سلام خدمت دوستان کنکوری 1401
این مطلب شامل نکات تکمیلی و خلاصه مباحث اجزاء و لایه های جهان اجتماعی، جهان های اجتماعی، پیامدهای جهان اجتماعی جامعه شناسی دهم هست که توسط صبا مرادی رتبه 167 کنکور انسانی و دانشجوی آموزش راهنمایی و مشاوره تهیه شده است.
صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها
صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها
اجزای جهان اجتماعی:
_ دانشمندان علوم اجتماعی، جهان اجتماعی را بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می کنند.
لایه های جهان اجتماعی:
نهادها
نهاد اجتماعی، مجموعه ای از غقاید، ارزش ها، هنجارها و نمادهایی است که برای رفع نیازهای معینی از افراد و جهان اجتماعی اختصاص پیدا میکند.
- تعیین شیوه قابل قبول تأمین بعضی از نیازهای افراد
- طرد کردن و کنار گذاشتن شیوه های غیر قابل قبول بر عهده نهاد هاست.
تنوع جهان های اجتماعی
هر گاه انسان، 1- چشم خود را بر دیگر جوامع بگشاید و یا 2_ به تاریخ گذشته جامعه خود رجوع کند، با مقایسه آن با جامعه فعلی خویش، به تنوع جهان های اجتماعی پی می برد.
رابطه علی و معلولی:
1) تنوع آگاهی و معرفت انسان
2) تنوع اراده و اختیار و اراده آنها
سبب پیدایش جهان های اجتماعی مختلف می شود.
- دیدگاه طولی به جهان اجتماعی:
- همه جوامع را شبیه موجود زنده می دانند که تفاوت های آنان مثل تفاوت موجودات در مراحل مختلف زندگی است.
- همه جوامع، مسیر یکسانی طی می کنند و در یک خط هستند. بعضی پیشرفته تر و بعضی عقب مانده اند.
- دیدگاه عرضی به جهان اجتماعی:
- جهان های اجتماعی را متنوع می داند. فرهنگ ها بر اساس لایه های عمیق خود مسیر متفاتی را طی می کنند که ممکن است دوام یابند یا زائل شوند.
- از طریق روابط متقابل از تجربیات یکدیگر استفاده می کنند.
- جهان اجتماعی بعد از تداوم، پیامدهایی خارج از اراده و خواست افراد به وجود می آورد.
- جهان های اجتماعی مختلف را بر اساس 1) آرمان ها و ارزش های آنها و نیز 2) فرصت ها و محدودیت هایی که به دنبال می آورند.ارزیابی می کنند.
جهان های اجتماعی بر اساس فرهنگ به دو دسته کلی تقسیم می شوند.
فرصت ها و محدودیت های جهان متجدد از دیدگاه ماکس وبر:
- رویکرد دنیوی و این جهانی: هدف = تسلط انسان بر این دنیا
- بسط و توسعه استفاده از علوم تجربی: قدرت پیش بینی و پیشگیری از مسائل طبیعی را به انسان می دهد.
- غلبه کنش های معطوف به هدف : عرصه را بر سایر کنش های اخلاقی و عاطفی تنگ میکند.
- قفس آهنین : از دست رفتن اراده و آزادی انسان ها
- تقدس زدایی : طرد عناصر معنوی و مقدس
- زوال قدرت سنجش ارزش ها و آرمان ها: با افول علوم فراتجربی امکان ارزیابی ارزش ها و آرمان های بشری از دست می رود.
تست ها:
تست شماره 1
در نظام اجتماعی تعلیم و تربیت، به ترتیب کدام مورد ارزش و کدام یک هنجار محسوب می شود؟
1) برای دانا شدن باید به مدرسه رفت._دانایی از نادانی بهتر است.
2) دانایی از نادانی بهتر است._انسان تربیت پذیر است.
3) انسان تربیت پذیر است._ برای دانا شدن باید به مدرسه رفت.
4) دانایی از نادانی بهتر است._ دانایی از نادانی بهتر است.
پاسخ تشریحی تست 1 : گزینه 4
در نظام تعلیم و تربیت: _ دفتر، قلم، تخته سیاه و کلاس = نمادها
_برای دانا شدن باید به مدرسه رفت. = هنجار
_دانایی بهتر از نادانی است. = ارزش
_انسان تربیت پذیر است. = عقاید
تست شماره 2
کدام یک از گزینه های زیر نادرست می باشد؟
- انسان ها کنش های اجتماعی مختلف دارند و در جهان های مختلفی زندگی می کنند.
- جهان اجتماعی بر دوش انسان آگاه و برخوردار از خلاقیت استوار است.
- تنوع معرفت و اراده و اختیار انسان ها سبب پیدایش جهان های مختلف می شود.
- رفتار غیرآگاهانه و غریزی، دلیل تفاوت زندگی موجودات اندام واره طی نسل های مختلف است.
پاسخ تشریحی: گزینه 4
نظم و همکاری موجوداتی که به صورت جمعی زندگی می کنند، طی عصر های متمادی تغییری نمی کند. در حالی که در گزینه 4 بر تفاوت زندگی موجودات اندام واره اشاره شده است، هر چند که بخش اول گزینه درست است.