همایش ریاضیات زیستی در نیشابور آغاز به کار کرد

نخستین همایش ریاضیات زیستی روز سه شنبه با حضور 100 استاد، پژوهشگر و دانشجوی رشته‌های ریاضی و پزشکی از 25 مرکز آموزش عالی کشور در دانشگاه نیشابور آغاز به کار کرد.

همایش ریاضیات زیستی در نیشابور آغاز به کار کرد
نخستین همایش ریاضیات زیستی روز سه شنبه با حضور 100 استاد، پژوهشگر و دانشجوی رشته های ریاضی و پزشکی از 25 مرکز آموزش عالی کشور در دانشگاه نیشابور آغاز به کار کرد.

رئیس دانشگاه نیشابور در این همایش گفت: سال 2018 در تاریخ اروپا به عنوان ریاضیات زیستی نامگذاری شده و این یک علم میان رشته ای و جدید است.
حسن صادقی سمرجانی افزود: در این رشته به بررسی و ارایه راهکار برای معضل های زیست محیطی و بیولوژیک انسانی پرداخته می شود و به کمک ریاضیات در علوم زیستی می توان به وضعیتی که اکنون در جهان حاکم شده سامان بخشید.
وی اظهار کرد: در ایران نیز این علم حدود 2 سال است که مطرح شده و دانشگاه نیشابور بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نخستین همایش ریاضیات زیستی کشور را برگزار کرده است.
رئیس دانشگاه نیشابور ادامه داد: این همایش با همکاری انجمن ریاضی ایران و وزارت کشور برگزار شده و مقاله های برگزیده آن در پایگاه جهان اسلام منتشر می شود.
دبیر این همایش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین دوره این همایش در دانشگاه نیشابور برگزار شده و هدف آن نشان دادن کاربردهای گسترده ریاضیات در علوم مرتبط با زیست نظیر پزشکی، جانورشناسی و بررسی اکو سیستم ها است.
رضا محمدی افزود: در این همایش استادان و پژوهشگران 25 دانشگاه کشور نظیر دانشگاه های تهران، تبریز، صنعتی شیراز، زاهدان، فردوسی مشهد و حکیم سبزواری شرکت دارند.
این عضو هیات علمی و مدیر گروه ریاضی دانشگاه نیشابور اظهار کرد: از بین بیش از 100 مقاله ارسال شده به کمیته برگزاری این همایش، 24 مقاله برای سخنرانی و 30 مقاله برای چاپ در پوستر پذیرفته شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: ریاضیات زیستی تلفیقی از رشته های علوم پایه و علوم پزشکی و زیستی برقرار کرده است.
دکتر محمد تقی شاکری افزود: با توجه به اینکه همه فرایندها در جهان مبتنی بر یک نظم است و نظم عینی را در ریاضیات می توان مشاهده کرد، در علوم پزشکی و زیستی نیز نشانه هایی از ریاضیات وجود دارد.
این برگزیده کشوری بیستمین جشنواره رازی در حوزه تحقیقات پزشکی اظهار داشت: با پیوند و برقراری ارتباط بین پدیده های پزشکی و زیستی با مدل ریاضیات می توان به شناخت بهتری از آنها رسید و راحت تر به بهینه سازی و ارتقای آنها پرداخت.
این همایش به مدت 2 روز در دانشگاه نیشابور ادامه دارد.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع :

Menu