از دبستان تا کنکور: مصاحبه با علی مولایی رتبه 3 تجربی

گفت‌وگو با علی مولایی از شهر ارومیه از چهارم دبستان تا قبولی در پزشکی دانشگاه تهران فضای رقابتی آزمون‌ها، عامل پیشرفت من بود.

از دبستان تا کنکور: مصاحبه با علی مولایی رتبه 3 تجربی

علی مولایی در یک نگاه

مدرسه‌ی دبستان: امام رضا

میانگین تراز: 7776

سال‌های حضور در کانون: چهارم، پنجم و ششم دبستان و از هشتم تا دوازدهم به مدت 8 سال

موفقیت: رتبه‌ی 3 تجربی منطقه 1 و 5 کشوری

شغل پدر: پزشک

شغل مادر: پزشک


خواهر یا برادر کانونی دارید؟

خواهر من که از من بزرگ‌تر است در دوران دانش‌آموزی خود، در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد. من و خواهرم تقریباً با هم در آزمون‌ها ثبت‌نام کردیم.

خواهر شما چه رشته‌ای قبول شد؟

او رتبه‌ی 53 تجربی سال 94 را کسب کرد و پزشکی دانشگاه تهران قبول شد.

چقدر از تجربه‌های خواهرتان در درس خواندن استفاده می‌کردید؟

به نظرم هر آدمی با دیگری متفاوت است و تجربه‌ی درس خواندن و روش مطالعه هرکس منحصر به فرد است و نمی‌شود توصیه‌ی مشابهی به بقیه کرد.

اما وقتی در مورد نتایج یا درس خواندنم مأیوس می شدم، با خواهرم صحبت می‌کردم و او به من با حرف‌هایش امید و انگیزه می‌داد.

علت اصلی شما برای ثبت‌نام در آزمون‌های کانون چه بود؟

هدف من قبولی در آزمون تیزهوشان بود که قبول هم شدم.

آزمون دادن و پیشروی با برنامه‌ی راهبردی، در قبولی تیزهوشان تأثیر داشت؟

بله، من بعد از هر آزمون و بررسی نتایجم متوجه می‌شدم که کجاها ایراد دارم و آن‌ها را اصلاح می‌کردم. از طرف دیگر دوستان من هم در آزمون‌ها شرکت می‌کردند و فضای رقابتی بین‌ ما ایجاد شده بود.

این فضای رقابتی چه کمکی به شما می‌کرد؟

به نظرم رقابت، کیفیت می‌آورد. بعد از هر آزمون من و دوستانم درصدهایمان را با هم بررسی می‌کردیم. اگر آزمون را خوب داده بودم سعی می‌کردم دفعه‌ی بعد بهتر از خودم باشم و اگر نسبت به دوستانم تراز کمتری کسب کرده بودم برای اینکه تراز بهتری از بقیه کسب کنم تلاشم را مضاعف می‌کردم. در هر صورت رقابت باعث تلاش بیشتر می‌شد.

از چند سالگی تصمیم گرفتید که در آینده پزشک شوید؟

پدر و مادر من هر دو پزشک هستند، همین باعث شد که من هم از کودکی به پزشک شدن فکر کنم. اما اگر پدر و مادرم پزشک هم نبودند، باز هم من این مسیر را انتخاب می‌کردم چون این شغل را دوست داشتم.

وقتی در دبستان بار اول در آزمون‌های کانون شرکت کردید، به این فکر کردید که چند سال بعد رتبه‌ی تک رقمی کنکور را کسب کنید؟

من آن زمان، فقط به فضای رقابتی حال فکر می‌کردم و دوست داشتم در همان آزمون‌ها تراز برتر باشم و هدفم همان بود و خیلی دید درستی از کنکور و رتبه برتری نداشتم و تمرکزم در خوب درس خواندن و با برنامه پیش رفتن بود. اما چون از دوران دبستان با کسانی رقابت می کردم که قرار است با همان افراد کنکور بدهم و بین این افراد برتر باشم در موفقیت من در کنکور هم موثر بود.

در اولین آزمون چهارم دبستان، چه ترازی کسب کردید؟

حدود 6000

از عملکرد خود راضی بودید؟

نه، چون رتبه‌ام در شهر خوب نشد و بین دوستانم نیز تراز خوبی کسب نکرده بودم.

برای این‌که پیشرفت کنید، چه تغییری در درس خواندن خود دادید؟

هر چه زمان می‌گذشت من تلاش خودم را بیشتر می‌کردم، به ساعت مطالعه‌ام اضافه می‌کردم و علاوه بر سوالات تشریحی، سوالات تستی بیشتری حل می‌کردم.

در دوران دبستان از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کردید؟

از کتاب اشتباهات متداول، بنفش ( سه سطحی کنونی)، خودآموزی و دفتر برنامه‌ریزی.

دفتر برنامه‌ریزی چه فایده‌ای برای شما داشت؟

 باعث می‌شد که یک رقابت واقعی با خودم داشته باشم و بتوانم به درستی ساعت مطالعه‌ام را بهتر و بیشتر کنم.

از کدام کارنامه‌های آزمون استفاده می‌کردید؟

من از کارنامه اصلی و 5 نوع درس استفاده می‌کردم.

کارنامه‌ی 5 نوع درس باعث می‌شد که وضعیت واقعی خودم را در هر درس متوجه شوم و با شناخت نقطه‌ضعف و قوت‌هایم، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشم.

از نمونه سؤالات سایت کانون، زمان امتحانات استفاده می‌کردید؟

بله، خیلی زیاد. چون کمکم می‌کرد که با تیپ سؤالات آشنا شوم و کاملاً مناسب امتحانات و مخصوصاً امتحانات نهایی بود.

برای امتحانات مدرسه، چگونه درس می‌خواندید؟

من چون با آزمون‌های کانون درس‌ها را می‌خواندم و تست می‌زدم. پس کاملاً درس‌ها را بلد بودم و قبل از امتحانات با یک مرور کلی و حل سوال، کاملاً آماده می‌شوم.

نظر شما در مورد آزمون‌های جمع‌بندی نیمسال اول چیست؟

کلاً به نظرم آزمون‌های جمع‌بندی خیلی مهم هستند. چون رتبه‌ها و ترازها واقعی‌تر است و مشخص می‌کند که چند ماه تلاش، چه نتیجه‌ای داشته است و یک دید کلی از تلاش‌های چند ماهه است.

چگونه برای آزمون‌های جمع‌بندی نیمسال اول آماده می‌شدید؟

من یک سری سوال برای خودم مشخص می‌کردم مثلاً می‌گفتم که زوج‌ها یا مضرب 3 را حل کنم. چون زمان به اندازه‌ای نبود که تست‌های بیشتری حل کنم. و این تعداد تست محدود، به من در مرور مباحث آزمون کمک زیادی می‌کرد.

با شروع فاصله‌گذاری اجتماعی بخاطر بیماری کرونا، چه تغییراتی در برنامه‌های شما ایجاد شد؟

این وضعیت برای همه بود و من هم شرایط را سخت نگرفتم و متناسب با شرایط جلو رفتم و روحیه‌ام را حفظ کردم و مثل قبل درس خواندم.

چگونه خود را با آزمون‌های آنلاین هماهنگ کردی؟

ازمون‌ آنلاین اوایل کمی مشکلات داشت اما در کل خوب بود و من بیشتر به درصدهایم در هر درس در این آزمون‌ها اهمیت می‌دادم.

آزمون دادن به صورت آنلاین، برای شما مفید بود؟

آزمون، آزمون است چه حضوری و چه آنلاین. هدف از آزمون دادن، سنجیدن خود است پس چه آزمون حضوری و چه آنلاین تفاوتی در فایده نمی‌کرد. من برنامه‌ام کاملاً منطبق بر برنامه‌ی آزمون‌ها بود و بدون آزمون دادن نمی‌توانستم با کیفیت درس‌هایم را بخوانم.

Menu