ساخت جزیره شناور مسکونی برای سکونت در دریا

موسسه تحقیقات دریایی هلند در حال آزمایش نموه اولیه یک جزیره مصنوعی شناور است که امکان سکونت در دریا را فراهم می‌کند.

ساخت جزیره شناور مسکونی برای سکونت در دریا

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این جزیره مصنوعی از سطوح مثلثی بزرگی تشکیل شده است که به صورت ماژولار به یکدیگر متصل می‌شوند. به گفته متخصصان با استفاده از این شیوه می‌توان جزیره‌هایی به ابعاد 5 کیلومتر ساخت که ممکن است کاربردهای گوناگونی داشته باشند. 

هلند کشور چندان وسیعی نیست و در نتیجه به‌منظور تامین فضای کافی برای زندگی شهروندان، از سال‌های دور، این کشور سرزمین خود را به درون دریا گسترش داده است. وسعت زمین‌های مسکونی که از طرق ساخت آب‌بندها ایجاد شده است، یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود. اما با نرخ کنونی رشد جمعیت و اوضاع و احوال امروز، این شیوه، راهکار پایدار محسوب نمی‌شود.

با بالاآمدن سطح آب دریاها، شهرهای این کشور شلوغ‌تر می‌شوند و فعالیت‌های بیشتری در دریا انجام می‌پذیرد. در نتیجه بالا آوردن ارتفاع سدها و توسعه بستر خشکی به درون دریاها دیگر راهکار موثری محسوب نمی‌شود. اما این جزیره‌های شناور می‌توانند جایگزین خلاقانه و مناسبی برای سدها محسوب شوند. این فضاها امکان ساخت منازل، فضاهای عمومی، اسکله‌ها، کارخانجات فرآوری ماهی و گیاهان دریایی و سیستم‌های تامین انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی را فراهم می‌کنند. 

ایده جزیره‌های شناور مراحل اولیه آزمایش را سپری می‌کند و محققان به دنبال مناسب‌ترین روش برای چفت کردن سطوح مثلثی به یکدیگر هستند. 

منبع :

Menu