محمد مهدی روزبهانی : تحلیل زیست شناسی نظام جدید کنکورتجربی 98

تحلیل سوالات درس زیست شناسی نظام جدید در کنکور سراسری 1398

محمد مهدی روزبهانی : تحلیل زیست شناسی نظام جدید کنکورتجربی 98

سلام خداقوت

امیدوارم آزمون خیلی خوبی رو پشت سر گذاشته باشید و زحمات یکسال تلاش شما به ثمر نشسته باشد. آزمون سراسری 98 نسبت به سطح دشواری آزمون های سراسری 94 تا 97 به ظاهر ساده تر به نظر می رسید و تعداد سو.الات چالشی بسیار کمتر بود و از این نظر نقطه قوت کنکور سراسری 98 محسوب می شود.

1) آزمون سراسری 98 را می توان آزمون شکل های کتاب های درسی نام گذاری کرد ؛ زیرا در این آزمون توجه بسیار زیادی به نکات موجود در شکل ها شده بود و این موضوع تا به حال کمتر مورد تو.جه طراحان آزمون سراسری بوده است. داوطلبان کنکور 99 باید به این موضوع توجه داشته باشند که به تصاویر کتب درسی توجه ویژه ای داشته باشند.دقت کنید فقط یک سوال دارای شکل است و سایر سوالات از نکات شکل بود.

2) تعداد سوالات چالشی آزمون سراسری 98 ، سه  سوال بوده است که از نظر اساتید و داوطلبان ، پاسخ های متفاوتی برای سوال وجود دارد. تعداد سوالات شمارشی ، 6 عدد بود که از کنکور 97 کمتر بود و سبک این سوالات برخلاف کنکور های گذشته، دشوار نبودند.

3) نکته حائز اهمیت کنکور 98 ، طراحی تعداد زیادی از سوالات گیاهی پایه های دهم و یازدهم (8 مستقیم + 3 ترکیبی)‌ می باشد که اگر سوالات فتوسنتز (3 مستقیم) را نیز به آن ها اضافه کنیم ،‌این تعداد بیشتر خواهد بود ؛ این موضوع نیز تا به حال در آزمون سراسری سابقه نداشته است.

4) نکته دیگر آزمون سراسری 98 این بود که در درس زیست شناسی ، به حذفیات اعلام شده از طرف دفتر تالیف توجه شده بود و از مباحث حذفی و ممنوع ، مانند سوالات محاسباتی ژنتیک، سوالی مطرح نشده بود. هم چنین اصلاحیه های دفتر تالیف نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته بود و از این موضوعات سوال مطرح نشده بود.

5) موضوع دیگری که در آزمون سراسری 98 به وضوح قابل مشاهده بود ، این است که در طراحی سوالات و گزینه ها ، به خط کتاب درسی توجه ویژه ای شده بود و در بسیاری از سوالات اگر دانش آموز، منظور صورت را متوجه می شد، به راحتی می توانست به سوال پاسخ دهد. هم چنین در گروهی دیگر از سوالات عیناً خط کتاب درسی قرار داده شده بود ؛ پس داوطلبان کنکور 99 ، سعی کنند بر روی متن کتاب درسی ، تمرکز بیشتری داشته باشند.

6) اگر بخواهیم از نظر سطح دشواری، سوالات را طبقه بندی کنیم ، در آزمون 98 ، 15 سوال ساده ،‌28 سوال متوسط و 7 سوال دشوار وجود داشت که در این بین پاسخگویی به سوالات 164 ، 185 و 202 با چالش همراه بود که این سوالات در بین هردو نظام مشترک بود که تحلیل صوتی به تفضیل در سایت قرار داده شده است.

7) از بحث ژنتیک ، هیچ گونه سوال محاسباتی طرح نشده بود ؛ اما از مطالب مفهومی سه سوال با سطح متوسط طراحی شده بود که اگر داوطلبان سوالات آزمون های کانون را دقیق بررسی کرده بود ، می توانست به راحتی به سوال پاسخ دهد. پس داوطلبان کنکور 99 سعی کنند بر روی نکات مفهومی ژنتیک تمرکز کنند.

زیست شناسی 1

فصل 1

سوالی مطرح نشده بود

فصل 2

3 مستقیم + 2 ترکیبی

فصل 3

2 مستقیم + 2 ترکیبی

فصل 4

3 مستقیم + 4 ترکیبی

فصل 5

3 مستقیم + 1 ترکیبی

فصل 6

3 مستقیم + 1 ترکیبی

فصل 7

2 مستقیم + 1 ترکیبی

سرانه تستی کتاب : 26 سوال  

زیست شناسی 2

فصل 1

3 مستقیم + 2 ترکیبی

فصل 2

3 مستقیم

فصل 3

2 مستقیم + 1 ترکیبی

فصل 4

1 ترکیبی

فصل 5

3 مستقیم

فصل 6

1 ترکیبی

فصل 7

3 مستقیم

فصل 8

2 مستقیم + 1 ترکیبی

فصل 9

1 مستقیم

سرانه تستی کتاب : 23 سوال

زیست شناسی 3

فصل 1

2 مستقیم

فصل 2

3 مستقیم + 1 ترکیبی

فصل 3

3 مستقیم

فصل 4

2 مستقیم

فصل 5

1 مستقیم

فصل 6

2 مستقیم + 2 ترکیبی

فصل 7

1 مستقیم

فصل 8

2 ترکیبی

سرانه تستی کتاب : 19 سوال

Menu