ایستگاه معرفی رشته ( معرفی رشته مهندسی صنایع )

معرفی رشته مهندسی صنایع از زبان دانشجویان برتر دانشگاه‌های معتبر

ایستگاه معرفی رشته ( معرفی رشته مهندسی صنایع )


برای مشاهده فیلم معرفی رشته مهندسی صنایع کلیک کنید 


رشته مهندسی صنایع

توضیحات: دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف (زهرا اجابتی)

             دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف (نسترن زارع)




گرایش های ارشد:

بهینه سازی سیستم ها

سیستم های سلامت

مدیریت نوآوری و فناوری

سیستم های کلان اقتصادی و اجتماعی

آینده پژوهی

سیستم های مالی

لجستیک و زنجیره تامین

مدیریت پروژه

مدیریت مهندسی


دروس دوره لیسانس:

تئوری احتمال و کاربرد آن - آمار مهندسی - اقتصاد عمومی - اقتصاد مهندسی - حسابداری و هزینه یابی - روش های تولید - ارزیابی کار و زمان - برنامه ریزی و کنترل موجودی - اتوماسیون - کنترل کیفیت - کنترل پروژه - طرح ریزی واحد های صنعتی - اصول مدیریت و سازماندهی - تحقیق در عملیات - آزمایشگاه کامپیوتر - کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع - سیستم های اطلاعات مدیریت - زبان تخصصی مهندسی صنایع - تجزیه و تحلیل رگرسیون - تئوری تصمیم گیری - مهندسی عوامل انسانی - تحلیل سیستم - روش های تولید پیشرفته - سیستم های پرداخت حقوق و دستمزد - آزمایشگاه ارگونومی - مدیریت مالی- برنامه ریزی تولید - کارگاه اتومکانیک - برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات - اصول مدیریت کیفیت - اصول بازاریابی - اصول شبیه سازی  - کارگاه مدلسازی - آزمایشگاه روش های تولید


مقدمه:

در بازار رقابتی امروز، شرکت ها و سازمان ها برای بقا و رسیدن به اهداف خود باید از منابع موجود خود اعم از مالی و غیرمالی به صورت بهینه استفاده کنند تا هزینه های خود را به حداقل برسانند. علاوه بر این موارد، تلاش در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار بکارگیری نوآوری های مختلف، در موفقیت آنها بسیار موثر است. مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت ها و سازمان ها در انجام موارد فوق یاری می رساند. مهندسی صنایع به طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی می پردازد. حوزه مهندسی صنایع به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده، از قبیل زمان، پول، مواد اولیه و انرژی است.

برخی از این توانمندی های کلی این رشته عبارتند از : توان علمی خوب در ریاضیات و آمار و احتمال - توان حل مساله - ذهن پویا و جستجوگر - خلاقیت و نوآوری - مهارت های ارتباطی خوب - داشتن توان مدیریتی - توان تجزیه و تحلیل مناسب - کار تیمی - دقت و توجه به جزئیات - توان مدیریت زمان - تسلط به زبان انگلیسی (در به روز بودن و آگاهی از آخرین دستاوردهای مهندسی صنایع بسیار ضروری است)


یک درس خاطره انگیز:

یکی از خاطره انگیز ترین واحد های صنایع در دانشگاه شریف برای من درس تحقیق در عملیات 1 بود. این درس تقریباً اولین درس درست و حسابی است که چارت سفت و سخت دانشکده صنایع شریف به شما اجازه می دهد که بردارید. با این درس سلول های خاکستری مغزتان شروع به صنایعی فکر کردن می کنند و شمع های درخشان این رشته را در ذهن شما فعال می کنند!

این درس با مدلسازی شروع می شود. شما از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را مدلسازی ریاضی می کنید و این کار به احتمال خیلی زیادی برای شما دلپذیر خواهد بود. در آخر با یک مدل خیلی شیرین به نام حمل و نقل آشنا می شوید که بیشتر شبیه به بازی ریاضی هست.

در کل در این درس بحث ما بهینه سازی است می خواهیم همه چیز را به بهترین حالتی که می توانیم و می شود در بیاوریم( به زبان خودمانی می خواهیم همه را راضی نگه داریم !). این درس به دلیل این که یکی از مهم ترین درس های این رشته است و تقریباً جزء اولین درس های مهندسی صنایع است، می تواند چهره ماندگاری از خود در ذهن شما ایجاد کند.


گرایش های ارشد:

گرایش بهینه سازی سیستم ها

بالاترین ظرفیت پذیرش دانشجو در بین گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مربوط به همین گرایش است. دانشجویان از آن استقبال بیشتری می کنند به طوری که در بیشتر دانشگاه ها اولین گرایشی که ظرفیت آن پر می شود همین گرایش است. این گرایش وابستگی زیادی به دروس تحقیق در عملیات و آمار و احتمال مهندسی دارد.

گرایش سیستم های سلامت

نیاز به بهبود در سیستم های سلامت از سایر سیستم ها بیشتر احساس می شود و وجود یک دید سیستمی مورد توجه واقع می شود.

اتاق عمل یک قسمت بسیار مهم و درآمدزا برای بیمارستان ها است و بیکاری آن باعث خواب سرمایه عظیمی می شود. برنامه ریزی و زمان بندی اتاق عمل برای استفاده بهینه از آن در جراحی های مختلف یکی از مواردی است که تاکنون بررسی هایی روی آن در گرایش سیستم های سلامت صورت گرفته است.

مهندسی لجستیک و زنجیره تامین

زنجیره تامین شامل تمامی فعالیت های مرتبط با جریان و مبادله کالا ها و خدمات، از مرحله ماده خام تا مرحله محصول نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن ها است. مدیریت زنجیره تامین پدیده ای است که با انجام آن مشتریان بتوانند خدمات قابل اطمینان و سریعی را به همراه محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.

گرایش سیستم های کلان

این گرایش به تعلیم و تحقیق در زمینه برنامه ریزی و طرح سیستم های مورد نیاز جامعه می پردازد. این سیستم ها عموماً در ابعاد مختلف منطقه یا کشور مطرح می شوند. مهندسی صنایع در گرایش های سیستم های کلان به مطالعه مدل سازی و تجزیه و تحلیل علمی اینگونه سیستم ها می پردازد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن ها و همچنین با توجه به نیاز ها، الویت و امکانات جامعه بهترین سیستم را طرح می کند.


بازار کار:

به دلیل گستردگی حوزه کاری مهندسی صنایع، امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی برای مهندسان صنایع وجود دارد. به عبارتی، مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستان ها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره‌وری دارد، کاربرد دارد.

Menu