شگفتی دانشمندان از دقت بی‌نظیر داوینچی در نقاشی‌های پزشکی

اسکن‌های جدید پزشکی نشان داده که نقاشی‌های لئوناردو داوینچی از آناتومی بدن انسان، از دقت بسیار شگفت‌انگیزی برخوردار بوده که وی را صدها سال جلوتر از همکاران خود قرار داده است.

شگفتی دانشمندان از دقت بی‌نظیر داوینچی در نقاشی‌های پزشکی

اسکن‌هاي جديد پزشکي نشان داده که نقاشي‌هاي لئوناردو داوينچي از آناتومي بدن انسان، از دقت بسيار شگفت‌انگيزي برخوردار بوده که وي را صدها سال جلوتر از همکاران خود قرار داده است.

به گزارش (ايسنا)، داوينچي هميشه به عنوان يکي از بهترين هنرمندان عصر رنسانس مورد ستايش بوده که بسيار جلوتر از زمان خود کار کرده و قابل تشخيص‌ترين آثار جهان را ارائه کرده است.

اما اکنون دانشمندان بنياد مجموعه سلطنتي انگليس با انطباق نقاشي‌هاي اين نقاش بزرگ با اسکنهاي ام‌آرآي امروزي توانسته‌اند اعتباري درخور دقت پزشکي شگفت‌انگيز وي را که صدها سال جلوتر از همتايان خود بوده، به او اعطا کنند.

اين پروژه که در ماه اوت در جشنواره بين‌المللي ادينبورگ رونمايي خواهد شد، براي اولين بار اين آثار را بطور مستقيم مقايسه کرده و جزئيات ريز ثبت شده توسط اين نقاش را به نمايش گذاشته است.

بنياد مجموعه سلطنتي در مجموعه اي از 30 تصوير، نقاشيهاي آناتومي متمايز داوينچي را در کنار ام‌آرآي‌ها و سي‌تي‌اسکن‌هاي امروزي به نمايش خواهد گذاشت.

اين مقايسه به قصد نمايش دقت اين نقاش معروف بوده که با وجود محدوديت فناوري و فقدان دانش پزشکي معاصر اين چنين اندام بدن را به نمايش درآورده است.

اين نقاشي‌ها تا زمان مرگ داوينچي در ميان کاغذهاي شخصي وي باقي مانده و براي چند صد سال کسي از آنها خبر نداشت.

مسئولان اين نمايشگاه بر اين باورند که اين تصاوير جزء تاثيرگذارترين کارهاي توليد شده تا کنون از بدن انسان هستند.

اين تصاوير که بيشتر در زمستان 1510 تا 1511 که داوينچي حدود 20 تشريح را تکميل کرده بود، کشيده شده‌اند و عضلات،‌ استخوان و رگ و پي بدن انسان را نمايش مي‌دهند.

يکي از اين تصاوير که از قلب کشيده شده، بطور شگفت انگيزي به نمايش چگونگي عملکرد پمپ خون پرداخته که در آن حرکات خون بطرز جالبي شبيه به تصاوير ويديويي پزشکي امروزي است.

داوينچي همچنين اولين تصوير دقيق از ستون فقرات را به همراه يک کودک در رحم در جايگاه درست به تصوير کشيده است.

نمايشگاه «لئوناردو داوينچي: مکانيک انسان» به عنوان بخشي از نمايشگاه در ماه اوت براي نمايش تاثير فناوري بر هنر در گالري ملکه، قصر هالي‌رودهاوس آغاز به کار خواهد کرد.

اين نمايشگاه بر پايه طرح تشريحي A داوينچي خواهد بود که وي در آن بيش از 240 تصوير و يادداشت را با بيش از 13 هزار واژه که با شيوه منحصربفرد آينه‌وار نوشتنش به ثبت رسانده، جمع‌آوري کرده است.

انتهاي پيام

نقاشي لئونادرو داوينچي از ساختار لايه لايه دست با چهار شکافت

ماهيچه شانه، بازو و گردن

ماهيچه بازو و شانه و استخوان پا

انيميشين سه بعدي از سينه، بازو و شانه که در کنار نقاشي داوينچي نمايش داده مي‌شود

ساختار ماهيچه و رگ و پي پا

اسکلت انسان در نقاشي داوينچي
منبع :

مطالب مرتبط

Menu