پاسخ تشریحی هنر- نظام جدید
سؤال1: گزینه 1
وقب: گودی چشم، فرورفتگی چشم حیوان
سؤال 2: گزینه 2
فروماندن: متحیرشدن/ کراهیت: ناپسندی/ سبک سری: حماقت و فرومایگی/ صباحت: زیبایی، خوب رویی و سفیدی رنگ انسان
سؤال 3: گزینه 3
خستن: مجروح کردن، زخمی کردن/ هریوه: هروی، منسوب به هرات/ تعب: رنج و سختی/ محظوظ: بهره ور
سؤال 4: گزینه 1
املای صحیح کلمه «اشباح» است.
سؤال 5: گزینه 2
املای صحیح کلمات در سایر گزینه ها:
گزینه 1: سمن/ گزینه 3: هول/ گزینه 4: مصراع دوم: خواستند
سؤال 6: گزینه 2
املای صحیح کلمات عبارت اند از: «غرس، قاش، آزرم».
سؤال 7: گزینه 4
«زندان موصل» اثر اصغر رباط جزی است.
سؤال 8: گزینه 1
تضمین: مصراع دوم تضمینی از شعر حافظ است./ دلیل نیاوردن تخلص را مشهوری نام شهریاران می داند (اشاره به نام خود شاعر)/
سؤال 9: گزینه 3
تشبیه: ساز هستی/ تضاد: آهنگ و خموشی/ ایهام: نوا ایهام دارد./ تناقض: نوا خاموشی می سراید./ نوا را دیدن: حس آمیزی
سؤال 10: گزینه 4
گزینه یک: عالم مجاز از موجودات عالم/ عالم پرشور یک موج سراب است: تشبیه/ گزینه دو: نرگس استعاره از چشم/ معموری از خرابی بودن: تناقض/ گزینه سه: ایهام تناسب: شور دو معنا دارد: 1- اشتیاق و هیجان (معنای مورد نظر شاعر) 2- مزه شوری (تناسب با تلخ)/ حس آمیزی: گریه تلخ
سؤال 11: گزینه 4
بیت هـ: جام مجاز از شراب/ بیت ج: جام کدورت: تشبیه/ بیت الف: درِ غارت و درزدن حلقه زلف: استعاره/ ب: مردم دو معنا دارد: 1- مجموعه انسان ها (معنای مورد نظر شاعر) 2- مردمک چشم (تناسب با چشم)/ ج: اشاره به عهد الست: تلمیح
سؤال 12:
گزینه 1: در رندان شوق: «شوق» مضاف الیه مضاف الیه
گزینه 2: احتمال جفاهای دشمنان: «دشمنان» مضاف الیه مضاف الیه
گزینه 3: نرگس مست وی: «وی» مضاف الیه مضاف الیه/ آزار دلم: «م» مضاف الیه مضاف الیه
سؤال 13: گزینه 2
«گل» مضاف الیه/ هم نفس خواجو: «را» فک اضافه است: هم نفس: مسند/ خواجو: مضاف الیه/ بلبل: نهاد
سؤال 14: گزینه 3
در عبارت صورت سؤال: حذف به قرینه وجود ندارد.
گزینه 1: بازویی، رعنا، شور: هرسه معطوف هستند و نقش تبعی محسوب می شوند.
گزینه 2: نوجوانی (نهاد) شهر تبریز را (مفعول) پشت سر می گذاشت.
گزینه 4: نقش های قیدی درست هستند.
سؤال 15: گزینه 2
صفت های پیشین: چه پاییز، این برگ، کدام نی، همه نوا، همه نغمه
صفت های پسین: پاییز دلنوازی، برگ خشک، زمین سرد، زمین بی روح، نی روح بخش
سؤال 16: گزینه 2
در گزینه 2، ماندن معنای رهاکردن دارد درحالی که در سایر گزینه ها باقی نماندن معنا می دهد.
سؤال 17: گزینه 4
بیت صورت سؤال و گزینه چهار، به ناپایداری بدی ها و خوبی ها اشاره می کنند.
سؤال 18: گزینه 3
هرکه هر آنچه در درونش استف بروز می دهد : مفهوم کلی ابیات «ب، ج» است.
سؤال 19: گزینه 1
گزینه های 1، 2 و 3: مفهوم کلی: هرآن چه که به ما می رسد نتیجه افعال و عملکرد خود ماست.
سؤال 20: گزینه 4
الف: به خلد رهنما بودن: اشاره به طاووس که پرنده بهشتی است./ ب: آواز دردادن: بلبل/ ج: شایسته دست سلطان شدن: باز
سؤال 21: گزینه 2
گزینه 2: عاقلی که بندگی خداوند را می کند هیچ گاه، خدمت سلطان نمی کند.
مفهوم مشترک سایر گزینه ها: دل نبستن به دنیا به دلیل گذرا بودن آن است.
سؤال 22: گزینه 3
مفهوم مشترک ابیات «الف، د»: برای رسیدن به حق (معشوق) باید اول پاک و عاری از آلودگی ها و سایر مظاهر مادی باشی.
سؤال 23: گزینه 3
مفهوم مشترک بیت صورت سؤال و گزینه پاسخ: رهاشدن از تعلقات و مادیات برای وصال به حق مطرح شده است.
سؤال 24: گزینه 1
مفهوم مشترک بیت صورت سؤال و بیت گزینه 1: رسیدن به نتیجه بهتر باید سختی کشید.
سؤال 25: گزینه 4
مفهوم مشترک: عشق را نمی توان پنهان کرد.