مورچه ها،رفتارشناسی و آناتومی

از بیش از ۱۰۰ میلیون سال پیش مورچه ها بر روی کره زمین زندگی می کنند و تقریبا در سرتاسر این کره ی خاکی یافت می شوند و تخمین زده می شود که در حدود ۲۰۰۰۰ گونه ی مختلف از مورچه ها موجود می باشد و به...

مورچه ها،رفتارشناسی و آناتومی

از بیش از ۱۰۰ میلیون سال پیش مورچه ها بر روی کره زمین زندگی می کنند و تقریبا در سرتاسر این کره ی خاکی یافت می شوند و تخمین زده می شود که در حدود ۲۰۰۰۰ گونه ی مختلف از مورچه ها موجود می باشد و به همین دلیل است که مورچه ها موفق ترین گونه ی جانوری بر روی زمین می باشند.مورچه ها انواع متفاوتی از خانه ها را ایجاد می کنند اما اغلب آنها تپه های ساده ی خاکی یا شنی درست می کنند.دیگر مورچه ها از کلوخ های کوچک که ترکیبی از شن و خاک است برای ساختن تپه ای مستحکم در برابر باران استفاده می کنند. مورچه های دروگر غربی تپه ی کوچکی در بالا ایجاد می کنند اما تونل هایی با عمق ۱۵ فوت مکانی مناسب را برای خواب زمستانی آن ها فراهم می سازد. تپه ی مورچه ها شامل دالان هایی است که توسط تونل هایی به یکدیگر متصل شده اند.این اطاقک ها به منظورهای متفاوتی از جمله پرستاری ، ذخیره ی غذا ، محل استراحت مورچه های کارگر و … ساخته می شوند.برخی از مورچه ها مانند موریانه ها درون چوب زندگی می کنند. مورچه های ارتش به هیچ وجه خانه نمی سازند بلکه در قالب گروه های بزرگ به دنبال آذوغه می گردند.

جامعه شناسی

مورچه ها حشراتی کاملا اجتماعی هستند و آن بدین معنی است که در گروه ها و کلونی های وسیعی زندگی می کنند.بعضی از کلنی ها حتی شامل چندین میلیون مورچه می باشند.در هر گونه از مورچه ها سه نوع قابل تفکیک اند ، ملکه ، کارگران ماده ی عقیم و نر ها.مورچه های نر تنها برای یک مقصود وجود دارند و آن جفتگیری با ملکه ی آینده می باشد و زیاد هم عمر نمی کنند.یک کلنی ممکن است فقط یک ملکه و یا بر حسب گونه چندین ملکه داشته باشد.مورچه ها برای تکامل باید ۴ مرحله تخم ، لاروی ، شفیرگی و بلوغ را سپری کنند.

آناتومی مورچه

بدن مورچه ها دارای سه قسمت اصلی است. سر ، تنه (یا بخش میانی) و پشت یا متازوم(Metasoma) . تمامی پاها (۳ جفت) به قسمت تنه متصل می شوند.

ساختار بدن مورچه

سر شامل فک ها،چشم ها و شاخک ها(آنتن ها) می باشد.چشم های مورچه ها از تعداد زیادی عدسی تشکیل شده است که آنها را قادر می سازد تا به خوبی حرکت کنند. شاخک ها عضو مخصوص برای بویایی،لمس،چشایی و شنوایی می باشد.متازوم شامل معده و راست روده می باشد.بسیاری از گونه های مورچه ها به منظور دفاع از خود در برابر شکارچیان دارای کیسه ی زهر / نیش در انتهای متازوم خود می باشند.

اندام ها

مورچه ها ریه (شش) ندارند.اکسیژن از طریق سوراخ های کوچک و ریزی که در سرتاسر بدن آنها وجود دارد وارد شده و دی اکسید کربن نیز از طریق همین منافذ خارج می شوند.هیچ رگ خونی ای در آنها یافت نمی شود.قلب شامل یک تیوب طویل است که خون بدون رنگ آنها را از سر به متازوم پمپ کرده و از آنجا مجددا به سر باز می گرداند.

سیستم عصبی در مورچه  ها شامل یک طناب عصبی طویل است که آن نیز از سر تا انتها ادامه دارد و در این مسیر انشعاباتی را به سایر اعضای بدن عصب رسانی می کند و تقریبا شبیه نخاع در انسان می باشد.

ارتباطات

اگر شما یک مورچه را برای مدت زمان طولانی مشاهده نمایید متوجه این امر خواهید شد که آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط نیز بسیار مؤثر و  مفید می باشد. بر قراری این ارتباط از طریق تماس شاخک ها (آنتن ها) به یکدیگر صورت می پذیرد.آنها همچنین توسط مواد شیمیایی که فرومون نامیده می شود ردی از خود برجا می گذارند تا سایر مورچه ها بتوانند آنها را جست و جو کنند و بیابند.

Menu