چگونه ادبیات بخوانیم؟

بسیاری از دانش آموزان در طول سال کنکور، از درصد پایین ادبیات در آزمون‌ها و عدم اطلاع از روش درست مطالعه آن اظهار نگرانی می‌کنند و حتی گاهی برخی از آن‌ها با وجود

چگونه ادبیات بخوانیم؟

چند قدم تا شکست دادن تست های ادبیات

فائزه کریمی

رتبه ۴۴ منطقه یک

کنکور انسانی ۹۷

روان شناسی بهشتی

بسیاری از دانش آموزان در طول سال کنکور، از درصد پایین ادبیات در آزمون ها و عدم اطلاع از روش درست مطالعه آن اظهار نگرانی می کنند و حتی گاهی برخی از آن ها با وجود افزایش ساعت مطالعه این درس نمی توانند افزایش درصدی در آزمون ها مشاهده کنند.

چند نکته در این میان حائز اهمیت است:

۱- ادبیات جز دروسی است که مباحث کاملا تفکیک شده ای دارد که بسیار گسترده هم هستند و در آزمون ها و کنکور از هر مبحث سوالات جداگانه طرح میشود و به ندرت میتوان تستی را یافت که مباحث مختلف ادبیات مثل ارایه و دستور زبان و….. را باهم ترکیب کرده باشد. بنابراین اگر طراحان سوالات ادبیات ، مباحث مختلف را برای پرسش از هم تفکیک می کنند بهتر است ما نیز برای آموزش آن ها را از هم تفکیک کنیم و مبحثی که در آن دچار ضعف بیشتری هستیم به نحو خاص تری مطالعه کنیم. برای مثال بسیاری از دانش آموزان در مبحث قرابت معنایی دچار اشکال هستند بهتر است به جای اینکه به مطالعه سطحی مبحث قرابت به اندازه مباحث دیگر و هم زمان با آن ها بسنده کنیم این مبحث را جداگانه و بیشتر و متفاوت تر از باقی مباحثی که در آن ها ضعف نداریم مطالعه کنیم. و البته پیشنهاد میشود حتی مباحثی را که در آن ها دچار ضعف جدی نیستیم به صورت تفکیک شده مطالعه کنیم.

۲- و اما روش خاص تر برای مطالعه مباحث : این روش می تواند برای هر فرد متفاوت با دیگری باشد اما معمولا مباحث ادبیات اگر در این قالب مطالعه شوند می توان نتایج بهتری در آزمون ها حاصل نمود ، به این صورت که اگر در مبحثی مانند قرابت دچار ضعف هستیم بهتر است پس از مطالعه نکات آن در ابتدای هر هفته، تست های آن را هر روز در برنامه خود قرار دهیم و در یک بازه زمانی متداول همه تست ها را حل نکنیم زیرا تست زنی روزانه باعث میشود اشعار مختلف همراه با شرح آنها بیشتر در ذهن بمانند و فرصت آشنایی با انواع معانی و امثال به ذهن داده شود. اما اگر تمام تست ها را در یک روز حل کنیم بیشتر آن ها به سرعت فراموش میشوند و ما نمی توانیم اشعار تست های آزمون را با اشعار تست های خودمان مطابقت دهیم و پاسخ را بیابیم.

۳-نکته مهم دیگر در مورد مطالعه ادبیات، اهمیت زیاد تست هاست. مطالعه مباحث ادبیات معمولا کار سختی نیست و روش به خصوصی ندارد اما آنچه مهم است تست های ادبیات است. اگر در زمان حل تست ها در خانه سعی کنیم اشعار موجود در تست ها را به صورت مفهومی تحلیل کنیم در آزمون ها می توان اشعار را به آنچه در تست های خودمان دیده ایم نزدیک کرده و پاسخ را بیابیم. به طور مثال اگر ما در تشخیص آرایه استعاره مکنیه دچار ضعف هستیم نه تنها بهتر است هر شب حداقل پنج تست از این مبحث حل کنیم بلکه لازم است تست ها را به دقت تحلیل کرده و آرایه های اشعار را بفهمیم و اگر هنگام حل تست های خودمان متوجه شدیم مثلا «دست روزگار» استعاره مکنیه است آن را تحلیل کنیم (روزگار مانند انسانی است که دست دارد)، تا اگر در آزمون در مورد عبارت «بال های مرگ» شک کردیم آن را با تحلیل خود از «دست روزگار» تطبیق دهیم (مرگ مانند پرنده ای است که بال دارد).به همین ترتیب نمونه های استفاده شده در تست ها می توانند کمک شایانی در مبحث قرابت و دستور زبان و…. به ما بکنند.

۴-و در آخر، هنگام پاسخ گویی به تست های ادبیات در آزمون،سعی کنیم ابتدا تست های مباحثی را پاسخ دهیم که بر آن ها کاملا مسلط هستیم و اگر در مبحثی دانش کافی نداریم حل تست های آن را به دقایق آخر موکول کنیم زیرا از جمله مشکلات دانش آموزان کمبود زمان پاسخ گویی به سوالات ادبیات است بنابراین در این زمان اندک، به جای اینکه بخواهیم شانس خود را در مباحثی که بر آنها مسلط نیستیم امتحان کنیم بهتر است زمان خود را صرف حل تست هایی کنیم که به حاصل شدن پاسخ آنها اطمینان کامل داریم. این روش در مورد حل تست های زمان بر نیز پیشنهاد میشود.

این پیشنهادات حداقل ارزش امتحان کردن را دارد و چه بسا بتواند راهی به سوی موفقیت برای شما بگشاید.

Menu