نویدی تازه برای درمان سکته مغزی با دستگاه محرک زبان

دانشمندان دانشگاه ویسکونسین-مادیسون ابزاری موسوم به PoNS را ابداع کرده‌اند که نویدی برای درمان آسیب‌های مغزی تروماتیک، سکته مغزی یا اثرات بیماری‌هایی همچون پارکینسون و اسکلروز چندگانه است.

نویدی تازه برای درمان سکته مغزی با دستگاه محرک زبان

دانشمندان دانشگاه ويسکونسين-ماديسون ابزاري موسوم به PoNS را ابداع کرده‌اند که نويدي براي درمان آسيب‌هاي مغزي تروماتيک، سکته مغزي يا اثرات بيماري‌هايي همچون پارکينسون و اسکلروز چندگانه است.

به گزارش ايسنا، محققان «فرماندهي ماده و تحقيقات پزشکي ارتش امريکا» هم‌اکنون در حال مطالعه بر روي اين ابزار هستند که با تحريک‌ زبان بيمار عمل مي‌کند.

سيستم جديد که با باتري کار مي‌کند، شامل يک جعبه نيرو/کنترل و يک بخش زباني پوشيده از الکترود مسطح است که بيماران در دهان و بر روي زبانشان قرار مي‌دهند.

در يک جلسه 20 تا 30 دقيقه‌اي، بيمار مجموعه‌اي از تمرين‌هاي شناختي، فيزيکي، و شغلي را انجام مي‌دهد.

هر يک از اين تمرينات با الگوهاي ويژه‌اي از الکترودهاي فعال شده بر روي PoNS جفت شده‌اند. اين الکترودها به نوبه خود پايانه‌هاي عصبي منفرد بر روي زبان را تحريک مي‌کنند.

فرايند تحريک «نورونوسان غيرتهاجمي عصب جمجمه» يا CN-NiNM ناميده مي‌شود.

با يادگيري مرتبط کردن تکان‌هاي خاص عصب از ناحيه زبان با فعاليت‌هاي خاص، زبان گذرگاه‌هاي نوروني جديدي را براي کارکردهايي همچون تعادل شکل مي‌دهد.

گفته مي‌شود با گذر زمان اين موضوع توانايي سازماندهي زبان را افزايش مي‌دهد و به بيمار امکان بازيابي کنترل فعاليت‌هاي رواني يا فيزيکي را مي‌دهد.

در مطالعه‌اي که در دانشگاه نبراسکا انجام شد، گروهي از سوژه‌هاي آزمايش مبتلا به اسکلروز چندگانه درمان منظمي را با ابزار مزبوردريافت کردند.

پس از گذشت هشت هفته، اين بيماران بهبود 50 درصدي را در تعادل حرکتي، ارتقا 55 درصدي در توانايي راه‌رفتن، پيشرفت 48 درصدي را در کاهش نمرات تاثير ام اس و همچنين کاهش 30 درصدي را در خستگي از خود بروز دادند.

در آخرين مطالعه، ارتش امريکا به نيروهاي دانشگاه ويسکونسين ماديسون و شرکت «نوروتوانبخشي» پيوسته است. اين شرکت فناوري ارائه‌شده را تجاري‌سازي مي‌کند.

ارزيابي يک ساله ابزار جديد ماه فوريه آغاز مي‌شود و بر روي درمان سربازاني متمرکز مي‌شود که مغزشان آسيب ديده است.

منبع :

Menu