آشنایی با مفهوم فشار

افرادی که پنچری چرخ‌ها ....

آشنایی با مفهوم فشار

فشار

 

افرادي که پنچري چرخ‌ها را مي‌گيرند چيزهايي در مورد فشار مي‌دانند. آخرين مرحله در تعمير چرخ تنظيم مناسب فشار باد است.  چرخ ماشين بسيار نرم است زيرا در آن به مقدار کافي مولکول هوا وجود ندارد که بتواند فشار لازم به سمت بيرون (براي مقابله با وزن روي چرخ ها) وارد کند.

 

وقتي به کمک پمپ هوا به داخل چرخ فرستاده مي‌شود تعداد مولکول‌ها و در نتيجه نيروي جمعي آن ها افزايش مي‌يابد. مولکول‌هاي داخل چرخ آزادانه در کل حجم آن در حرکتند. بر خوردهاي مکرر با ديواره باعث مي‌گردد نيرويي به هر قسمت ديواره لاستيک وارد گردد.

 

طبق تعريف فشار P در يک سيال برابر اندازه نيروي F (عمود بر سطح) تقسيم بر سطح A (که نيرو به آن وارد مي‌شود) است.

واحد SI براي فشار (نيوتن / متر مربع) يا N/m٢ است که به اختصار پاسکال (Pa) ناميده مي‌شود.

 

يک پاسکال فشار خيلي کمي است. در بسياري از موارد که در اطراف ما وجود دارد فشار در حدود ١٠٥مي باشد که به آن يک اتمسفر مي‌گويند.

 

به مثال چرخ باز گرديم...

به واسطه فشار است که هواي داخل چرخ مي‌تواند نيرويي به سطح آن وارد کند. فرض کنيد مکعبي کوچک را وارد چرخ کنيم.

 

همان طور که شکل نشان مي‌دهد، هر وجه اين مکعب تحت تأثير نيرويي که عمود بر آن است قرار دارد به طريق مشابه، يک سيال مثل آب نيز به اشياء داخل آن نيرو وارد مي‌کند. به عنوان مثال يک شناگر که در آب است، احساس مي‌کند که آب از هر طرف به آن نيرو وارد مي‌کند.

 

به طور کلي، يک سيال ساکن نمي تواند نيروي موازي سطح وارد کند. زيرا با اعمال چنين نيرويي، طبق قانون سوم نيوتن، نيروي عکس العمل به خود مايع وارد خواهد شد و در نتيجه سيال به حرکت در مي‌آيد و اين خلاف فرض ثابت بودن سيال است.

 

 اگر چه فشار مي‌تواند باعث نيرو گردد با اين حال فشار (بر خلاف نيرو) يک کميت برداري نيست. در رابطه فشار:

 

نماد F صرفاً به مقدار نيرو اشاره دارد. بنابراين در مفهوم فشار هيچ مشخصّه جهت وجود ندارد. نيروي حاصله از فشار سيال ساکن همواره عمود بر سطحي است که مايع در آن قرار دارد.

Menu