گفت و گو با برترهای آزمون:مهسا حاج موسی از تهران

گفت‌و‌گو با مهسا حاج‌موسی از تهران از سوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان راه رسیدن به موفقیت درسی، بیش‌تر درس خواندن است. شهر: تهران

گفت و گو با برترهای آزمون:مهسا حاج موسی از تهران

گفت‌و‌گو با مهسا حاج‌موسی از تهران 

از سوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان

راه رسیدن به موفقیت درسی، بیش‌تر درس خواندن است.

شهر: تهران

مدرسه‌ی دبستان: برگزیدگان

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا هفتم به مدت 5 سال

موفقیت: قبولی در آزمون تیزهوشان

شغل پدر: مغازه لوازم‌ یدکی ماشین

شغل مادر: خانه‌دار

چه اتفاقی افتاد که تصمیم‌ گرفتی در آزمون‌های کانون شرکت کنی؟

من درسم خوب بود و دلم می‌خواست بیش‌تر پیشرفت کنم. تبلیغات کانون را که می‌دیدم، باعث شده بود که جذب کانون شوم و تصمیم‌ بگیریم که در آزمون‌های کانون ثبت نام کنم.

از چه زمانی، قبولی در تیزهوشان برایت مهم شد؟

من پنجم دبستان بودن که در مدرسه معلم‌ها از دانش‌آموزانی که قبلاً تیزهوشان قبول شده بودند، برای ما تعریف می‌کردند. آن موقع بود که رویای قبولی در تیزهوشان، در ذهنم پررنگ‌تر شد.

همراه شدن با آزمون‌های کانون، برای شما چگونه بود؟

برای من  لذت‌بخش بود. من در اولین آزمونم، چیززیادی از آزمون‌ دادن نمی‌دانستم، وقتی ترازم رادر سایت دیدم، 5600 شده بود. با پشتیبانم صحبت کردم و او گفت برای بار اول قابل قبول است. اما باید برای آزمون‌های بعد هدفگذاری کنی.

چگونه هدفگذاری کردی؟

وقتی ترازم 5600 شد با پشتیبانم و مادرم مشورت کردم و با بررسی کارنامه‌ی آزمونم، متوجه شدیم که در کدام درس ضعیف عمل کرده‌ام و ساعت‌ مطالعه‌ی آن درسم را افزایش دادم و بیش‌تر سوال حل می‌کردم تا به ترازی که برایش هدف‌گذاری کرده‌ام، برسم به این ترتیب کم‌کم ساعت مطالعه‌ام را بیش‌تر می‌کردم و ترازم را افزایش می‌دادم.

ساعت مطالعه‌ات را چقدر افزایش دادی؟

من ساعت مطالعه‌ام را یادداشت نمی‌کردم و منظم نبود، اما این اواخر ساعت مطالعه‌ام را تا 5 ساعت روزانه به صورت منظم رسانده بودم.

از چه کتاب‌هایی کمک‌درسی استفاده می‌کردی؟

من از کتاب آبی، کتاب سه‌سطحی و پرتکرار استفاده کردم. سطح سوالات کتاب آبی خیلی مناسب بود و به من در آمادگی آزمون‌ها کمک می‌کرد.

به نظرت راحت‌ترین راه برای رسیدن به تراز بالا چیست؟

رسیدن به تراز خوب فقط یک راه دارد، بیش‌تر درس خواندن و سوال حل کردن

 با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، چه کتاب کمکی درسی مفیدتر است؟

کتاب پرتکرار، نمونه سوال تشریحی دارد و برای یادگیری درس‌های مدرسه و امتحانات مدرسه مفید است. برای حل سوالات تستی هم کتاب آبی، مفید است.

در سال تحصیلی که به دلیل کرونا، مدارس تعطیل بود، از برنامه‌ی راهبردی عقب ماندی؟

زمانی که چهارم و پنجم دبستان بودم درس‌های مدرسه و بودجه‌بندی آزمون‌های کانون با هم جلو می‌رفت و وقتی معلم درس می‌داد، من هم‌زمان تست می‌زدم و به آزمون‌ها می‌رسیدم، امسال به دلیل تعطیلات زیاد و بعد هم شروع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، من یکی دو درس از برنامه‌ی راهبردی عقب ماندم.

برای این‌‌که به بودجه‌بندی آزمون‌ها برسی، چه می‌کردی؟

من دیدم که ممکن است افت کنم و باید به یک روشی این عقب‌ماندگی از برنامه‌ی راهبردی را جبران کنم، پس تصمیم‌ گرفتم خودم زودتر از این‌‌که معلم درس بدهد، درس‌ها را بخوانم و سوالاتش را حل کنم تا از برنامه‌ی آزمون‌ها عقب نمانم و تلاشم را برای قبولی در تیزهوشان بیش‌تر کنم.




چگونه درس‌ها را خودت می‌خواندی؟

مادرم کنارم می‌نشست و از روی کتاب درسی می‌خواندم و بعد درسنامه‌ی کتاب‌هایم را مطالعه می‌کردم سپس سراغ حل سوالات می‌رفتم و به کمک مادرم حل می‌‌کردم. بعد که معلم این مباحث را درس می‌داد، آن‌ها را خیلی کامل‌تر یاد می‌گرفتم.

من آزمون‌های آنلاین را شرکت می‌کردم و آن‌ها را بررسی هم می‌کردم. حتی گاهی اوقات که معلم می‌خواست دوره کند، من می‌رفتم دفترچه‌های آزمون را دوباره دانلود می‌کردم و سوالات آن را حل می‌کردم.

درس خواندن در فضای مجازی و به دور از مدرسه برایت سخت بود؟

نه ـ معلم‌ها فیلم آموزشی می‌فرستادند و تمرین حل می‌کردند، و من اگر متوجه نمی‌شدم می‌توانستم چندین‌بار فیلم‌ها را ببینم تا کاملاً مطمئن شوم که یاد گرفته‌ام. البته اوایل کمی حس می‌کردم که سخت است و نگران بودم چون آ‌خر سال بود و آزمون تیزهوشان داشتم و همش استرس داشتم که درس‌ها را به خوبی یاد نگیرم، اما وقتی با معلم‌ها و آزمون‌ها جلو می‌رفتم، نگرانی من رفع شد و مطمئن می‌شدم که می‌توانم تیزهوشان قبول شوم و در نهایت هم قبول شدم.

چقدر از سایت کانون استفاده می‌کردی؟

من علاوه بر صفحه‌ی شخصی، از نمونه سوالات سایت هم استفاده می‌کردم و بسیار کمکم کرد.



به چه درسی بیش‌تر علاقه داری؟

من به درس‌های تاریخ و مطالعات اجتماعی خیلی علاقه داشتم و الآن هم به درس عربی علاقه دارم.

دوست داری در آینده چه‌کاره شوی؟

دوست دارم باستان‌شناس شوم.

برنامه‌ی درسی تو برای امسال چیست؟

من مثل سال‌های قبل، امسال هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم، یک تعدادی از کتاب‌های کانون را تهیه کرده‌ام و از پشتیبانم برای برنامه‌ریزی درسی‌ام مشورت می‌گیرم.

برای تغییر ساعت مطالعه‌ات، تصمیم خاصی داری؟

بله ساعت مطالعه‌ی هفتگی‌ام را نسبت به سال قبل حدوداً 7 ساعت بیش‌تر کرده‌ام و تصمیم دارم با بیش‌تر درس خواندن و بیش‌تر تلاش کردن، به هدفم برسم.


Menu