چه کتابی برای کودکم مناسب است؟

در این نوشتار روش بسیار کاربردی و درعین‌حال ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن به کودکتان در انتخاب کتابی مناسب کمک کنید.

چه کتابی برای کودکم مناسب است؟

در این نوشتار روش بسیار کاربردی و درعین‌حال ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن به کودکتان در انتخاب کتابی مناسب کمک کنید.

در این روش تنها باید از آن‌ها بخواهید که یک کلمه را به ذهن خود بسپارند. اگر وارد کتابخانه یا کتاب‌فروشی شدند، تنها کافی است این لغت را به خاطر بیاورند. می‌توانید آن را روی کاغذ نیز بنویسید: هَجدَک!

هجدک خلاصه کلمات هدف، جذابیت، درک و کلمات است.

ه = هدف: باید از کودکانمان بخواهیم که هدفشان برای مطالعه را در نظر بگیرند. این که آن‌ها اصلاً چرا می‌خواهند کتاب بخرند؟ آیا در انتخاب آن کاملاً آزاد هستند یا دلیل خاصی دارند؟

برای مشخص کردن هدف، سؤال‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا کتابی می‌خواهند که برای لذت و تفریح بخوانند؟

  • آیا به دنبال فراگیری موضوع جدیدی هستند؟

  • این کتاب قرار است با صدای بلند خوانده شود؟

  • اگر بله، مخاطب آن چه کسانی هستند؟

در اغلب موارد، هدف مطالعه را می‌توان به‌سرعت مشخص کرد.

ج = جذابیت: کتابی که انتخاب می‌شود باید کودکتان را جذب خودش کند. امروزه گزینه‌ها چنان متعدد شده‌اند که برای هر کس با هر سلیقه‌ای حتماً کتاب جذابی پیدا می‌شود. یادتان باشد یافتن کتابی مرتبط به علاقه‌های کودکتان نیز اهمیت زیادی دارد. اگر کودکتان به خودروها علاقه‌مند‌است، تمرکز خود را فقط بر روی داستان‌های مربوط به ماشین‌ها نگذارید بلکه می‌توانید به کتاب‌های راجع به مسابقات، ساخت خودرو، تاریخ مسابقات رانندگی، راننده‌های مسابقه و طراحی خودروها نیز سری بزنید. اگر دخترتان شیفته سحر و جادوست به دنبال کتاب‌هایی بروید که در مورد نمایش‌های شعبده‌بازی و جادوگری و یا جادوگران است؛ حتی در قفسه کتاب‌های علمی و آزمایش‌های شگفت‌انگیز و اختراعات و ابداعات نیز می‌توانید کتابی را پیدا کنید که نظر دخترتان را جلب کند.

حتی اگر کودکتان وقت چندانی برای انتخاب کتاب ندارد، می‌تواند با توجه به نکات زیر به جذاب بودن یا نبودن کتاب پی ببرد:

بررسی جلد کتاب

تورق کتاب برای دیدن عکس‌ها و تصاویر

خواندن متن روی جلد پشتی

خواندن عنوان فصل‌ها

د = درک: آیا موضوع و متن کتاب برای فرزندتان قابل‌درک است؟ آیا می‌تواند آنچه را که می‌خواند متوجه شود؟ آیا موضوع کتاب درخور سن و سال و توانایی‌های اوست؟

کودکان بیشتر ازآنچه که فکر کنیم از «سطح» توانایی مطالعه خود آگاه‌اند بنابراین نباید زیاد بر نظر خود اصرار بورزیم. اگر کودکتان به دنبال خواندن کتابی به‌صورت مستقل است، بهتر است به او یادآوری کنیم که کتابی را متناسب با گروه سنی خودش انتخاب کند و اگر کتاب انتخابی متعلق به گروه سنی خاصی نبود، از او بخواهیم که کتاب را گشوده و صفحه‌ای از آن را مطالعه کند. اگر متوجه آنچه می‌خواند بشود، کتاب برایش مناسب است.

کودکان می‌توانند با پرسیدن سؤال‌های زیر از خودشان، به قابل‌درک بودن کتاب پی ببرند:

آیا متنی که خواندم برایم قابل‌فهم بود؟

آیا آنچه خواندم یادم مانده است؟

آیا می‌توانستم بیشتر کلمات را بخوانم؟

ک = کلمات: خوانندگان باید بتوانند بیشتر لغاتی را که ازنظر می‌گذرانند خوانده و معنی آن را درک کنند. برای سنجش سختی کلمات، از کودکتان بخواهید یک صفحه از کتاب را بخواند و کلماتی را که معنی‌شان را بلد نیست بشمارد.

اگر در هر صفحه، کودکتان حداکثر یک لغت را بلد نبود، کتاب زیادی ساده است.

اگر دو یا سه لغت را بلد نبود، سطح کتاب مناسب است.

اگر 4 لغت یا بیشتر بلد نبود، کتاب زیادی سخت است.

دانستن روش هجدک خیلی به درد بچه‌ها می‌خورد. آن‌ها می‌خواهند کتاب‌هایی را داشته باشند که لذت‌بخش و جذاب باشد. تنها وظیفه ما مجهز کردن آن‌ها به ابزاری است که آن‌ها را به خواننده‌هایی قوی و با اعتمادبه‌نفس تبدیل کند که خودشان بتوانند بدون سردرگمی، کتاب مطلوب و مناسبی را برگزینند.


منبع:

http://www.scholastic.com/parents/blogs/scholastic-parents-raise-reader/help-kids-to-pick-right-books#

Menu