جایزه یک میلیون دلاری «بهترین معلم دنیا» به یک کنیایی رسید

جایزه یک میلیون دلاری «بهترین معلم دنیا» به یک معلم کنیایی رسید

جایزه یک میلیون دلاری «بهترین معلم دنیا» به یک کنیایی رسید


پیتر تابیچی معلم علوم ۵۰ ساله یک مدرسه دور افتاده در کنیا به خاطر اعطای بخش بزرگی از درآمد خود به دانش‌آموزان فقیر و آموزش آن ها در تعطیلات آخر هفته، برنده جایزه یک میلیون دلاری سال ۲۰۱۹ بنیاد وارکی، به عنوان «بهترین معلم دنیا» شد.

این موسسه خیریه بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ توسط سانی وارکی، کارآفرین هندی‌تبار ساکن دوبی با هدف کمک به توسعه علم در جهان راه‌اندازی شد و هر سال به یک معلم نمونه در دنیا جایزه یک میلیون دلاری اعطا می‌کند.

به گزارش سایت رسمی این بنیاد، آقای تابیچی معلم یک مدرسه نیمه خصوصی در منطقه محروم «پوانی» کنیا است و ۸۰ درصد درآمد خود را برای دانش‌آموزانش خرج می‌کرده است.

خبرگزاری آسوشیدپرس نیز روز یکشنبه چهارم فروردین همزمان با اعطای جایزه بهترین معلم گزارش داد پوانی، محلی است که با عارضه خشکسالی و قحطی مواجه است و بسیاری از دانش‌آموزان یا یتیم هستند یا تنها یک سرپرست دارند.

دانش آموزان مدرسه‌ای که آقای تابیچی مشغول تدرس در آنجاست ۱۱ تا ۱۶ سال سن دارند، کلاس‌ها دارای کمترین تجهیزات است و تنها کامپیوتر مدرسه به اینترنتی متصل است که دائمی نیست.

امسال ۱۰ هزار نفر برای دریافت این جایزه نامزد شده بودند.

جایزه وی توسط محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دوبی در مراسمی اهدا شد که هزینه مالی آن را نیز «هیو جکمن» بازیگر و فیلمساز استرالیایی متقبل شده بود.

به رغم مشکلات و موانع بسیاری که دانش‌آموزان مدرسه آقای تابیچی مواجه بودند، با تلاش‌ها و کمک مالی وی، بسیاری از آنها ادامه تحصیل دادند، در بسیاری از مسابقات جهانی علمی و مهندسی شرکت کردند و راهی دانشگاه شدند.

اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا، با انتشار اعلامیه‌ای گفت: «داستان تابیچی، داستان آفریقاست. شما به من اطمینان دادید که ایمان داشته باشم بهترین روزهای آفریقا پیش روی ماست و داستان شما روشنایی راه نسل‌های آینده خواهد بود».

تابیچی در مراسم اعطای جایزه گفت که در ۱۱ سالگی مادرش را از دست داده و پدرش که وی نیز معلم بود، به تنهایی سرپرستی وی، برادران و خواهرانش را بر عهده گرفته بود.

تابیچی از پدرش سپاسگزاری کرد که در وی ارزش‌های مسیحی را نهادینه کرده و در مراسم اعطای جایزه با دعوت از پدرش برای حضور بر روی سن، جایزه خود را تقدیم او کرد.

سال گذشته آندریا زافیراکو معلم بریتانیایی که به چندین زبان، خصوصا زبان کودکانی که از کشورهای آسیایی و آفریقایی به این کشور مهاجرت کرده بودند آشنا بود، برنده جایزه وارکی شد.

وی یک سیستم جدید آموزشی طراحی کرده بود که فرزندان مهاجران بتوانند در بریتانیا به راحتی تحصیل کنند.

تاکنون آموزگارانی از کانادا، سرزمین‌های فلسطینی و ایالات متحده آمریکا به خاطر تلاش‌ها، فداکاری‌ها و یافتن راه‌هایی پیشرو برای کمک به توسعه علم در جهان، برنده جایزه یک میلیون دلاری وارکی شده‌اند.



منابع: سایت رسمی بنیاد وارکی، آسوشیتدپرس

مطالب مرتبط

Menu