احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-تست-محمدمهدی بذرافشان

تست‌های نکته دار از مبحث احساس،توجه،ادراک درس روانشناسی یازدهم؛تهیه شده توسط محمدمهدی بذرافشان رتبه 43کنکورانسانی

احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-تست-محمدمهدی بذرافشان

به نام خدا

سلام محمد مهدی بذرافشان هستم رتبه ۴۳ کنکور ۱۴۰۰ و دانشجوی رشته دبیری ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان  

با درس سوم روانشناسی در خدمت شما هستم.درصد روانشناسی من در کنکور ۱۰۰ بوده است.

احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-تست-محمدمهدی بذرافشان



۱- به ترتیب هر یک از عبارت های زیر اشاره به کدام یک از عوامل ایجاد تمرکز دارد؟ 

الف)ایجاد هدف و اهمیت به آن در مطالعه

ب) برخورداری متن مورد مطالعه از عناصر زیبایی شناختی 

ج)برخورداری موضوع مورد توجه از شرایط متنوع و جذابیت به لحاظ معنایی 

۱)درگیری و انگیختگی ذهنی-تغییرات درونی محرک‌ها-درگیری و انگیختگی ذهنی 

۲)تغییرات درونی محرک ها-درگیری و انگیختگی ذهنی-درگیری و انگیختگی ذهنی 

۳)درگیری و انگیختگی ذهنی-تغییرات درونی محرک ها-تغییرات درونی محرک ها 

۴)تغییرات درونی محرک ها-درگیری و انگیختگی ذهنی-تغییرات درونی محرک ها 


پاسخ:گزینه۳- یکی از عوامل ایجاد تمرکز درگیری و انگیختگی ذهنی است و عوامل مهمی نظیر ایجاد هدف و اهمیت به آن در انگیختگی ذهنی موثر است 

یکی دیگر از عوامل ایجاد تمرکز تغییرات درونی محرک‌ها است بر اساس این عامل موضوع مورد توجه اگر به لحاظ معنایی شرایط متنوع و جذابی داشته باشد عادت را از بین می برد مطالعه یک صفحه از کتاب اگر بدون هر نوع تنوع رنگی و تنوع تصویری باشد (عناصر زیبایی شناختی متن)ایجاد تمرکز نمی کند


۲- به ترتیب پاسخ هر یک از سوالات زیر در کدام گزینه به درستی ذکر شده است؟ 

الف)توانایی فرد برای یافتن محرک هدف در یک دوره زمانی طولانی چه نام دارد؟ 

ب)پیدا کردن محرک هدف تابع چیست؟

ج)برآورد دقیق حداکثر مدت زمان مفید برای ایجاد توجه مستمر به کدام عامل بستگی دارد؟

۱)کارکرد گوش به زنگی-تعداد عوامل انحرافی و ویژگی منحصر به فرد آن هدف-ویژگی های شخصی و دشواری تکلیف 

۲)کارکرد جستجو-تعداد عوامل انحرافی و ویژگی منحصر به فرد آن هدف-ویژگی های شخصی و دشواری تکلیف 

۳)کارکرد گوش به زنگی-تعداد عوامل انحرافی و دشواری آن هدف-ویژگی های شخصی و تعداد عوامل انحرافی تکلیف 

۴)کارکرد جستجو-تعداد عوامل انحرافی و دشواری آن هدف- ویژگی‌های شخصی و تعداد عوامل انحرافی تکلیف


پاسخ:گزینه۱- الف)به توانایی فرد برای یافتن محرک هدف در یک دوره زمانی طولانی گوش به زنگی می گویند 

ب)پیدا کردن محرک هدف تابع تعداد عوامل انحرافی و ویژگی منحصر به فرد آن هدف است

ج) برآورد دقیق حداکثر مدت زمان مفید برای ایجاد توجه مستمر،به ویژگی های شخصی و دشواری تکلیف مورد نظر بستگی دارد


۳- به ترتیب صحیح یا غلط بودن عبارت های زیر در کدام گزینه به درستی آمده است؟

 الف)گاهی چیزی را ادراک می‌کنیم که هیچگاه احساس نکرده‌ایم 

ب)وجود خطاهای ادراکی نشانگر این است که آنچه را که حس میکنیم الزاماً چیزی نیست که در ذهن خود ادراکش کنیم 

پ)روانشناسان گشتالت بر این باورند که روش های کل نگر درک جامعی ایجاد نمی کنند 

ت)بر اساس اصل مشابهت وقتی چند شی در کنار یکدیگر باشند ما آنها را به صورت یک گروه ادراک می کنیم 

ث)شواهد تجربی جدید نشان می‌دهد که علاوه بر ویژگی‌های حسی ادراک به شدت از نوع پردازش افراد اثر می‌پذیرد

۱)غ ص غ ص ص

۲)ص ص غ غ ص

۳)غ ص غ غ غ

۴)ص غ ص غ ص 


پاسخ:گزینه۲- تشریح عبارات نادرست: پ)روانشناسان گشتالت بر این باورند که روش  های جزء نگر درک جامعی ایجاد نمی کنند 

ت)بر اساس اصل مجاورت وقتی چند شی در کنار یکدیگر باشند آنها را به صورت یک گروه ادراک می‌کنیم


۴- به ترتیب پاسخ درست پرسش های زیر در کدام گزینه آمده است؟ 

الف)به واسطه کدام عامل محرک های مورد توجه مورد بازشناسی قرار می‌گیرند؟ 

ب)در کدام خطای ادراکی آزمایش شوندگان خط واگرا را بلندتر از خط همگرا درک می‌کنند؟

پ) به دلیل ورود کدام خطا برخی افراد با وجود زیبا بودن به طور مکرر به جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند؟ 

ت)بر اساس کدام یک از اصول مکتب گشتالت ادراک از یک شکل تحت تاثیر زمینه‌های مختلف تغییر می کند؟ 

۱)ادراک- خطای پونزو- خطای ادراکی- تقارب

 ۲)توجه- خطای پونزو-خطای شناختی-اصل شکل و پس زمینه 

۳)ادراک-خطای مولر لایر-خطای شناختی- اصل شکل و زمینه 

۴)توجه -خطای مولر لایر- خطای ادراکی-تقارب


پاسخ:گزینه۳-الف) ادراک فرآیندی است که از طریق آن محرک های مورد توجه را بازشناسی به آنها معنا می بخشیم 

ب)در خطای مولر لایر آزمایش شوندگان خط واگرا را بلندتر از خط همگرا ادراک می کنند در حالی که هر دو خط برابر هستند 

پ)افراد به دلیل خطای شناختی به طور مکرر  جراحی زیبایی انجام می‌دهند 

ت)بر اساس اصل شکل و زمینه ادراک ما از یک شکل تحت تاثیر زمینه‌های مختلف تغییر می‌کند



۵-هفته گذشته زهرا،سحر و زیبا را به خانه‌اش دعوت کرده بود هر سه در حال انجام تکالیف درسی شان بودند که بوی کیک خوشمزه ای که مادر زهرا برای عصرانه بود، در فضای خانه پیچید هر سه نفر به یکدیگر نگاه کردند و با هم گفتند که به چه بوی خوبی می آید خواهر زهرا که از اتاقش بیرون آمد پرسید این بوی خوش برای چیست؟

سحر که همچنان مشغول انجام تکالیف بود سر خود را بالا نیاورد ولی زهرا و زیبا سر خود را بالا بردند و زهرا در پاسخ گفت بوی کیک خوشمزه ای است که مادر پخته است 

در این مثال به ترتیب احساس توجه و ادراک توسط کدام یک از این سه نفر صورت گرفته است؟ 

۱)هر سه نفر-زهرا و سحر-سحر 

۲)زهرا و زیبا-سحر و زیبا-زهرا 

۳)هر سه نفر- زهرا و زیبا- زهرا 

۴)زهرا و زیبا-سحر و زیبا- زیبا


پاسخ:گزینه۳-احساس توسط هر سه نفر صورت گرفته چون هر سه نفر بوی کیک را استشمام کرده بودند.زهرا و زیبا که سر خود را بالا آوردند،توجه کردند و زهرا که پاسخ سوال خواهرش را داد،ادراک را انجام داده است.


۶- با توجه به موقعیت های ردیابی علامت در کارکردهای توجه به ترتیب کدام موقعیت با هشدار کاذب همراه است و ردیابی نشدن علامت حاضر چه پیامدی دارد؟ 

۱)ردیابی علامت غایب-رد درست 

۲)ردیابی علامت غایب-از دست دادن محرک هدف 

۳)ردیابی نشدن علامت غایب-رد درست 

۴)ردیابی نشدن علامت غایب- از دست دادن محرک هدف


پاسخ:گزینه۲- با توجه به موقعیت‌های ردیابی علامت در کارکردهای توجه ردیابی علامت غایب با هشدار کاذب همراه است 

ردیابی نشدن علامت حاضر منجر به از دست دادن محرک هدف می‌شود


۷- ضرب المثل (کافر همه را به کیش خود پندارد) به کدام یک از مفاهیم مربوط به توجه اشاره دارد؟ 

۱)حواس انسان 

۲)سبک پردازش افراد 

۳)از دست دادن محرک هدف 

۴)پدیده آماده سازی 


پاسخنامه:گزینه۲-سبک پردازش و انتظارات افراد است که باعث می‌شود تا محرک‌های خاصی انتخاب به فرد دیگر نسبت داده شوند


۸- چهار نفر در خانه زندگی می کنند بوی سوختنی از آشپزخانه بلند می شود.فرد الف و ب در مورد اینکه آیا سایرین هم این بو را متوجه شده اند یا نه از آنها سوال می پرسند که پاسخ مثبت است و فرد ج برای خاموش کردن گاز به آشپزخانه می رود 

به ترتیب کدام افراد مرحله احساس را گذرانده و کدام افراد در مرحله ادراک هستند؟

۱)فرد الف و ب-فرد ج

۲)هرچهار نفر-فرد الف و ب

۳)فرد الف و ب و ج-فرد الف و ب

۴)هر چهار نفر-فرد ج



پاسخنامه:گزینه۴- هر چهار نفر بو را احساس می کنند فرد الف و ب  به آن توجه می‌کنند و تنها فرد ج که در نتیجه تعبیر و تفسیر محرک در صدد رفع آن بر می آید مسئله را ادراک کرده


صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با محمدمهدی بذرافشان یا سایر پشتیبانان رشته انسانی بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید .

سایت برترها


مطالب دیگر از محمدمهدی بذرافشان:

تعریف و روش موردمطالعه-روانشناسی کنکور-تست-محمدمهدی بذرافشان

منبع :

Menu