چگونه متن کتاب درسی را خوب بخوانیم!

برای مطالعه موثر در درسها (به ویژه دانش موازان تجربی برای درس زیست شناسی)قبل از کتاب و تست زنی باید کتاب درسی را خوب خوب بخوانید.

چگونه متن کتاب درسی را خوب بخوانیم!

همانطور که می دانید کتاب درسی مهمترین منبع برای مطالعه است. برخی دانش اموزان بارها کتاب را می خوانند و می گویند با اینکه ساعت زیادی را برای یک درس وقت گذاشته اند و خط به خط آن مبحث را حفظ کرده اند، ولی باز هم برخی مطالب را در سر جلسه امتحان اشتباه می زنند و یا اینکه به احتمال بالایی مطممئن هستند درست زده اند که بعد متوجه می شوند اشتباه زده اند و گاهی به پاسخ های خود شک دارند. گاهی نیز اصلا این نکته و سوال را در کتاب ندیده اند و فکر می کنند این سوال خارج از کتاب درسی بوده. در صورتیکه تمام سوالات امتحان و کنکور فقط از کتاب درسی می آید.

برای مطالعه موثر در درسها (به ویژه دانش موازان تجربی برای درس زیست شناسی) قبل از تست زنی باید کتاب درسی را خوب خوب بخوانید. خوب خواندن یعنی دقیق خواندن، مفهومی خواندن ، تکمیلی خواندن، تست زنی، مرور و پیدا کردن پاسخ ها در متن کتاب درسی است. هنگام تست زدن حتما جواب ها را در متن کتاب درسی پیدا کنید. خیلی راحت پاسخ های تست ها را نخوانید بلکه خود به دنبال پاسخ در کتاب باشید. به یاد داشته باشید چیزی که بدون تلاش به دست می آید،‌زود هم از بین می رود. بنابراین جواب آماده نیز زود از ذهن شما محو خواهد شد. شما با پیدا کردن پاسخ ها و نکات تست ها در متن کتاب،  علاوه بر اینکه دوباره متن کتاب برای شما مرور می شود، جوابها نیز خیلی راحت تر در ذهنتان باقی می ماند و هر بار نکته مهمتری را متوجه خواهید شد..

تاکید اصلی در مطالعه موثر به ویژه در درسهای مفهومی و یا حفظی توجه به  درست خواندن و دقیق خواندن متن کتاب درسی است. شما باید هنگام خواندن دقیق متن کتاب، زیر نکات مهم کتاب خط بکشید،‌ قیدها را با مارکر رنگی مشخص و هایلات کنید. دور افعال را هایلات کنید.نکات تکمیلی که در جاهای دیگر خوانده اید به حاشیه کتاب اضافه نمایید.از اینکه صفحات کتاب شما شلوغ و یا کهنه شود نترسید. مطمئن باشید وقتی مجدد به این صفحه های خط کشیده و شلوغ مراجعه می کنید خیلی زودتر همه مطالب به یادتان می آید و در ذهتان ثبت می شود.  پس با استفاده از نکات گفته شده ،‌کتاب درسی خود را خوب بخوانید و از خواندن خود لذت ببرید.

پس اول از همه یکبار متن کتاب درسی را روزنامه وار بخوانید تا چکیده مطلب را متوجه شوید. سپس در هنگام خواندن دقیق متن به این موارد توجه کنید:

قیدها: برخی، بعضی، بیشتر، اعظم، همه ، بسیاری،‌اکثر، همیشه، گاهی،‌استثنا، به جز.

افعال: افعال منفی مثل نمی تواندد فعل از نظر معنی ترجیح می دهند( یعنی همیشگی نیست)

کلمات مشابه : مثلا کوتیکول(کوتین)، کراتین

اشکال کتاب درسی: کنار شکل ها روند و هدف آن شکل را بنویسید. مثلا در کنار شکل دستگاه گوارش گاو ترتیب اجزای این دستگاه را بنویسید.

کلمات هم معنی: برخی کلمات  دارای کلمات هم معنی هستند که در کنکور ممکن است از آنها استفاده شود.  مثلا یاخته = سلول.  بوم سازگان= اکوسیستم

حاشیه نویسی:  نکاتی را که از جزوه های کلاسی، سوالات تستی یا تشریحی، جزوه های متفرقه، نکات معلم استخراج کرده اید در کتاب درسی حاشیه نویسی کنید.

زیرنویسها: به زیر نویس ها توجه کنید و نکات مهم آن را خط بکشید و نکته های تکمیلی را کنار آن بنویسید.

پاسخ به سوالات متن کتاب درسی: به سوالاتی که در کتاب پرسیده شده در همان کتاب پاسخ دهید.

تست های کلیدی کنکور: تست های مهم کنکور که تکرار شده اند در کنار آن مبحث در کتاب درسی  به عنوان تاکید بنویسید.


مثال:  نیاز مردم جهان به انرژی در حال افزایش است  ( نکته: پس نیاز مردم رابطه مستقیم با رشد جمعیت دارد)


در زیر به عنوان مثال دو صفحه از کتاب زیست شناسی اول (یک صفحه متن کتاب و یک شکل کتاب) را برای توجه به نحوه مطالعه آورده ایم.




Menu