مرتضی منشاری - پاسخ ادبیات گروه ریاضی کنکور سراسری ۹۸
سوال ۱ -گزینه ۱
گزینه ۲ : اشباه : جمع شبه، مانندها، همانندان
گزینه ۳ : کام : سقف دهان، مجازا دهان، زبان / استرحام : رحم خواستن، طلب رحم مردن
گزینه ۴ : تقریظ : ستودن، نوشتن یادداشتی ستایش آمیز در باره یک کتاب / وقب : هر فرورفتگی اندام چون گودی چشم
سوال ۲ - گزینه ۳
الف) مقرون : پیوسته، همراه / ج) متفق : همسو، هم عقیده، موافق / د) تمکن : توانگری، ثروت
سوال ۳ - گزینه ۲
قسیم : صاحب جمال / صواب : پسندیده / ماورا : فراسو، آن سو ، ماسوا ، برتر / رواق : طاق، ایوان سقف دار
سوال ۴ - گزینه ۳ : شکل درس غلط های املایی عبارت اند از :
۱- حشم و خدمتکار ۲- آزرم و حیا ۳- کازیه و جاکاغذی ۴- ضماد و مرهم ۵- چریغ آفتاب ۶- ذی حیات و جاندار
سوال ۵- گزینه ۱ : شکل درست غلط های املایی عبارت اند از :بیت الف : مسطور ——> مستور
بیت ب : صریر ——-> سریر
سوال ۶ - گزینه ۴ : شکل درست واژه : ذوال ———> زوال
سوال ۷ - گزینه ۲ : سانتاماریا : سید مهدی شجاعی / در حیاط کوچک پاییز در زندان : اخوان ثالث / تیرانا : محمد رضا رحمانی / دری به خانه خورشید : سلمان هرات
سوال ۸ - گزینه ۲ : ( رنگ زمین : مشبه / چون : ادات تشبیه / رخ : مشبه به ) ، ( طبع زمان: مشبه / چون : ادات تشبیه / دَم من : مشبه به ) بیت فاقد وجه شبه است.
وجه شبه سایر گزینه ها :
گزینه ۱ : به پیچ و تاب افتادن
گزینه ۳ : هزاران ناله داشتن
گزینه ۴ : مشهور خوبان بودن
سوال ۹ - گزینه ۴ : تشبیه تفضیل ( ترجیح ) : مصراع اول : سخن گفتن تو از شیرین دل نشین تر است. / مصراع دوم : خنده تو زیباتر از شیرین است.
ایهام : مصراع اول : شیرین ۱- معشوقه فرهاد ۲- خوش و نیکو
استعاره : شکر استعاره از سخن شیرین
ایهام تناسب : شیرین در مصراع دوم ۱- معشوقه فرهاد ۲- شیرینی، که در این معنی با شکر تناسب دارد. ( یاد آوری : از سوی دیگر، شکر نیز معشوقه فرهاد است. )
سوال ۱۰- گزینه ۱
تشریح سایر گزینه ها :
گزینه ۲ : استعاره ( اضافه استعاری ) : جگر خم / تناقض ( پارادوکس ) : خانوش گویا
گزینه ۳ : تشبیه ( اضافه تشبیهی ) : مهر خاموشی / مراعات نظیر : دل و جگر ، می و خم و جوش
گزینه ۴ : مجاز : دل مجاز از وجود / مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اول است.
سوال ۱۱ - گزینه ۲ : استعاره : بیت الف : تشخیص و استعاره : جان فرستادن دل /
تشبیه : بیت د : چو گوی /
پارادوکس : بیت ب : گرفتاری در عین آزادگی/
بیت ج : حسن تعلیل : پراکندگی و شوریدگی و سرگردانی زلف به دلیل آگاه شدن از حال دل عاشق ( آوردن دلیل غیر واقعی و شاعرانه )
سوال ۱۲- گزینه ۳ :
حذف فعل ها عبارت اند از :
گزینه ۱ : مال سبیل است و جان فدا [ است]
گزینه ۲ : چه از این به [ است ]
گزینه ۴ : نیکبخت آن [ است ]
سوال ۱۳ - گزینه ۱
« ساختند » در گزینه ۱ به معنای ایجاد کردن و درست کردن و بنا کردن است اما در گزینه های ۲، ۳ و ۴ به معنای گردانیدند و کردند و نمودن به کار رفته است.
سوال ۱۴ - گزینه ۳ : راز همه : همه مضاف الیه / افشا کرد ( گردانید، نمود، ساخت )، افشا : مسند /
پرده درش بنگر : او را پرده در بنگر : «ش» : مفعول / پرده نشین بین : پرده نشین بپندار، « پرده نشین : مسند »
سوال ۱۵- گزینه ۱ -
گزینه ۱
تشریح سایر گزینه ها :
گزینه ۲ : خاک : هسته / پا : مضاف الیه / صنوبر : مضاف الیه مضاف الیه
گزینه ۳ : عشق : هسته / نرگس : مضاف الیه / او : مضاف الیه مضاف الیه
سوال ۱۶ - گزینه ۴
مفهوم «ان» ها به ترتیب عبارت اند از : نیاکان : نشانه جمع / خرامان ( بن مضارع + ان ) : نشانه صفت فاعلی / بابکان : نشانه نسبت / نوبهاران : نشانه زمان
سوال ۱۷ - گزینه ۳
مفهوم ابیات «ب» و «ج» : این دنیا مانند کوهی است که عینا صداها را انعکاس می دهد و به عبارت دیگر هرکس نتیجه اعمال خود را می بیند و اگر نیکی کند، نیکی می بیند و اگر بدی نماید، جز بدی نمی بیند.
سوال ۱۸ - گزینه ۴
در عبارت صورت سوال و گزینه های ۱، ۲ و ۳ بر رعایت و برقراری عدالت تاکید شده است.در گزینه ۴ می گوید : اگرچه شخص عادل و راستگو تنها و بی کس باشد، راستی برای او همچون نگهبانی خواهد بود.
سوال ۱۹-
گزینه ۱
مفهوم مشترک بیت سوال و گزینه ۱ : عشق با عافیت و سلامتی سازگاری ندارد و سرانجام آن نیستی و نابودی است.
سوال ۲۰- گزینه ۲
مفهوم بیت سوال بیانگر تقابل عقل و عشق است که از گزینه های ۱ ، ۳ و ۴ نیز همین مفهوم دریافت می شود. در گزینه ۲ سخن از عقل است که همگان را به سوی عالم وحدت فرا می خواند.
سوال ۲۱ - گزینه ۳
بیت ج : غبطه خوردن به حال عاشقی که شب و روز با معشوق و یار است.
بیت ب : بیانگر پذیرفتن سختی عشق و نیکو دانستن درد عشق است.
بیت د : بیانگر رها شدن عاشق از همه غم ها به واسطه عشق و پیوستن به معشوق است.
بیت الف : توکل داشتن و تکیه داشتن به معبود و هراس نداشتن از لغزش ها
سوال ۲۲ - گزینه ۱ : در هر دو بیت به جاودانگی عشق اشاره شده است.
سوال ۲۳- گزینه ۲
دربیت سوال به آمادگی عاشق برای جانبازی و فدا کردن جان در راه معشوق اشاره شده است که از گزینه های ۱ ، ۳ و ۴ نیز همین مفهوم دریافت می شود.
سوال ۲۴- گزینه ۴
گزینه های ۱ ، ۲ و ۳ بیانگر زمینه خرق عادت هستند.
سوال ۲۵ - گزینه ۱
در گزینه ۱ به بیداری و راز و نیاز شبانه اشاره شده است اما رد گزینه های ۲ ، ۳ و ۴ بر ترک تعلقات دنیوی و کنار گذاشتن و ابستگی ها تاکید شده است.