظارتي، نيروها و ابزارهاي كنترل كنندة خود، بيفزايند. يكسان دانستن طبيعت و جامعه، انسـانهـا را بـه پـيچ و مهـره هـاي نظـم اجتماعي تقليل ميدهد؛ درحاليكـه جامعـه بـرخلاف طبيعـت، محصـول ومخلوق كنشهاي انسانهاست و بود و نبود آن، وابسته به انسان است. جامعه شناسي تبييني، جامعه را صرفاً يك پديدة طبيعي پيچيده مـيدانـد وتفاوت ميان جوامع مختلف را تنها تفاوتي كمي ميبيند. از اين منظر برخي جوامع از برخي ديگر پيچيدهترند، در رفع نيازهاي خود تواناترند و به همين دليل پيشرفته ترند. طرفداران اين ديدگاه گمان ميكنند كـه همـة جوامـع،مسير يكساني به سوي پيشرفت طي ميكنند و از جوامع سـاده بـه جوامـع پيچيده تبديل ميشوند، در حاليكه واقعيت اين است كه انسانها ميتوانند جوامع و تاريخهاي گوناگوني را پديد آورند. 

 

6 - گزينه1

در جامعهشناسي تبييني، ارزش بودن مهرباني و فداكاري و ضد ارزش بـودن كينه توزي و خودخواهي قابل مشـاهده و فهـم نيسـتند، زيـرا بـا اسـتفاده ازروشهـاي تجربـي نمـيتـوان گفـت كـه مهربـاني يـك فضـيلت اخلاقـي وكينه توزي يك رذيلت اخلاقي است. 

گزينههاي 2 ،3 و 4 همگي به ارزش زدايي اشاره دارند. 

 

 

7 - گزينه3

كنش گاليله نشاندهندة ارادة انسـان بـراي فراتـر رفـتن از نظـم و سـاختارموجود است.

 


8 - گزينه3

مقاومت مردم آمرلي← حركت فراتر از نظم موجود 

خشت بناي جامعه ← كنش اجتماعي 

ناديده گرفتن معناي كـنش و آنچـه درون انسـانهـا مـيگـذرد در ديـدگاه

تبييني ← تمركز بر مشاهدات

 


9 - گزينه2

انسانها، برخلاف پديدههاي طبيعي، آگاهانه عمل ميكنند و عملشان معنـادار

است. آنها درشرايط گوناگون، رفتارهاي متفاوتي از خود نشان ميدهنـد. بـه همين دليل كنش انسان را نميتوان فقط با روش تجربي تحليل كرد. اگرچه حس و تجربه از ابزارهاي مهم شناخت علمي هستند اما روش تجربي توان فهم معاني كنش انسانها را ندارد. 

 



10 - گزينه2

نظريهپردازان كنش اجتماعي، آگاهي و معناداري را مهمترين ويژگـي كـنش اجتماعي ميدانند و زندگي اجتماعي انسان را با تأكيـد بـر آگـاهي و معنـا،مطالعه ميكنند. اين جامعهشناسان، ويژگيهاي ديگر كـنش، يعنـي اراده وارزش را مهم ميدانند ولي آنها را برخاسته از آگاهي و تابع آن مـيبيننـد. همين نگاه مسير را براي عبور از جامعـهشناسـي تبيينـي و روي آوردن بـه جامعهشناسي تفسيري هموار ساخت. 

جامعهشناسي تبييني با تأكيد بيش از اندازه بـر نظـم اجتمـاعي و يكسـان دانستن نظم اجتماعي و نظم طبيعي، اراده و خلاقيـت انسـانهـا را ناديـده ميگيرد. تأكيد افراطي بر نظم اجتماعي به تدريج سبب ميشود افراد بدون آنكه بدانند اين نظم براي تحقق چه آرمانها و ارزشهايي است، صـرفا آن را رعايت كنند. به علاوه، اين تأكيد موجب سركوب روحية خلاّق انسانها دربسياري عرصهها مانند هنر، ارتباط و انديشه ميشود. ماكس وبـر از سـلطة چنين نظمي كه گويا هدفي جدا از انسانها و نيازهاي واقعي آنها دارد، بـه قفس آهنين تعبير ميكند. ساختارهاي اجتماعي، هر چقدر هم جا افتاده و باسابقه باشند، با كنشهاي افراد به وجود آمده و برقرارند.


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

آزمونک روانشناسی_نگار غلامی


Menu