علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور ریاضی 1400

در این مطلب درس ادبیات فارسی در کنکور ریاضی 1400 تحلیل شده است.

علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور ریاضی 1400

در این مطلب درس ادبیات فارسی در کنکور ریاضی 1400 تحلیل شده است.

تحلیل گر: سید علیرضا احمدی

مسؤول درس و طراح درس ادبیات فارسی در آزمون های کانون - رتبه 41 کنکور سراسری انسانی


سوالات ادبیات کنکور ۱۴۰۰ در رشته ریاضی از لحاظ دشواری سطح قابل انتظاری داشت.

وجود سوال های دشوار و زمان‌بر بین سوال هایی که با تسلط روی کتاب درسی و شیوه های حل تست قابل پاسخگویی بودند، سطح کیفی سوالات را تا حد قابل توجهی بالا برده بود.

چیدمان مبحثی و سطح سوالات :

لغت و واژه: ۳ سوال ( متوسط )املا: ۳ سوال ( متوسط )تاریخ ادبیات: ۱ سوال ( سخت )

آرایه های ادبی: ۴ سوال ( سخت )دستور زبان: ۵ سوال ( متوسط)قرابت معنایی: ۹ سوال ( متوسط )

 از طرفی وجود ۵ سوال شمارشی ( ۲ ، ۴ ، ۹ ، ۱۱ و ۱۶) یکی از دلایل دشواری و وقت گیری این درس به شمار می‌رود .

واژگان:

از بین لغاتی که در سوال های مربوط به معنی لغات آمده بود، می‌توان گفت اغلب قریب به اتفاق آن ها از واژه نامه کتاب درسی طرح شده بودند، نتیجتاً از لحاظ ماهوی سوالات این بخش را نمی‌توان غیر منتظره یا دشوار قلمداد کرد.

البته این احتمال وجود دارد که ظاهر جدید و ابتکاری سوال ۳، در ابتدا برای داوطلب نا‌آشنا به نظر برسد ، امّا از لحاظ محتوای سوالات ، نکته‌ی جدیدی به چشم نمی‌خورد.

املا:

سوالات مربوط به املا نیز با تسلط بر فهرست واژگان هم‌آوا و مشابهت های املایی قابل پاسخگویی بود.

واژه های هم چون "غدر" ، "معونت" و "مالوف" از جمله کلماتی اند که بار ها در کنکور های گذشته مورد توجه طراحان و داوطلبان بوده است.

از لحاظ زمان‌بر بودن هم به نظر می‌رسد هر سه سوال حجم قابل قبولی دارند و دواطلبان برای پاسخ‌ دادن به آن ها نیازمند زمان نامتعارفی نیستند.

تاریخ ادبیات:

پس از نوآوری ناپسند کنکور ۹۹، باید قبول کنیم تاریخ ادبیات تبدیل به یکی از چالشی‌ترین مباحث ادبیات کنکور شده است!

طرح سوالاتی مبنی بر حفظ شعر و نام شاعر، از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد در کنکور های آینده نیز قابل مشاهده خواهد بود.

آرایه های ادبی :

از لحاظ سطح کیفی می‌توان سخت ترین مبحث این آزمون در درس ادبیات را آرایه های ادبی دانست.

وجود دو سوال شمارشی و تاکید بی‌رویه‌ بر آرایه های بیانی (تشبیه ، استعاره ، مجاز) سطح آزمون را تا حد زیادی بالاتر برده بود.

هم‌چنین فقدان آرایه های پرکاربردی مانند اسلوب معادله ، حس‌آمیزی و تناقض از نکات شایان توجه آزمون بود.

نکته‌ی جالب این آزمون، آوردن بیتی تکراری از کنکور ۹۹ (سوال ۸ ) بود که همانند همان کنکور درباره‌ی این بیت تعداد تشبیه مورد پرسش قرار گرفته بود، یعنی بیت تکراری و سوال تکراری!

 دستور زبان فارسی:

سوالات دستور هم سطح خوبی داشت، به نحوی که مانند سال های گذشته، برای داوطلبانی که سطح متوسط یا پایینتر داشتند، زمان‌بر و دشوار می‌نمود ولی برای سایرین مشکل خاصی بوجود نمی‌آورد.

علیرغم وجود دو سوال شمارشی به نظر می‌رسید، زمان تقریبی به سوالات دستور هم نسبت به آن‌چه در سوالات دستور کنکور۹۹ دیدیم کمتر بود .

قرابت معنایی:

سطح سوال بسته به سطح داوطلبان می‌تواند واجد وصف "سخت" یا "آسان" باشد، اما آن چه قابل توجه است، وجود ابیات و مضامین تکراری است که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در سایر گروه های آزمایشی و حتی کنکور ۹۹ آمده بود.

استفاده از دو ضرب‌المثل و یک عبارت عربی در صورت سوال های قرابت‌معنایی و هم چنین ابیات و عباراتی از کتاب درسی که احتمالاً به چشم داوطلبان آشنا بوده است از سطح کلی سوالات قرابت کاسته بود.

Menu