اجزاء و...تا پیامدهای جهان اجتماعی-جامعه شناسی دهم-صبامرادی

نکات تکمیلی مباحث اجزاء و لایه‌های جهان اجتماعی، جهان‌های اجتماعی، پیامدهای جهان اجتماعی توسط صبامرادی رتبه 167 انسانی

اجزاء و...تا پیامدهای جهان اجتماعی-جامعه شناسی دهم-صبامرادی

سلام خدمت دوستان کنکوری 1401

این مطلب شامل نکات تکمیلی و خلاصه مباحث اجزاء و لایه های جهان اجتماعی، جهان های اجتماعی، پیامدهای جهان اجتماعی جامعه شناسی دهم هست که توسط صبا مرادی رتبه 167 کنکور انسانی و دانشجوی آموزش راهنمایی و مشاوره تهیه شده است.

صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها


اجزای جهان اجتماعی:

_ دانشمندان علوم اجتماعی، جهان اجتماعی را بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می کنند.

اجزاء و...تا پیامدهای جهان اجتماعی-جامعه شناسی دهم-صبامرادی

لایه های جهان اجتماعی:


نهادها

نهاد اجتماعی، مجموعه ای از غقاید، ارزش ها، هنجارها و نمادهایی است که برای رفع نیازهای معینی از افراد و جهان اجتماعی اختصاص پیدا میکند.

  1. تعیین شیوه قابل قبول تأمین بعضی از نیازهای افراد
  2. طرد کردن و کنار گذاشتن شیوه های غیر قابل قبول بر عهده نهاد هاست.

 

تنوع جهان های اجتماعی

 هر گاه انسان، 1- چشم خود را بر دیگر جوامع بگشاید و یا 2_ به تاریخ گذشته جامعه خود رجوع کند، با مقایسه آن با جامعه فعلی خویش، به تنوع جهان های اجتماعی پی می برد.


رابطه علی و معلولی:

1) تنوع آگاهی و معرفت انسان                                             

2) تنوع اراده و اختیار و اراده آنها

سبب پیدایش جهان های اجتماعی مختلف می شود.        



  • دیدگاه طولی به جهان اجتماعی:
  • همه جوامع را شبیه موجود زنده می دانند که تفاوت های آنان مثل تفاوت موجودات در مراحل مختلف زندگی است.
  • همه جوامع، مسیر یکسانی طی می کنند و در یک خط هستند. بعضی پیشرفته تر و بعضی عقب مانده اند. 

  • دیدگاه عرضی به جهان اجتماعی:
  • جهان های اجتماعی را متنوع می داند. فرهنگ ها بر اساس لایه های عمیق خود مسیر متفاتی را طی می کنند که ممکن است دوام یابند یا زائل شوند.
  • از طریق روابط متقابل از تجربیات یکدیگر استفاده می کنند.

 

  1. جهان اجتماعی بعد از تداوم، پیامدهایی خارج از اراده و خواست افراد به وجود می آورد.
  2. جهان های اجتماعی مختلف را بر اساس 1) آرمان ها و ارزش های آنها و نیز 2) فرصت ها و محدودیت هایی که به دنبال می آورند.ارزیابی می کنند.

    جهان های اجتماعی بر اساس فرهنگ به دو دسته کلی تقسیم می شوند.


  3. فرصت ها و محدودیت های جهان متجدد از دیدگاه ماکس وبر:

    • رویکرد دنیوی و این جهانی: هدف = تسلط انسان بر این دنیا
    • بسط و توسعه استفاده از علوم تجربی: قدرت پیش بینی و پیشگیری از مسائل طبیعی را به انسان می دهد.
    • غلبه کنش های معطوف به هدف : عرصه را بر سایر کنش های اخلاقی و عاطفی تنگ میکند.
    • قفس آهنین : از دست رفتن اراده و آزادی انسان ها
    • تقدس زدایی : طرد عناصر معنوی و مقدس
    • زوال قدرت سنجش ارزش ها و آرمان ها: با افول علوم فراتجربی امکان ارزیابی ارزش ها و آرمان های بشری از دست می رود.
    •  

     تست ها:

    تست شماره 1

    در نظام اجتماعی تعلیم و تربیت، به ترتیب کدام مورد ارزش و کدام یک هنجار محسوب می شود؟

    1) برای دانا شدن باید به مدرسه رفت._دانایی از نادانی بهتر است.

    2) دانایی از نادانی بهتر است._انسان تربیت پذیر است.

    3) انسان تربیت پذیر است._ برای دانا شدن باید به مدرسه رفت.

    4) دانایی از نادانی بهتر است._ دانایی از نادانی بهتر است.

     

    پاسخ تشریحی تست 1 : گزینه 4

    در نظام تعلیم و تربیت: _ دفتر، قلم، تخته سیاه و کلاس = نمادها

    _برای دانا شدن باید به مدرسه رفت. = هنجار

    _دانایی بهتر از نادانی است. = ارزش 

    _انسان تربیت پذیر است. = عقاید

     

    تست شماره 2

    کدام یک از گزینه های زیر نادرست می باشد؟

    1. انسان ها کنش های اجتماعی مختلف دارند و در جهان های مختلفی زندگی می کنند.
    2. جهان اجتماعی بر دوش انسان آگاه و برخوردار از خلاقیت استوار است.
    3. تنوع معرفت و اراده و اختیار انسان ها سبب پیدایش جهان های مختلف می شود.
    4. رفتار غیرآگاهانه و غریزی، دلیل تفاوت زندگی موجودات اندام واره طی نسل های مختلف است. 

    پاسخ تشریحی: گزینه 4

    نظم و همکاری موجوداتی که به صورت جمعی زندگی می کنند، طی عصر های متمادی تغییری نمی کند. در حالی که در گزینه 4 بر تفاوت زندگی موجودات اندام واره اشاره شده است، هر چند که بخش اول گزینه درست است.

     

     

منبع :

Menu