آشنایی با سه نمایش‌نامه‌نویس مشهور یونان

قدیمی­ترین نمایش­نامه­ی موجود یونانی منسوب به «اشیل» می­باشد. نوشتن 80 نمایش­نامه را به او نسبت می‌دهند که تنها 7 نمایش­نامه به دست ما رسیده است. آثار او عبارتند از: ایرانیان، هفت دشمن تب، اورست...

آشنایی با سه نمایش‌نامه‌نویس مشهور یونان

آشنايي با سه تراژدي‌نويس مشهور يونان

اشيل

قديمي­ترين نمايش­نامه­ي موجود يوناني منسوب به «اشيل» مي­باشد. نوشتن 80 نمايش­نامه را به او نسبت مي‌دهند که تنها 7 نمايش­نامه به دست ما رسيده است. آثار او عبارتند از: ايرانيان، هفت دشمن تب، اورستيا، آگاممنون، اومنيدز، ملتمسان، پرومته در بند.

وارد کردن بازيگر دوم به نمايش را به «اشيل» نسبت مي‌دهند. زماني که «سوفوکل» بازيگر سوم را به نمايش وارد نمود، «اشيل» نيز از بازيگر سوم استفاده کرد. اکثر تراژدي­هاي «اشيل»، به استثناي ايرانيان، به صورت تريلوژي يا سه­گانه نوشته شده است.

در اورستيا، «اشيل» آرمان­هاي متناقض عدالت را بدان­گونه که در اعمال انسان نهفته، تجسم بخشيده و به کشمکش انساني پرداخته است.

از آن­جا که شخصيت­هاي «اشيل» درگير مسائل کيهاني هستند، گاه آنان را فوق بشري مي­شناسند. شخصيت‌هاي «اشيل» ويژگي­هاي کمي دارند. اما همين ويژگي­ها قاطع و نيرومند و کاملا متناسب با حرکت صحنه­اند.

«اشيل» درام­نويسي مذهبي است، اما تئاتري­ترين تراژدي­نويس يوناني نيز محسوب مي­شود. در نمايش­نامه­هاي «اشيل»، بازيگران زيادي در صحنه حضور دارند: همسرايان دوم، ملازمان، ارابه­ها و...

«اشيل» از نمادهاي بصري، رقص­هاي غيرمعمول دسته­جمعي و لباس­هاي پر زرق و برق، زياد استفاده مي­کند.

سوفوکل

تأليف 120 نمايش­نامه را به «سوفوکل» نسبت مي­دهند که تنها 7 نمايش­نامه به دست ما رسيده است. آثار او عبارتند از: آژاکس، آنتيگون، اوديپ شاه، الکترا، زنان تراخيس، فيلوکتتس، اوديپ در کولونوس و بخش عمده­اي از يک ساتير به نام تراکرز.

وارد کردن بازيگر سوم به نمايش، تثبيت تعداد همسرايان که وي آنها را در حد پانزده نفر نگه داشت و اولين رنگ­آميزي صحنه از ابداعات اوست.

«سوفوکل» در مقايسه با «اشيل» در آثارش، تأکيد اصلي را روي يک شخصيت قرار داد و از نقش همسرايان کاست.

شخصيت­هاي او پيچيده­اند اما از نظر روانشناسي داراي انگيزه­هاي روشني هستند. قهرمانان آثار او نجيبند ولي بي­گناه نيستند و پس از تحمل بحران و مشقات زياد به خودشناسي مي­رسند و در آخر در مي­يابند که در پس حوادث، قوانيني فراتر از قوانين انساني حاکم است.

«سوفوکل» از نظر استادي در ساخت دراماتيک آثارش، ماهرترين درام­نويس يونان محسوب مي­شود. در تراژدي­هاي او صحنه­ها همواره از يک تعليق به اوج مي­رسند و بازي و حرکت در آثار او روشن و منطقي است. نمايش­نامه­ي اوديپ شاه او، کامل­ترين تراژدي يوناني شناخته مي­شود.

اوريپيد

«اوريپيد» حدود 90 نمايش­نامه نوشته که از آن­ها تنها 18 نمايش­نامه به دست ما رسيده است. آثار او عبارتند از: آلسست، مده­آ، هيپوليت،  فرزندان هراکلس، آندروماک، هکيوبا، هراکلس، ايون، زنان تروا، ايفيژني در تاوريس، هلن، زنان فنيقي، ارست، باکائه، ايفيژني در آوليس و سيکلوپ.

«اوريپيد» به مسائلي مي­انديشيد که در آن روزگار مناسب صحنه نبودند. وي بسياري از قواعد تثبيت شده­ي درام­نويسي را ناديده مي­انگاشت و ارزش­هاي مرسوم را مورد سوال قرار مي­داد.

شخصيت­هاي «اوريپيد»، اغلب دريافت خدايان از عدالت را مورد ترديد قرار مي­دهند. در آثار او چنين مي­نمايد که خدايان منشأ همه­ي مذلت­ها هستند و نه بهروزي­ها.

عنصر وحدت­بخش تمام آثار «اوريپيد»، انديشه است. در آثار او گاه تصادف راهبر جهان است و چنين مي­نمايد که انسان­ها بيش از خدايان به ارزش­هاي اخلاقي ارج مي­نهند.

تراژدي­هاي او با يک پيش­درآمد- تک­گويي شروع مي­شود که به طرزي ساده، حوادث نمايش را خلاصه مي­کنند.

اپيزودها اغلب ارتباط منطقي با هم ندارند و گاه تنها با رشته­ي باريکي به حرکت دراماتيک ارتباط پيدا مي­کنند.

در آثار او خدايان به تناوب و تنها براي باز کردن گره­اي يا دادن پيش­گويي ظاهر مي­شوند. «اوريپيد» براي موضوعات خود بيش­تر به اساطير فرعي مي­پرداخت و به ندرت اساطير اصلي را به کار مي­گرفت. از ديگر خصوصيات آثار او پرداختن به زن و شخصيت او و کاوش در ابعاد رواني شخصيت­ها مي­باشد. 

منبع :

Menu