ذخیره دانشی_جامعه شناسی دوازدهم_فاطمه صفری

درسنامه پیشرو شامل درسنامه ای از ذخیره دانشی جامعه شناسی دوازدهم میباشد

ذخیره دانشی_جامعه شناسی دوازدهم_فاطمه صفری

مطلب پایین درسنامه ای از مبحث ذخیره دانشی  درس جامعه شناسی دوازدهم میباشد که توسط 

فاطمه_صفری رتبه 120 منطقه1انسانی99دبیری علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان



درس 1جامعه شناسی دوازدهم

راهنمای زندگی انسان ها: ذخیره دانشی یا ذخیره آگاهی


دانش عمومی:

این دانش حاصل  از زندگی است

جامعه وفرهنگی که در آن زندگی میکنیم این دانش را در اختیار ما میگذارد

گسترده ترین بخش ذخیره دانشی است

درباره آن کمتر می اندیشیم و بیشتر استفاده میکنیم

اغلب از اهمیت آن غافلیم

یادگیری آن از بدو تولد آغاز و تا آخر عمر ادامه دارد


دانش علمی:

با تامل و اندیشه در انش عمومی به دست می آید

عمیق تر ودقیق تر است

با تلاش برای حل مسائل زندگی شکل میگیرد

*جهان های اجتماعی مختلف بر اساس هویت فرهنگی خود، تعاریف متفاوتی از دانش علمی دارند


سه دیدگاه درباره رابطه دانش عمومی ودانش علمی:


دیدگاه 1:

تفاوت دانش علمی و عمومی در روش آنهاست

دانش علمی تنها از راه حس وتجربه به دست میآید

دانش علمی راه کشف واقعیت و تنها دانش معتبر است

دانش عمومی در مقابل دانش علمی از ارزش ناچیزی برخورداراست


دیدگاه 2:

در تقابل با رویکرد اول است

همه دانش هارا دانش حاصل از زندگی می داند

دانش ها کشف وبازخوانی واقعیت نیستند بلکه خلق وبازسازی آن هستند

انسان ها برای سامان دادن به زندگی خود دانش هارا تولید میکنند

در برخی از نحله های این دیدگاه مرز دانش عمومی و علمی فرومیپاشد


دیدگاه 3:

دانش علمی به علم تجربی محدود نمیشود و علوم فراتجری را نیز شامل میشود

دانش عمومی دانش غیر موثق نیست و کم و بیش در آن دانش حقیقی وجود دارد

دانش علمی ضمن ریشه داشتن در دانش عمومی،امکان انتقاد از دانش عمومی و تصحیح آن را دارد

دانش عمومی و دانش علمی رابطه متقابل دارند.



ذخیره دانشی_جامعه شناسی دوازدهم_فاطمه صفری




منبع :

Menu