علی شکوهی: تحلیل درس انگلیسی کنکور ریاضی 98- نظام جدید

علی شکوهی: تحلیل آزمون زبان انگلیسی رشته ریاضی نظام جدید 1398 از 25 سوال طرح شده برای داوطلبان ریاضی ، سه سوال اول به گرامر اختصاص

علی شکوهی: تحلیل درس انگلیسی کنکور ریاضی 98- نظام جدید

 علی شکوهی: تحلیل آزمون زبان انگلیسی رشته ریاضی نظام جدید  1398       

از 25 سوال طرح شده برای داوطلبان ریاضی ، سه سوال اول به گرامر اختصاص داشت که سوال اول از مبحث مجهول ( درس 1 دوازدهم) ، سوال دوم از مبحث شرطی نوع دوم ( درس 2 دوازدهم ) و سوال سوم از مبحث فعل های وجهی]  modal [ ( درس 4 دهم ) انتخاب شده بود. سوال چهارم نیز که انتظار می رفت از مبحث گرامر باشد در حقیقت  به بحث هم آیندی کلمات ] collocation [ و عبارت to be honest ( درس 1 یازدهم ) اختصاص داشت. مباحث گرامری چالش خاصی نداشت و مطابق انتظار بود.

از 8 سوال واژگان طرح شده ، واژه های wonder ( درس 2 دوازدهم ) ، incomprehensible  ( درس 2 دوازدهم) ، higher education ( خارج از کتاب ) ، likelihood (درس 3 دوازدهم ) ، actually ( درس 2 دهم ) ، value ( درس 3 یازدهم ) ، recognize ( درس 2 دوازدهم ) و ضرب المثل Actions speak louder than words ( درس 2 دوازدهم ) انتخاب شده بودند. مطابق انتظار تلاش شده بود که جملات سوال طولانی باشد و سطح سوالات واژگانی طرح شده متوسط به بالا بود. سوال چالش بر انگیز خاصی وجود نداشت و به غیر از سوال 82 که عبارت higher education ( تحصیلات عالی ) به نوعی خارج از مباحث واژگانی کتاب به عنوان پاسخ درست در نظر گرفته شده بود نکته ی منفی در خور تاملی نداشت.

متن cloze انتخابی موضوع نسبتاً ساده ای داشت و از 5 سوال انتخابی ، 3 سوال به نوعی با مباحث گرامری و تنها دو سوال به واژگان اختصاص داشت و این البته در کنکور های گذشته نیز مسبوق به سابقه بود. از سه سوال گرامری ، یک سوال مربوط به کلمه ی ربط هم پایه ساز and ، یک سوال به مبحث فعل و یک سوال نیز به جمله واره های وصفی ( ضمایر موصولی ) اختصاص داشت. از دو سوال واژگانی ، عبارت single group member کمی چالش برانگیز و فراتر از سطح کتاب های درسی بود و کلمه ی range نیز ازدرس 4 دهم انتخاب شده بود. در مجموع تست cloze نکته منفی خاصی نداشت و مطابق انتظار طراحی شده بود.

از دو متن انتخابی و هر یک با 4 سوال (مجموعاً 8 سوال) ، متن اول به طول عمر و امید به زندگی  اختصاص داشت. سوال اول متن به تشخیص موضوع پاراگراف بعدی مربوط بود و از نوع سوالاتی است که در سال های اخیر در سوال های کنکور جایی برای خود باز کرده است. دو سوال بعدی مفهومی و استنباطی و نیازمند دقت در گزینه ها برای یافتن پاسخ صحیح بودند. معمولاً این نوع سوالات چالش برانگیز و پاسخ دادن به  آن ها دشوارتر از معمول اند. سوال آخرمتن اول نیز اگرچه مربوط به جزئیات متن می شد ، در عین حال باز به نوعی استنباطی بود و بنابر این می توان گفت گر چه فهم خود متن دشوار چندانی نداشت، اما پاسخ دادن به سوالات آن کمی دشوارتر از معمول بود.

متن دوم به موضوع کتاب های الکترونیکی و مزایای آن در مقایسه با کتاب های چاپی می پرداخت. از چهار سوال انتخابی، سوال اول مربوط به جزئیات متن، سوال دوم به تشخیص موضوع اصلی پاراگراف ، و سوال های سوم و چهارم به نوعی مربوط به تشخیص مرجع کلمه یا ضمیر اختصاص داشت. پاسخ دادن به سوالات متن دوم در مقایسه با متن اول می توانست ساده تر صورت گیرد.

در مجموع می توان گفت، که سطح سوالات مطابق انتظار بود و به جز یکی دو مورد، نکته ی چالشی منفی در سوالات دیده نشد.

سربلند و مانا باشید.  

 علی شکوهی مدرس زبان کنکور   

Menu