ذخیره دانش علوم اجتماعی_جامعه شناسی دوازدهم_سید علیرضا موسوی

دراین مطلب یک درسنامه از مبحث ذخیره دانش علوم اجتماعی از درس جامعه شناسی دوازدهم توسط سید علیرضا موسوی رتبه 115 کنکور انسانی 1400 رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران خواهیم داشت

ذخیره دانش علوم اجتماعی_جامعه شناسی دوازدهم_سید علیرضا موسوی

به نام خدا 

درسنامه جامعه شناسی 3   درس اول : ذخیره دانشی علوم اجتماعی

 

کنش آدمی وابسته به آگاهی از و بدون آگاهی انجام نمی شود انسان اغلب از آگاهی و دانشی که نسبت به کنش های خود دارد و از اهمیت و نقش این آگاهی غافل است


هرگاه انسان در یک موقعیت جدید قرار می گیرد به اهمیت شناخت عمومی پی می برد دانش عمومی به دلیل عادت از نگاه و توجه انسان پنهان می ماند اگر این نوع آگاهی و شناخت ها نباشد زندگی انسان مختل می‌شود و جهان اجتماعی از بین میرود


به طور کلی ما در جامعه شناسی ۲ نوع دانش  داریم که شامل ۱ دانش عمومی ۲ دانش علمی است


دانش عمومی دانش مشترک میان ما انسان هاست و هنگام تعامل استفاده می شود و گسترده ترین بخش ذخیره دانشی است


دانش علمی با تعامل و اندیشه در دانش عمومی به دست می آید و در  این دانش با تلاش برای حل مسائل مشکلات زندگی شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند

رابطه دانش عمومی و علمی : دانش عمومی بخشی از ذخیره دانشی ماست و دانش علمی نیز بخشی از ذخیره دانشی ما است  اما دانش علمی دقیق تر و عمیق تر از دانش عمومی است.


تعارض میان دانش عمومی و دانش علمی : جهان های اجتماعی مختلف بر اساس هویت فرهنگی خود تعاریف متفاوتی از دانش علمی دارند اگر در جوامع تعارضاتی پیش بیاید ارتباط دوسویه دانش علمی و عمومی قطع میشود و دانش علمی از رشد رونق باز می ماند و دغدغه لازم برای حل مسائل مشکلات دانش عمومی را از دست می دهد


حل تعارضات به دو شکل صورت می پذیرد ۱: دست برداشتن از بخشی از ذخیره دانشی به نفع بخش دیگر ۲:  طرح ایده های جدید


سه دیدگاه درباره رابطه دانش عمومی و علمی :


۱: تفاوت دانش عمومی و علمی در روش است و روش دانش علمی تنها از راه تجربه است و در این دیدگاه علم محدود به روشهای تجربی می باشد

۲: تفاوت جدی میان دانش عمومی و علمی وجود ندارد این  دیدگاه می‌گوید هیچ دانشی واقعیت را کشف نمی کند و هیچ دانشی واقعیت را بازخوانی نمی‌کند بلکه دانش ها واقعیت را بازسازی می کنند این دیدگاه همه دانش ها را حاصل از زندگی می داند


۳: این دیدگاه دانش علمی را محدود به دانش تجربی نمی کند و هر سه نوع دانش تجربی و عقلانی و وحیانی را معتبر می داند این دیدگاه می گوید هردو دانش عمومی و علمی رابطه متقابل دارند و بر هم تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند.


حل چند تست 


1: در مورد ذخیره دانشی کدام گزینه درست است?

1: دانش لازم برای زندگی یا همان دانش عمومی است

2: کنش های روزانه ماست که اغلب از دانش نهفته در پس آن غافلیم

3: دانشی که در بدو تولد و ورود به جهان اجتماعی با دیگران شریک می شویم

4: تجربه های فردی و اجتماعی که در مدرسه دانشگاه و در ارتباط با دیگران می آموزیم

پاسخ : گزینه ۴ چون در تمام گزینه ها به جز گزینه ۴ ذخیره دانشی با دانش عمومی برابر دانسته شده است



تست 2: در صورت عدم وجود دانش عمومی با چه مشکلی روبرو می شویم  ?

1: به درک عمیقی از جهان اجتماعی دست نمی یابیم

 2: توان دفاع از حقایق موجود را از دست می‌دهیم

3: به سختی بر ذخیره دانشی ما افزوده می شود

4: راه برای رشد دانش علمی ما هموار می‌شود

پاسخ:گزینه ۳ زیرا دانش عمومی امکانی به انسان می‌دهد که از تجربیات قبلی دیگران استفاده کند که نیاز نداشته باشد برای انجام هر کاری فکر کند تا آگاهی لازم را به دست آورد



تست۳: در مورد رابطه دانش عمومی و دانش علمی کدام گزینه نادرست است؟

۱: دانش عمومی مقدمه ظهور دانش علمی است

۲: دانش علمی برای حل مسائل و مشکلات دانش عمومی شکل می‌گیرد

۳: دانش عمومی دانش علمی را غنی تر می کند

4: دانش علمی درک عمیقی از شناخت جهان اجتماعی ایجاد می کند

پاسخ گزینه ۳ است که نادرست است زیرا دانش علمی با حل مسائل و مشکلات دانش عمومی آن را غنی تر می سازد



تست ۴: در مورد دانش مفید و کاربردی کدام گزینه درست است؟

۱: همسو با هویت فرهنگی و ناظر به حل مسائل جامعه مشخصی است

۲: دغدغه کشف واقعیت و تشخیص درست و غلط را دارد

۳: دقیق تر و علمی تر از دانش عمومی زمان خود است

۴: با تلاش برای حل مسائل و مشکلات زندگی شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند

پاسخ گزینه ۱ است زیرا دانش مفید و کارآمد دانشی است که همسو با هویت فرهنگی و ناظر و حل مسائل جامعه خودمان است.



سید علیرضا موسوی ، رتبه 115 کنکور 1400

و دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

منبع :

Menu