روش مطالعه ادبیات تخصصی پیش دانشگاهی

خلاصه ای از روش مطالعه‌ی کنکوری ادبیات فارسی پیش دانشگاهی

روش مطالعه ادبیات تخصصی پیش دانشگاهی

همانطور که می دانید درس ادبیات فارسی به چهار بخش تقسیم شده است؛ قافیه، عروض، سبک شناسی و نقد ادبی.

که هر کدام روش مطالعه خاصی دارند که به طور مجمل بیان می گردد.

قافیه: اصطلاحاتی که در درس اول می خوانید عمدتا مرور آرایه های ادبی سال سوم است. اما بحث اصلی، از قواعد قافیه آغاز می شود. پس از یاد گیری قواعد قافیه در وهله اول تمارین کتاب و سپس تست های مربوط به آن را پاسخ دهید. مهم ترین قسمت قافیه مربوط به درس دوم است که باید تبصره ها، عیوب قافیه، ذوقافیتین و ... را به طور کامل فرا بگیرید.
به تمامی جزئیات کتاب توجه ویژه ای داشته باشید؛ حتی مثال هایی که در قسمت عیوب قافیه(صفحات 11 و 12) مطرح شده است را حفظ کنید. این درس نکات تستی را هم مطرح کرده است. پس اگر اول درست متن کتاب را بخوانید بعد تست بزنید مطالب برای شما تعمیق می شود و زود جلو می افتید. 2 تست در کنکور


عروض: توجه به دبیر گرامی در سر کلاس شما را برای یادگیری مطالب بسیار یاری می کند؛ به شرطی که خوب گوش کنید.

کتاب کمک آموزشی استاندارد هم می توانند شما را در موفقیت یاری دهد. مرحله به مرحله با کتاب درسی جلو بروید و نکته ای را از قلم نیاندازید.
قسمت اختیارات شاعری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با تمرین زیاد، بدون تقطیع کردن هم می توانید به سؤالات مربوط به آن پاسخ بدهید. تنها تمارین تستی بسیار زیاد می تواند شما را از این رهگذر نجات دهد. باید برای حل سؤالات عروض به جایی برسید که  که دیگر دست به مداد نبرید. فراموش نکنید که یادگیری پاورقی های درس هفتم برای کنکور الزامی است.

خلاصه نویسی هم به شرطی که از خودتان باشد به طور شگفت انگیزی شما را یاری می کند. 5 تست در کنکور

سبک شناسی: در شروع هر فصل، مطالب مهمی وجود دارد که مانند تاریخ ادبیات صرفا حفظی هستند. هیچ گاه فراموش نکنید که این مطالب تنها با مرور زیاد در ذهنتان جای می گیرند. برای متون و اشعار هم لغات، آرایه های ادبی، قرابت معنایی و معنای هر کدام را به خوبی فرا بگیرید و با تست زدن مهارت خود را تقویت کنید. 7 تست در کنکور

نقد ادبی: این موضوع هم مانند سبک شناسی نیازمند مرور زیاد است؛ اما شیوه مرور این مبحث کمی متفاوت است؛ باید دست به قلم بشوید و اشخاص را دسته بندی کنید و سخنان مربوط به هر کدام را با رمز گذاری یا ... فرا بگیرید که خدایی نکرده با هم اشتباه نشوند.

ممارست و صبوری شما برای یادگیری، شرط موفقیت شما برای این یادگیری کتاب است؛همین و همین. 2-1 تست در کنکور

نویسنده: حسن رنجبردار   


Menu