از دبستان تا کنکور: مصاحبه با لیلیا ایلخچی رتبه 6 تجربی

گفت‌وگو با لیلیا علمداری ایلخچی از تبریز از سوم دبستان تا پزشکی دانشگاه تبریز شهر: تبریز مدرسه‌ی دبستان: دبستان غنچه لر

از دبستان تا کنکور: مصاحبه با لیلیا ایلخچی رتبه 6 تجربی

لیلیا علمداری ایلخچی از سوم دبستان تا پزشکی دانشگاه تبریز

شهر: تبریز

مدرسه‌ی دبستان: دبستان غنچه‌ لر

میانگین تراز:  7507

سال‌های حضور در کانون: سوم دبستان تا هشتم واز دهم تا کنکور (به مدت 9 سال)

موفقیت: رتبه‌ی 6 سهمیه 25 درصد و 413 کشوری رشته‌ی تجربی

شغل پدر: کارمند بازنشسته‌ی بانک

شغل مادر: رادیولوژیست


علت این‌که از دبستان در آزمون‌های کانون شرکت کردید، چه بود؟

دایی من در آزمون‌‌های کانون شرکت می‌کرد اما ما نمی‌دانستیم که برای دبستانی‌ها هم آزمون برگزار می‌شود مدیر مدرسه‌ ما به مادرم پیشنهاد کرد که من را در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کند تا در درس‌هایم قوی‌تر شوم و خودم را برای آزمون ورودی تیزهوشان آماده کنم.

آزمون‌های کانون برای آزمون تیزهوشان شما مفید بود؟

من چگونه تست زدن و آزمون دادن را از کانون یاد گرفتم و توانستم تیزهوشان قبول شوم شاید در دوران دبستان خیلی متوجه تأثیر و فواید آزمون‌ها نمی‌شدم اما هر چه به مقطع بالاتر می‌رفتم بیش‌تر متوجه تأثیرات کانون در برنامه‌ها و درس خواندم می‌شدم.

چقدر برنامه‌های درسی شما مطابق با برنامه‌ی راهبردی کانون بود؟

در دوران دبستان که خودم را برای آزمون‌ آماده می‌کردم و بودجه‌بندی‌‌های آزمون را می‌خواندم و سوال حل می‌کردم در دوران متوسطه دوم تقریباً کاملا با برنامه‌ی راهبردی جلو می‌رفتم.

تراز اولین آزمون شما در کانون چند بود؟

حدوداً 5500

آن‌ زمان، فکر می‌کردید روزی رتبه برتر شوید؟

خیر  آن زمان کنکور از نظر من دور بود و با آن درگیر نبودم اما همواره به پیشرفت فکر می‌کردم و برای آن تلاش می‌کردم.

برای این‌‌که تراز شما در آزمون‌ها پیشرفت کند، چه کردید؟

هر آزمونی را که می‌دادم بیش‌تر با چگونه آزمون دادن آشنا می‌شدم و خودم را در فضای رقابتی جدی‌تر می‌دیدم پس برنامه داشتن را یاد گرفتم پس با اراده‌ی بیش‌تر و قویتر با برنامه‌‌هایم درس می‌خواندم.

در دوران دبستان بیش‌تر از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کردید؟

من از کتاب تابستان کانون در دوران تابستان استفاده می‌کردم تا خودم را برای سال تحصیلی جدید آماده کنم.

در مقاطع بالاتر از کدام کتاب‌های کانون استفاده کردید؟

از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی

ساعت مطالعه‌ی شما در دوران دبستان چند ساعت بود؟

از سال ششم ساعت مطالعه برای من معنی پیدا کرده قبل از آن من برای امتحانات و پرسش‌ها درس می‌خواندم سال ششم من 4 ساعت مطالعه داشتم و هر چه به مقطع بالاتر می‌رفتم این ساعت مطالعه را هم بیش‌تر می‌کردم تا این‌که در سال آخر به 6 ساعت در روزهای مدرسه رسید.

با شروع فاصله‌گذاری اجتماعی برای کرونا، ساعت مطاله‌ی شما چه تغییری کرد؟

ساعت مطالعه‌ی من به روزی 13 تا 12 رسیده بود.

در آزمون‌های آنلاین شرکت می‌کردید؟

بله، من برنامه‌ی اصلی‌ام برنامه‌ی راهبردی بود و به همین دلیل آزمون های آنلاین را هم به جدیت آزمون حضوری شرکت می‌کردم.

نظر شما در مورد آزمون‌های جمع‌بندی نیم سال اول چیست؟

آزمون‌های جمع‌بندی مقایسه‌ی بهتری بین دانش‌آموزان انجام می‌دهند از طرفی در دوران هائی مثل نیمسال اول یا دوم به آمادگی بیشتر دانش آموز برای امتحانات مدرسه هم کمک می کند.

از چه زمانی به اهمیت آزمون‌های جمع‌بندی پی بردید؟‌

دو تا از عمه‌های من معلم هستند و آن‌ها به من گفتند که هر دانش‌آموزی بعضی مطالب را بهتر و کامل‌تر یاد می‌گیرد و بعضی مطالب را نه. پس اگر نتوانستی بر تمام مباحث تسلط کامل پیدا کنی نباید نگران شوی و این جمع‌بندی مباحث و فرآیند یادگیری تو در همه‌ی درس‌ها است که مهم‌تر است چون آزمونهای جمع بندی ترکیبی از همه مباحث است و می توانی با دسته بندی آنها روی نقاط قوتت تمرکز کنی.

شما چگونه خود را برای آزمون‌های جمع‌بندی نیم‌سال اول آماده می‌کردید؟

نکات مهم و خلاصه‌‌های درسی‌ام را می‌خواندم.

از کدام کارنامه‌های آزمون استفاده می‌‌کردید؟

کارنامه‌ی 5 نوع درس این کارنامه به من کمک می‌کرد تا از وضعیت خودم بهتر آگاه شوم و با شناخت نقاط ضعف و قوتم و بررسی و تمرکز آن‌ها، وضعیت درسی‌ام را بهتر کنم.

مصاحبه‌های مجله آزمون را مطالعه می‌کردید؟

بله  یا خودم آن‌ها را می‌خواندم یا پدرم مصاحبه‌ها را می‌خواند و پیشنهادات بعضی از دانش‌آموزان را به من می‌گفت.

وقتی دبستانی بودید، دوست داشتید چه کاره شوید؟

من وقتی خیلی بچه بودم دوست داشتم که دامپزشک شوم اما وقتی بزرگ‌تر شدم، متوجه شدم که به پزشکی بیش‌تر علاقمندم و تمام تلاشم را کردم تا در این رشته پذیرفته شوم.

پدر و مادر شما چقدر شما را در این مسیر حمایت کردند؟

پدر و مادرم به من سختگیری زیادی می‌کردند و فشار نمی‌آوردند، با این حال تمام شرایط را برای درس خواندن من مهیا کردند. یکی از حمایت‌های آن‌ها این بود که زمان‌هایی که من تا دیروقت مجبور بودم بیدار بمانم و درس بخوانم، یکی از آن دو نفر همراه من بیدار می‌ماند تا تنها نباشم و احساس ناراحتی نکنم.

به نظر شما، در این شرایط بیماری کرونا و آموزش‌ مجازی دانش‌آموزان چگونه درس بخوانند تا افت نکند؟

دانش‌آموزان باید بپذیرند این شرایط را و هدفشان را از درس خواندن بدانند و برای آن هدف تلاش کنند، با معلم درس را یاد بگیرند و حتماً در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و بعد از یادگیری خودشان هم خوب تمرین و تکرار کنند و هیچ‌وقت ناامید نشوند. در این دوران دانش آموز نقش مهمی دارد و باید بتواند از انسال به بهترین نحو استفاده کند.

Menu