فاطمه سخایی: تحلیل «جغرافیا» در کنکور انسانی 99

در این مطلب، تحلیل «جغرافیا» در کنکور انسانی 99 آمده است.

فاطمه سخایی: تحلیل «جغرافیا» در کنکور انسانی 99

نگاه کلی به آزمون

الف- سوال ها از استاندارد لازم برخوردار و منطبق با متن کتاب درسی و در برخی موارد به خاطر ماهیت کتاب جغرافیا مستلزم آگاهی و اشراف فرد به مسایل روز پیرامون بوده است. همچنان که پرسش آغازین، مربوط به مسایل و مشکلات رخ داده در کشورمان بوده و تا حدودی اطلاعات خارج از کتاب دانش آموزان را به چالش می کشد.تسلط کامل به کتاب درسی لازمه پاسخ گویی هر چه آسان تر به سوال های آزمون امسال بوده است.

ب- درنحوه طرح سوال ها به هیچ عنوان گزینه های کوتاه و کلیشه ای دیده نمی شود و طراحان در حد امکان از پرسش و گزینه های ترکیبی و مفهومی بهره برده و این امر باعث شده که تنها افرادی قادر به پاسخ گویی به غالب آن ها باشند که درک محتوایی و کاملی از مطالب موجود در این درس پیدا کرده اند.

ج- استفاده از تصاویر قبلا تکرار نشده در سال های قبل آن هم در سه سوال جداگانه کاملا رویکرد متفاوت طرح سوال در این آزمون را نشلن می دهد.


سطح دشواری سوالات

سطح عمومی سوال ها متوسط و برخی دشوار هستند و البته دشواری چند سوال در این آزمون سطح تعادل آن را تحت تأثیر قرار نداده و در سوال های دشوار، نگاهی هوشمندانه به سایر گزینه ها،  راهنمای خوبی برای دست یابی هر چه راحت تر به پاسخ بوده است.


سوال های چالش برانگیز

سوال 201: که با طرح هوشمندانه اش، ذهن دانش آموز را به مساله مخاطرات محیطی هدایت می کند. در حالی که هدف آن سنجش میزان آشنایی دانش آموزان با مراحل پژوهش در جغرافیا است.

سوال 202: که به خوبی میزان درک مفهومی درس توسط دانش آموز را به چالش می کشد.

سوال 207: که با قرار دادن گزینه های بسیار نزدیک به هم، توانایی تشخیص بهترین پاسخ را با دشواری مواجه و لزوم فهم کامل بحث "کمربندهای فشار و گردش عمومی جو" را روشن می کند.

سوال209: که از زاویه ای متفاوت تر از همیشه مفهوم "پخش یا انتشار" را به کار گرفته و تسلط دانش آموز به کل مباحث و مطالب موجود در کتاب را می طلبد.

رویکردهای قابل توجه

⃰ از هرسه کتاب جغرافیا به طور مساوی 5 سوال طرح شده است.

⃰پراکندگی طرح سوال ها به ویژه در دو کتاب جغرافیای ایران و جغرافیای 3 ( کاربردی) متوازن نبوده و بخش اعظم پرسش ها به دروس آغازین کتاب اختصاص داده شده است.

 به طور نمونه در جغرافیای ایران، بیش ترین تعداد سوال مربوط به فصل اول و دوم است با وجود حجم و تعداد بسیار کمتر صفحات نسبت به فصل آخر.

در جغرافیای 2 نیز فصول ابتدایی کتاب با اقبال بیش تری مواجه بوده اند. در حالی که حجم و تعداد صفحات درسی در فصول پایانی بیش تر است.

عدم توازن در  توزیع  طرح سوال در کتاب جغرافیای 3 (کابردی) بیش از دو کتاب دیگر است و بیش ترین درصد سوالات به فصل اول محدود شده است.

⃰گنجانده شدن سه سوال ( 203 و 208 و 212) با رویکرد چند قسمتی و چند جوابی که تمام تلاش طراحان برای سنجش اطلاعات کامل تر دانش آموزان در هر مبحث را نشان می دهد.

Menu