پاسخ تشریحی ادبیات کنکور ریاضی 98 نظام جدید

این مطلب حاوی پاسخ تشریحی فارسی است کنکور 98 ریاضی نظام جدید

پاسخ تشریحی ادبیات کنکور ریاضی 98 نظام جدید

مرتضی منشاری - پاسخ ادبیات گروه ریاضی کنکور سراسری ۹۸

سوال ۱ -گزینه ۱

گزینه ۲ : اشباه : جمع شبه، مانندها، همانندان

گزینه ۳ : کام : سقف دهان، مجازا دهان، زبان / استرحام : رحم خواستن، طلب رحم مردن

گزینه ۴ : تقریظ : ستودن، نوشتن یادداشتی ستایش آمیز در باره یک کتاب / وقب : هر فرورفتگی اندام چون گودی چشم

سوال ۲ - گزینه ۳

الف) مقرون : پیوسته، همراه / ج) متفق : همسو، هم عقیده، موافق / د) تمکن : توانگری، ثروت

سوال ۳ - گزینه ۲

قسیم : صاحب جمال / صواب : پسندیده / ماورا : فراسو، آن سو ، ماسوا ، برتر / رواق : طاق، ایوان سقف دار

سوال ۴ - گزینه ۳ : شکل درس غلط های املایی عبارت اند از :

۱- حشم و خدمتکار  ۲- آزرم و حیا  ۳- کازیه و جاکاغذی ۴- ضماد و مرهم  ۵- چریغ آفتاب  ۶- ذی حیات و جاندار

سوال ۵- گزینه ۱ : شکل درست غلط های املایی عبارت اند از :بیت الف : مسطور ——> مستور

بیت ب : صریر ——-> سریر

سوال ۶ - گزینه ۴ : شکل درست واژه : ذوال ———> زوال

سوال ۷ - گزینه ۲ : سانتاماریا : سید مهدی شجاعی / در حیاط کوچک پاییز در زندان : اخوان ثالث / تیرانا : محمد رضا رحمانی / دری به خانه خورشید : سلمان هرات

سوال ۸ - گزینه ۲ : ( رنگ زمین : مشبه / چون : ادات تشبیه / رخ : مشبه به ) ، ( طبع زمان: مشبه / چون : ادات تشبیه / د‌‌‌‌َم من : مشبه به ) بیت فاقد وجه شبه است.

وجه شبه سایر گزینه ها :

گزینه ۱ : به پیچ و تاب افتادن

گزینه ۳ : هزاران ناله داشتن

گزینه ۴ : مشهور خوبان بودن

سوال ۹ - گزینه ۴ : تشبیه تفضیل ( ترجیح ) : مصراع اول : سخن گفتن تو از شیرین دل نشین تر است. / مصراع دوم : خنده تو زیباتر از شیرین است.

ایهام : مصراع اول : شیرین ۱- معشوقه فرهاد ۲- خوش و نیکو 

استعاره : شکر استعاره از سخن شیرین

ایهام تناسب : شیرین در مصراع دوم ۱- معشوقه فرهاد  ۲- شیرینی، که در این معنی با شکر تناسب دارد. ( یاد آوری : از سوی دیگر، شکر نیز معشوقه فرهاد است. )

سوال ۱۰- گزینه ۱ 

تشریح سایر گزینه ها :

گزینه ۲ : استعاره ( اضافه استعاری ) : جگر خم / تناقض ( پارادوکس ) : خانوش گویا 

گزینه ۳ : تشبیه ( اضافه تشبیهی ) : مهر خاموشی / مراعات نظیر : دل و جگر ، می و خم و جوش

گزینه ۴ : مجاز : دل مجاز از وجود / مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اول است.

سوال ۱۱ - گزینه ۲ : استعاره : بیت الف : تشخیص و استعاره : جان فرستادن دل /

تشبیه : بیت د : چو گوی /

پارادوکس : بیت ب : گرفتاری در عین آزادگی/

بیت ج : حسن تعلیل : پراکندگی و شوریدگی و سرگردانی زلف به دلیل آگاه شدن از حال دل عاشق ( آوردن دلیل غیر واقعی و شاعرانه )

سوال ۱۲- گزینه ۳ :

حذف فعل ها عبارت اند از :

گزینه ۱ : مال سبیل است و جان فدا [ است]

گزینه ۲ : چه از این به [ است ]

گزینه ۴ : نیکبخت آن [ است ]

سوال ۱۳ - گزینه ۱

« ساختند » در گزینه ۱ به معنای ایجاد کردن و درست کردن و بنا کردن است اما در گزینه های ۲، ۳ و ۴ به معنای گردانیدند و کردند و نمودن به کار رفته است.

سوال ۱۴ - گزینه ۳ : راز همه : همه مضاف الیه / افشا کرد ( گردانید، نمود، ساخت )، افشا : مسند /

پرده درش بنگر : او را پرده در بنگر : «ش» : مفعول / پرده نشین بین : پرده نشین بپندار، « پرده نشین : مسند »

سوال ۱۵- گزینه ۱ -

گزینه ۱

تشریح سایر گزینه ها :

گزینه ۲ : خاک : هسته / پا : مضاف الیه / صنوبر : مضاف الیه مضاف الیه

گزینه ۳ : عشق : هسته / نرگس : مضاف الیه / او : مضاف الیه مضاف الیه

سوال ۱۶ - گزینه ۴ 

مفهوم «ان» ها به ترتیب عبارت اند از : نیاکان : نشانه جمع / خرامان ( بن مضارع + ان ) : نشانه صفت فاعلی / بابکان : نشانه نسبت / نوبهاران : نشانه زمان

سوال ۱۷ - گزینه ۳

مفهوم ابیات «ب» و «ج» : این دنیا مانند کوهی است که عینا صداها را انعکاس می دهد و به عبارت دیگر هرکس نتیجه اعمال خود را می بیند و اگر نیکی کند، نیکی می بیند و اگر بدی نماید، جز بدی نمی بیند.

سوال ۱۸ - گزینه ۴ 

در عبارت صورت سوال و گزینه های ۱، ۲ و ۳ بر رعایت و برقراری عدالت تاکید شده است.در گزینه ۴ می گوید : اگرچه شخص عادل و راستگو تنها و بی کس باشد، راستی برای او همچون نگهبانی خواهد بود.

سوال ۱۹-

گزینه ۱ 

مفهوم مشترک بیت سوال و گزینه ۱ : عشق با عافیت و سلامتی سازگاری ندارد و سرانجام آن نیستی و نابودی است.

سوال ۲۰- گزینه ۲ 

مفهوم بیت سوال بیانگر تقابل عقل و عشق است که از گزینه های ۱ ، ۳ و ۴ نیز همین مفهوم دریافت می شود. در گزینه ۲ سخن از عقل است که همگان را به سوی عالم وحدت فرا می خواند.

سوال ۲۱ - گزینه ۳

بیت ج : غبطه خوردن به حال عاشقی که شب و روز با معشوق و یار است.

بیت ب : بیانگر پذیرفتن سختی عشق و نیکو دانستن درد عشق است.

بیت د : بیانگر رها شدن عاشق از همه غم ها به واسطه عشق و پیوستن به معشوق است. 

بیت الف : توکل داشتن و تکیه داشتن به معبود و هراس نداشتن از لغزش ها

سوال ۲۲ - گزینه ۱ : در هر دو بیت به جاودانگی عشق اشاره شده است.

سوال ۲۳- گزینه ۲ 

دربیت سوال به آمادگی عاشق برای جانبازی و فدا کردن جان در راه معشوق اشاره شده است که از گزینه های ۱ ، ۳ و ۴ نیز همین مفهوم دریافت می شود.

سوال ۲۴- گزینه ۴

گزینه های ۱ ، ۲ و ۳ بیانگر زمینه خرق عادت هستند.

سوال ۲۵ - گزینه ۱

در گزینه ۱ به بیداری و راز و نیاز شبانه اشاره شده است اما رد گزینه های ۲ ، ۳ و ۴ بر ترک تعلقات دنیوی و کنار گذاشتن و ابستگی ها تاکید شده است.

Menu