مهندسی مکانیک از نگاه امیر کرماجانی (دانشجوی دانشگاه تهران)

مهندسی مکانیک مبتنی بر تفکر خلاق و حل مسئله است. دانشجویان این رشته مجموعه ای از علوم پایه و تخصصی را در زمینه‌های مختلف ، عمدتا ...

مهندسی مکانیک از نگاه امیر کرماجانی (دانشجوی دانشگاه تهران)


برای مشاهده فیلم معرفی رشته مهندسی مکانیک کلیک کنید



**نکته: نویسنده مقاله آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با مهندسی مکانیک در بخش نظرات مقاله می باشد.**


  مهندسی مکانیک :

    مهندسی مکانیک مبتنی بر تفکر خلاق و  حل مسئله است. دانشجویان این رشته مجموعه ای از علوم  پایه و تخصصی را در زمینه های مختلف ، عمدتا از مباحث فیزیک و ریاضیات فرا می گیرند و با استفاده از دانش خود می توانند به طراحی ، ساخت ، تحلیل ، نگهداری و کنترل کیفیت هر سیستم مکانیکی یا گرمایی  بپردازند.

به نوعی مهندسی مکانیک را می توان یکی از جامع ترین رشته های مهندسی دانست که اشتراکات زیادی با رشته های دیگر نظیر مهندسی پزشکی ، هوا فضا ، مهندسی دریا ، مهندسی ... دارد.

  این رشته مناسب چه کسانی است؟

    دانشجوی این رشته باید علاقه مند به درس های چالشی ، حل مسائل نو و فهمیدن چرایی و چگونگی کار کردن ماشین ها بوده و از هوش و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

    در دروس این رشته حفظ کردن معنی ندارد ، یک سری روش های حل مسئله آموزش داده می شود که باید به کمک آنها و با خلاقیت خود مسائل واقعی را شبیه سازی و حل کرد. در طول تحصیل نیاز است کار با برخی نرم افزار های طراحی و تحلیل سازه ها ( مثل solid woks  و Cosmos و ... ) را یاد گرفت ، علاقه مندی به زبان انگلیسی و کار با کامپیوتر هم می تواند از عوامل پیشرفت در این رشته محسوب شود. 

 در این رشته می توان بسته به علاقه ی خود در مباحث تئوری یا عملی فعالیت کرد  اما کسی که به همزمان روی مباحث تئوری و عملی فعالیت کند ، موفق تر خواهد بود.

  ویژگی های شخصیتی تاثیر گذار:

جستجوگر: مشاغل جستجوگر اغلب درگیر ایده ها هستند و تفکر زیادی را می طلبند. این مشاغل می توانند شامل جستجو ذهنی برای کشف حقایق و حل مسائل باشند.

واقعگرا: مشاغل واقعگرا غالبا شامل فعالیت های کاربردی و عملی می باشند. آنها اغلب در ارتباط با دنیای واقعی ، مواد یا ماشین ها هستند. اغلب کار در بیرون است و زیاد درگیر کاغذ بازی یا کار در کنار دیگران نیست.

قراردادی: این گونه شخصیت ها تمایل به دنبال کردن رویه های تنظیم شده و انجام کارهای روتین دارند. این مشاغل می تواند شامل کار با اطلاعات جزئیات بیش از ایده ها باشند. در این شغل معمولا یک خط واضح معتبر برای دنبال کردن وجود دارد.

  در دانشگاه :

گرایش های مهندسی مکانیک

    انجمن مهندسین مکانیک آمریکا این رشته را دارای 36 زیر شاخه اصلی می داند اما در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایران این رشته دارای دو گرایش اصلی است که داشجویان با توجه به علاقه ی خود می توانند جذب یکی از آنها شوند، در اینجا سعی می کنیم هر یک از این گرایش ها را به طور مختصر توضیح دهیم :

 1. طراحی جامدات

   مهندس طراحی جامدات به بررسی همه ی نیرو ها و گشتاور های وارد بر هر جزء از سیستم می پردازد و سعی می کند در طراحی خود عواملی مثل پایداری و استقامت سیستم ، بیشترین بازدهی در شرایط مختلف محیطی و حتی قیمت تمام شده را در نظر بگیرد. طراحی و تولید همه ی قطعات دینامیکی ، تعلیق و انتقال قدرت در یک سیستم بر عهده ی مهندس طراحی جامدات است .

 واحد های درسی:

   روش‌هاي‌ توليد و كارگاه‌، طراحي‌ مكانيزم‌ها، ياتاقان‌ و روغنكاري‌، روش‌هاي‌ طراحي‌مهندسي‌، طراحي‌ ماشين‌هاي‌ ابزار و توليد، طراحي‌ بدنه‌ و شاسي‌ خودرو، طراحي‌ ماشين‌ به‌ كمك‌ كامپيوتر و ... از دروس تخصصی این گرایش محسوب می شوند که همانطور که از نام آنها پیداست بیشتر به طراحی و تحلیل سیستم ها مربوط می شوند.

2. حرارت و سیالات

   مهندس این گرایش به بررسی رفتار سیالات ( مایع و گاز ) در شرایط مختلف و طراحی و تحلیل تمامی سیستم هایی که اساس کار انتقال حرارت و جرم ، تبدیل انرژی و ... است ، می پردازد. برای مثال موتور خودرو ها و هوا پیماها ، توربین های بادی ، نیرو گاه ها ، سیستم های گرمایشی و تهویه و ... مواردی هستند که مهندس این گرایش در طراحی و تحلیل آنها صاحب نظر است.

   این گرایش از مهندسی مکانیک نسبت به گرایش های دیگر ، شباهت بیشتری به مهندسی شیمی دارد و خیلی از واحد های درسی آن با مهندسی شیمی مشترک است.

  واحد های درسی:

   توربوماشين‌، توربين‌ گاز و موتور جت‌، سوخت‌ و احتراق‌، نيروگاه‌، تهويه‌ مطبوع‌، كنترل‌ آلودگي‌ محيط‌ زیست و ... از دروس تخصصی این گرایش محسوب می شوند.

البته در مقطع کارشناسی حدود 80%  از واحد های درسی گرایش جامدات و سیالات با هم مشترک اند و مهندسین هر دو گرایش توانایی های مشترکی دارند اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا گرایش های مهندسی مکانیک کاملا از هم تفکیک می شوند.



  ادامه تحصیل :

    امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در داخل کشور وجود دارد.

 گرایش های کارشناسی ارشد:

  مهندسی مکانیک – گرایش های ساخت و تولید ، طراحی کاربردی، تبدیل انرژی ، سیستم محرکه خودرو،  طراحی سیستم های دینامیکی خودرو ، سازه بدنه خودرو و مکاترونیک

  مهندسی پزشکی- گرایش بیومکانیک

  مهندسی تسلیحات- گرایش سلاح

  مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش های طراحی دینامیک خودرو ، سازه و بدنه خودرو و نیروی محرکه خودرو

 

 بعد از فارغ التحصیلی

   با توجه به گستردگی رشته ی مهندسی مکانیک و متنوع بودن توانایی مهندسان این رشته ، بازار کار آن هم نسبت به بقیه ی رشته های مهندسی وسیع تر است.

   فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک با توجه به علاقه و استعداد خود می توانند جذب کار های متفاوتی شوند.

اگر مایل به کار در کار خانه ها و صنعت باشند می توانند در صنایع زیر مشغول به کار شوند :

صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی ، صنایع دفاعی ، صنایع وابسته به حمل و نقل ، تاسیسات حرارتی و نیروگاه ها ،  رباتیک ، لوازم خانگی ، نساجی و ...

مثلا مهندس مکانیکی که به پزشکی هم علاقه مند باشد می تواند جذب گرایش بیو مکانیک شده و به ساخت عضو ها و مفاصل مصنوعی و تجهیزات مربوط به پزشکی بپردازد.

 مهندسین مکانیک حتی می توانند جذب بسیاری از ادارات و وزارتخانه های دولتی شده به کار اداری مشغول شوند.

 فارغ التحصیلانی که علاقمند به کارآفرینی باشند ، می توانند اقدام به تاسیس شرکت های تولیدی یا خدماتی در زمینه های مختلف کنند.

برای انجام کار های تئوری ، تحقیقاتی و پژوهشی هم دست مهندسین مکانیک به اندازه ی کافی باز است ، برای مثال می توانند در زمینه هایی مثل استفاده از انرژی های نو ، اوماسیون ، بهبود عملکرد سیستم ها  و ... به تحقیق و پژوهش بپردازند. جنبه ی پژوهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پررنگ تر می شود.

 وضعیت در جهان :

نشریه نیوجاب ریویو برای کسانی که قصد تحصیل در یک رشته دانشگاهی پردرآمد را دارند یک فهرست آماده کرده است که نام مهندسی مکانیک در آن به چشم می خورد.

طبق نظام رتبه بندی «شانگهای» بهترین دانشگاه های دنیا در رشته مهندسی مکانیک به ترتیب دانشگاه MIT و استانفورد از کشور آمریکا و دانشگاه کمبریج از کشور انگلیس می باشند.




امیر کرماجانی - دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران


**نکته: نویسنده مقاله آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با مهندسی مکانیک در بخش نظرات مقاله می باشد.**


Menu