روشهاي مطالعهي درس خلاقيت نمايشي دانشآموزان برتر سالهاي گذشته
سينما
نعيمه پاکنيت - رتبه 7 کشوري - 1 منطقه 2 (سال 1391):
در مورد تصاوير فيلمها، فضاي کلي فيلم را با ديدن چند تصوير، در ذهن داشتم و در تستها، اين فضاها را با تصاوير، تطبيق ميدادم.
مهسا پورحسيني – رتبه 2 منطقه 2 (سال 1389):
ديدن و بررسي تصاوير نقاشي، فيلمها و عکسها در سبکهاي گوناگون هنري، به پاسخگويي تستهاي درک تصوير کمک ميکند.
سوري باطبي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1391):
ديدن و بررسي فيلمهاي مهم جهان و آثار کارگردانهاي سبکهاي مختلف هنري که از طريق کتاب سبز با آنها آشنا شدم، خيلي مفيد بود.
درناز وظيفهعالي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1389):
ديدن فيلمها و دانستن موضوع آنها بسيار مهم است.
با مشاهدهي چند اثر از هر فيلمساز و مطالعهي آثار او ميتوان سبک هنري او را شناسايي کرد که اين موضوع در پاسخگويي به سوالات کمک ميکند.
ارغوان عبدالملکي – رتبه 7 منطقه 2 (سال 1390):
من مطالب مربوط به سينما و نمايش را در هر کتاب يا مجلهاي مطالعه ميکردم.
ديدن فيلمهاي شاخص سينمايي و مرور تصاوير فيلمها ضروري است.
مطالعهي منابع آزاد: کتابهاي تاريخ سينما و نقدهاي سينمايي براي شناخت و درک بيشتر مباحث بسيار مفيد است.
خواندن شرح حال کارگردانان مطرح نيز به شناسايي و درک دنياي فيلمساز کمک ميکند.
ستاره عارفکشفي – رتبه 10 کشوري - 9 منطقه 1 (سال 1389):
ديدن فيلمهاي سينمايي و شناخت بازيگراني که در هر فيلم بازي کردهاند، به پاسخگويي به سوالات تصويري که شامل نام و ژانر فيلم ميشود، کمک ميکند.
مطالعهي تاريخ سينما و نقدهاي سينمايي نيز بسيار مفيد است.
حسين مرواريدي – رتبه 2 شاهد (سال 1391):
ديدن فيلم و تصاوير فيلمهاي شاخص سينماي ايران و جهان ضروري است.
آشنايي با بيوگرافي کارگردانان و بازيگران مطرح مفيد است.
آشنايي با مسائل تکنيکي نورپردازي و صحنهآرايي براي درک حس و پيام تصوير لازم است.
فاطمه کرمينيا – رتبه 4 شاهد (سال 1391):
سعي ميکردم سبک فيلمها را تشخيص دهم و سبکها را با هم مقايسه کنم.
استفاده از جعبهي «به ياد»، برايم بسيار مفيد بود.
نمايش
سوري باطبي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1391):
مطالعهي نمايشنامههاي معروف جهان، ادبيات کلاسيک يونان، آثار برشت، شکسپير و ... بسيار مفيد است.
ارغوان عبدالملکي – رتبه 7 منطقه 2 (سال1390):
در مبحث نمايش تا جايي که فرصت داشتم نمايشنامههاي مهم ايران و جهان را ميخواندم.
سعي ميکردم از هر نويسنده حداقل يک يا دو متن را بخوانم تا با شيوهي نگارش و خط فکري وي آشنا شوم.
همچنين با ديدن تئاتر و خواندن نقدهاي مربوط به آن، سعي ميکردم به شناخت بهتري از نمايش برسم.
ستاره عارفکشفي – رتبه 10 کشوري - 9 منطقه 1 (سال1389):
دانستن نام شخصيتها و خلاصهي حوادث نمايشنامهها و آشنايي با شيوهي نويسندگي و سبک کاري نويسندهها به پاسخ دادن به سوالات نمايش کمک ميکند.
جمعبندي:
اکثر داوطلبان به ضرورت ديدن فيلمها و خواندن متون نمايشي و مرور تصاوير اشاره کردند که نشانهي اهميت اين بخش است.
در مبحث سينما، ديدن فيلمهاي شاخص سينمايي و آشنايي با کارگردانان و سبک هنري آنها ضروري است. مطالعهي کتاب سبز خلاقيت نمايشي کمک بسيار زيادي به دانشآموزان ميکند. پس از اتمام مباحث کتاب سبز، در صورت امکان و وجود فرصت، به کتابهاي مرجع تاريخ سينما مانند تاريخ سينماي «بوردول» مراجعه کنيد.
در بخش نمايش، شناخت متون نمايشي و شخصيتهاي نمايشنامههاي مهم و همچنين شناخت سبک نوشتاري هر نويسنده در پاسخگويي به سوالات کمک زيادي ميکند. همچنين مراجعه به کتابهاي مرجع مانند تاريخ تئاتر «براکت» و مرور تصاوير آنها بسيار مفيد است.