راهکار‌های افزایش تمرکز مطالعاتی دانش‌آموزان

والدین ناظران دائمی و درجه‌ی اولِ شرایط درسی دانش‌آموزان هستند و این موضوع ضرورت دست‌یافتن به تکنیک‌های اجرایی هوشمندانه را در جهت پیشرفت درسی آن‌ها ایجاب می‌کند.

راهکار‌های افزایش تمرکز مطالعاتی دانش‌آموزان

والدین ناظران دائمی و درجه‌ی اولِ شرایط درسی دانش‌آموزان هستند و این موضوع ضرورت دست‌یافتن به تکنیک‌های اجرایی هوشمندانه را در جهت پیشرفت درسی آن‌ها ایجاب می‌کند. همه‌ی ما تمرکز را عاملی زمینه‌ای در جهت بهبود کیفیت یادگیری می‌دانیم؛ اما چگونه می‌توانیم به افزایش تمرکز دانش‌آموزان کمک کنیم؟ اساسا تمرکز درسی دانش‌آموزان چقدر از عوامل بیرونی تأثیرپذیر است و والدین چه نقشی در بهبود وضعیت تمرکز دانش‌آموزان خواهند داشت؟ راهکار‌های ساده و زودبازده زیر می‌تواند پاسخی بر این پرسش همیشگی باشد.

یکی از راهکار‌های مهم در افزایش تمرکز دانش‌آموزانْ حذف‌کردن عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز در زمان مطالعه است. حذف‌کردن این عوامل مزاحم شاید گزینه‌ای بدیهی و ساده برای چالش کاهش تمرکز به نظر برسد؛ ولی اجرای این روش به‌سادگیِ نام‌بردن از آن نیست؛ به‌خصوص وقتی این عامل به جزء ثابتی از برنامه‌ی روزمره‌ی دانش‌آموزان و علائق شخصی آنان تبدیل شده باشد. با همه‌ی اهمیتی که آن‌ها برای درس قائل‌اند، در برخی موارد، کنارگذاشتن این عوامل هنگام مطالعه، برای دانش‌آموزان دشوار است. جداسازی هدفمندِ شرایط مطالعه با شرایط دیگر، اولین گام برای منظم و متمرکزکردن دانش‌آموز است. می‌توانید محلی را برای وسایل غیرضروری هنگام مطالعه تعیین کنید تا با کمک‌گرفتن از آموزش‌های رفتاری، مهارت تمرکز دانش‌آموزان را ارتقا دهید. منظم‌کردن زمان استفاده از وسایل و دادن وجهه‌ی تشویقی به این کار، نقش مؤثری در بهبود وضعیت تمرکز آن‌ها دارد.

گونه‌ای دیگر از رعایت نظم محیطی و برنامه‌ای که به افزایش تمرکز دانش‌آموزان می‌انجامد، رعایت زمان‌بندی مقرر و تا حد ممکن ثابت برای مطالعه است. مطالعات پراکنده و نامنظم نمی‌تواند کارامد باشد و این برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت آموزشی، چالشی اساسی خواهد بود. تلاش برای شروع‌کردن و پایان‌دادن به بازه‌ی مطالعاتی در زمانی مقرر و تکرارشونده، زمینه‌ساز الگویی منظم برای مطالعه‌ی منظم دانش‌آموزان خواهد بود. این امر می‌تواند یکی از عوامل مهم در الگوی نظارتی شما بر برنامه‌ی دانش‌آموزان باشد. شاید تحلیل مطالب درس‌های تخصصی دانش‌آموزان برای شما که رشته‌ی تحصیلی یا کاری متفاوتی با آن درس دارید، ساده نباشد؛ اما بررسی‌کردن زمان‌بندی برنامه‌ی درسی آن‌ها با رویکرد نظارت بر زمان‌های شروع و پایان هر بازه، راهکاری برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان است.

ارائه‌ی بازخورد منطقی به نتایج درسی و جهت مثبت‌دادن به نتایج نامطلوب دانش‌آموزان یکی از راهکارهای مهم در افزایش تمرکز است که والدین می‌توانند آن را به کار برند. آرامش و تمرکزی که دانش‌آموز برای پیشرفت به آن نیاز دارد، تا حد زیادی از جانب نزدیک‌ترین افراد، یعنی اعضای خانواده، تأمین می‌شود.

منبع: www.pbsparents.org

منبع :

Menu