پیش‌بینی ابتلا به اضافه‌وزن و دیابت با کمک یک برنامه رایانه‌ای

پژوهشگران برزیلی، یک برنامه رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افرادی را که در معرض ابتلا به اضافه وزن و دیابت قرار دارند، شناسایی کند.

پیش‌بینی ابتلا به اضافه‌وزن و دیابت با کمک یک برنامه رایانه‌ای

پژوهشگران برزیلی، یک برنامه رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افرادی را که در معرض ابتلا به اضافه‌ وزن و دیابت قرار دارند، شناسایی کند.

شاید یک برنامه رایانه‌ای بتواند به پیش‌بینی اضافه‌وزن و دیابت کمک کند.

پژوهشگران "دانشگاه کمپیناس"(UNICAMP)، یک برنامه رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که به تحلیل مولکول‌های موجود در پلاسمای خون می‌پردازد تا زیست‌نشانگرهایی را جستجو کند و به وسیله آنها، افرادی که در خطر افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از آن قرار دارند، شناسایی کند.

پروفسور "رودریگو راموس کاثارینو"(Rodrigo Ramos Catharino)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این آزمایش می‌تواند بدون هیچ گونه مداخله‌ای تشخیص دهد که آیا بیمار، به اضافه وزن دچار می‌شود یا خیر. همچنین می‌تواند از احتمال بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و "چربی‌پریشی" یا "دیس‌لیپیدمی"(Dyslipidemia) خبر دهد. این آزمایش، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا متخصصان حوزه سلامت می‌توانند از آن برای توصیه تغییر سبک زندگی و پیشگیری از بروز بیماری استفاده کنند.

این آزمایش برای تشخیص متابولیت‌های موجود در خون بیمار و راه‌اندازی روندهای گوناگون متابولیک، از روش "طیف‌سنجی جرمی"(Mass spectrometry) استفاده می‌کند. سپس، داده‌های به دست آمده با روش طیف‌سنجی جرمی، با یک نرم‌افزار جدید مورد پردازش قرار می‌گیرند.

کاثارینو ادامه داد: این برنامه می‌تواند نمونه‌های خون را مورد بررسی دهد تا متابولیت‌هایی که می‌توانند زیست‌نشانگری برای پیش‌بینی اضافه‌وزن باشند، شناسایی کند. اگر یکی از این زیست‌نشانگرها در نمونه خون وجود داشته باشد و بیمار نیز اضافه وزن داشته باشد، بیمار مستعد ابتلا به دیابت خواهد بود.

پوشه‌های این نرم‌افزار، قابل دسترسی هستند و می‌توان آنها را به صورت رایگان دانلود کرد. به گفته کاثارینو، هر سرویس‌ سلامت که به طیف‌سنجی جرمی دسترسی داشته باشد، می‌تواند از این روش استفاده کند.

وی افزود: این برنامه، روشی کم‌هزینه و کارآمد است و می‌تواند تنها با استفاده از یک طیف‌سنج جرمی، برای شبکه‌ای از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کاربرد داشته باشد.

منبع :

Menu