به نام خدا
سلام محمد مهدی بذرافشان هستم، رتبه 43 کنکور1400 دانشجوی رشته آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان.
امروز با مبحـث موازنه و ترصیع درخدمت شما هستم. درصد من در این درس 80 بوده است.
آزمونک موازنه و ترصیع
1-در کدام یک از ابیات زیر آرایه موازنه وجود دارد؟
1)دل بسته هواست گزیند ره هوا/تن بنده دل آمد و با دل همی رود
2)ساقیا برخیز و درده جام را/ خاک بر سر کن غم ایام را
3)نشاط من از عیش کمتر نشد/ امید من از عمر کوته نبود
4)به خطا خاطرت کژی نگرفت/ از جفا خاطرت غبار نداشت
2-در کدام گزینه آرایه موازنه از نوع ترصیع است؟
1)هم صفیر هم خدعه مرغان تویی/ هم انیس وحشت هجران تویی
2)بر سخاوت او نیل را بخیل شمار/ بر شجاعت او پیل را ذلیل شمار
3)غلام نرگس مست تو تاجدارانند/ خراب باده لعل تو هوشیارانند
4)تازه ترین سمبل صحرای ناز/ خاصه ترین گوهر دریای راز
3-در کدام گزینه آرایه ترصیع دیده می شود؟
1)ای نوبهار سرو نبیند همی تذرو/ ای آفتاب نور نیاید همی سها
2)خداوندی که رایش گوهر اقبال را شد کان/ عدوبندی که راهش پیکرآمال را شد جان
3)ز دست چنگ نوازت شدم نالان چو عود/ ز زلف مشک فشانت شدم سوزان چو عود
4)پای هر آزاده ای در ساحت گلشن نهد/ دست هر دلداده ای در دامن دلبر نهد
4-ترتیب ابیات بر اساس آرایه های تشبیه- ترصیع- تکرار کدام است؟
الف)حافظ هر آنکه عشق نورزید و وصل خواست/ احرام طوف کعبه دل بی وضو ببست
ب)روز نبود که به وصف تو سخن سر نکنم/ شب نباشد که ثنای تو مکرر نکنم
ج)ما چو ناییم و نوا در ما ز توست/ ما چو کوهیم و صدا در ما ز توست
1)الف-ج-ب 2)ب-ج-الف 3)الف-ب-ج 4)ب-الف-ج
5-در کدام گزینه ترصیع وجود ندارد؟
1)زبانش توان ستایش نداشت/ روانش گمان نیایش نداشت
2)ای زبان هم گنج بی پایان تویی/ ای زبان هم رنج بی درمان تویی
3)جبرئیل مقیم آستانت/ افلاک حریم بارگاهت
4) خرد زنده جاودانی شناس/ خرد مایه شادمانی شناس
6-در کدام ابیات موازنه دیده می شود؟
الف)از پس من غم است و پیش غم است/ از بر من نمست و زیر نرم است
ب)این دل بسته خسته درد است/ این تن خسته بسته الم است
ج)قصه خویش چند پردازم/ به کریمی که صورت کرم است
د)دل بدان خوش میکنم کآخر/ به حقیقت وجود را عدم است
1)الف و ب 2)الف و ج 3)ب و ج 4)ج و د
7-کدام بیت فاقد موازنه است؟
1)تا ترک جان نگفتم آسوده دل نخفتم/ تا سیر خود نکردم نشناختم خدا را
2)بوستانی است صدر تو ز نعیم/ و آسمانی است قدر تو زجلال
3)گر تو فصیحی همه مناقب او گوی/ور تو دبیری همه مدایح او خوان
4)چند از او سرخ چون عقیق یمانی/ چند از او لعل چون نگین درخشان
پاسخنامه تشریحی:
سوال1:گزینه 3- میبینیم که کلمات دو مصراع به صورت عمودی دارای سجع متوازی و متوازن هستند. نشاط من از عیش کمتر نشد
امید من از عمر کوته نبود
سوال2:گزینه 2- توضیح نکات درسی: موازنه ای که واژگان دو مصراع آن همگی دارای سجع متوازی باشند آرایه ترصیع می سازد.
تشریح گزینه های دیگر: در گزینه های 1و3و4 بین واژگان دو مصراع هر بیت هم سجع متوازن و هم سجع متوازی وجود دارد بنابراین تنها آرایه موازنه می سازند.
سوال3:گزینه 2- در گزینه 2ترصیع دیده میشود زیرا کلمات یک به یک سجع متوازی دارند.
سوال4:گزینه1-بیت الف: کعبه دل: تشبیه/بیت ج: ترصیع/بیت ب: نکنم: تکرار
سوال5:گزینه 3- در این بیت هنگامی که واژگان دو مصراع را روبروی هم قرار میدهیم (جبرئیل و افلاک) سجع متوازن می سازند پس بیت دارای آرایه موازنه است.
تشریح گزینه های دیگر: در گزینه های1و2و4 برابر هم قرار گرفتن سجع های متوازی دو مصراع آرایه ترصیع را به وجود آورده است
سوال 6:گزینه1:در ادبیات الف و ب کلمات هر بیت به شکل عمودی با یکدیگر سجع دارند و دارای آرایه موازنه هستند.
سوال7:گزینه3-کلمات پایان دو مصراع(خوان-گوی) فاقد سجع متوازی یا متوازن هستند.خوان هجای کوتاه و گوی هجای بلند است و هم وزن نیستند.
صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها
صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب دیگر از محمدمهدی بذرافشان: