چگونه تمرکز دانش‌آموزان را پس از دوران تعطیلات بهبود ببخشیم؟

بچه‌ها برای مدت طولانی از کلاس دور بوده‌اند و تمرکز کافی برای یادگیری ندارند. مسائل زیادی حواس آن‌ها را در کلاس به خود جلب می‌کنند. پس چه‌کار باید کرد؟

چگونه تمرکز دانش‌آموزان را پس از دوران تعطیلات بهبود ببخشیم؟

همه معلمان می‌دانند که درس دادن پس از پایان تعطیلات کاری دشوار است. بچه‌ها برای مدت طولانی از کلاس دور بوده‌اند و تمرکز کافی برای یادگیری ندارند. مسائل زیادی حواس آن‌ها را در کلاس به خود جلب می‌کنند. پس چه‌کار باید کرد؟ می‌توانید از این نکات استفاده کنید.

در روز اول‌ازهمه بخواهید خاطرات خود را تعریف نمایند

پس از تعطیلات، دانش‌آموزان مدت زیادی هم را ندیده‌اند و همه مشتاق‌اند از یکدیگر خبر بگیرند. پس بازگشت به برنامه همیشگی آن‌هم روز اول پس از تعطیلات نتیجه خیلی خوبی نخواهد داشت. اما اگر بدانید که در این لحظه کودک کنجکاو است و می‌خواهد بداند دوستانش چه کرده‌اند، می‌توانید از آن برای تشویق کیفیت‌های مهم در او استفاده کنید.

دانش‌آموزان احتمالاً می‌خواهند بدانند دوستانشان عیدی چه هدیه‌هایی گرفته‌اند یا به کجا سفرکرده‌اند. به آن‌ها بگویید می‌توانند داستان‌های خود را تعریف کنند به‌شرط اینکه نکاتی درباره کمک خود به دیگران در دوران عید یا داستان‌های جالبی که دراین‌باره از دیگران شنیده‌اند را نیز تعریف کنند.

با تحریک حس کنجکاوی توجه کلاس را به خود جلب کنید

بسیار ضروری است که دانش‌آموزان اطلاعاتی که به آنان منتقل می‌شود را در خاطر حفظ کنند. برای این کار می‌توانید از فن‌هایی استفاده کنید که تضمین می‌کنند اطلاعات حسی که فراهم می‌کنید (به‌صورت شنیداری، بینایی یا تجربه کردن از طریق حرکات فیزیکی) از فیلتر توجه آن‌ها عبور می‌کنند.

پس‌ازاینکه حس کنجکاوی آنان توسط گوش کردن به داستان‌های همکلاسی‌ها ارضا شد، می‌توانید با استفاده از اطلاعات حسی جالبی که از فیلتر توجه آن‌ها عبور می‌کنند توجه آن‌ها را به سمت کلاس جلب کنید. چه چیزهایی این کار را انجام می‌دهند؟ تصاویر، فیلم‌ها، یا اشیای جالب، حرکت، مهمان یا سخنگویی غیرمنتظره، تغییر در رنگ و یا تغییر در رفتار شما. پس چرا کاری جالب و عجیب انجام ندهید؟ ورود دانش‌آموزان به کلاس را با پخش یک موسیقی جالب جشن بگیرید، یک تصویر یا ویدئوی جالب پخش‌کنید یا از یک توهم بینایی استفاده کنید.

چند مثال جالب دیگر:

  • مکث ناگهانی در وسط جمله: سکوت ناگهانی در میانه صحبت سبب می‌شود توجه دانش‌آموز جلب شود و بخواهد بیشتر بدانید. پیش از اینکه یک مطلب مهم را در میانه صحبت خود بیان کنید یک مکث کوتاه داشته باشی تا سبب افزایش توجه شوید.

  • تغییر چیدمان میزها. چسباندن پوسترهای جدید به دیوارها، روشن کردن شمع، و چیزی که محیط را کمی تغییر دهد

  • حرکت کنید. ازآنجایی‌که مغز به حرکت اولویت می‌دهد، می‌توانید با حرکت توجه را به خود جلب کنید. برای مثال با عقب عقب راه رفتن سعی کنید تاریخ و بازگشتن به رویدادهای گذشته یا فعل‌های ماضی را درس دهید.

  • بازی کنید. در بدو ورود کارت‌هایی به هر دانش‌آموز بدهید که بر روی آن معادله یا یک معما نوشته شده است. هرکدام برای اینکه صندلی خود را پیدا کند اول باید معما را حل کند.

معلمان خوب بسیار نسبت به خلق‌وخوی دانش‌آموزان حساس هستند. استفاده از فن‌هایی که توجه کودکان را جلب می‌کند، جذب اطلاعات را تقویت کرده و کنجکاوی را تحریک کرده و تمرکز را بالا می‌برد لازم هستند تا اطلاعات تدریس شده را به دانش تبدیل نمود.


منبع:

https://www.theguardian.com/teacher-network/2015/jan/03/how-engage-students-lessons-after-holidays

Menu