تحليل ساختاري كنكور انساني (دروس عمومي)
1- ادبيات عمومي (ضريب 4):
ادبيات عمومي در بين دروس عمومي کنکور با ضريب 4 بيشترين ضريب را دارد.
ميانگين درصد كل داوطلبان: 4/12
ميانگين درصد رتبههاي زير 200 كشور: 70
بهطور معمول چيدمان و ترتیب سؤالهاي ادبیات عمومی به اين شكل است:
3 تست لغت
2 تست املا
3 تست تاريخ ادبيات
3 تست آرايه
5 تست زبان فارسي
و 9 تست قرابت معنايي
نکات مهم:
در بخش تاريخ ادبيات، قسمت اعلام اهميت زيادي دارد. ممكن است سؤالات اين بخش از كتاب زبان فارسي 3 هم مطرح شود.
براي حل سوالات آرايه كه معمولاً تركيبي هستند، بهتر است، حل تست را از آرايهاي شروع شود كه بر آن تسلط بيشتري داريد. برخي از آرايهها از اهميت بيشتري برخوردارند به نحوي كه ممكن است بهصورت مستقيم هم مورد سؤال قرار گيرند، مانند ايهام، متناقضنما، اسلوب معادله، حسنتعليل و جناس تام
سؤالات زبانفارسي براي اكثر دانشآموزان وقتگير است بنابراین بهتر است سؤالات وقتگير آن مثل سؤالات شمارشي را در انتهای سؤالات ادبیات عمومی یا در زمان نقصانی پاسخ دهید.
براي پاسخگویی به تستهای قرابت معنایی، ابيات هم مفهوم را دستهبندي كنيد، شايان ذكر است مفاهيم مورد سؤال در كنكور معمولاً مفاهيم تكراري هستند كه در سالهاي قبل هم از آنها سؤال طرح شده است. پس حل تستهاي كنكورهاي گذشته برای تسلط بر اين مبحث بسيار مؤثر است.
2- عربي عمومي (ضريب 2):
ميانگين درصد كل داوطلبان: 4/9
ميانگين درصد رتبههاي زير 200 كشور: 5/81
بهطور معمول 9 سؤال اول عربي از مبحث ترجمه و تعريب است، كه ميتوان گفت: سادهترين سؤالات اين درس هستند و با تسلط بر تكنيكها و قواعد ترجمه (به عنوان مثال: توجه به زمان فعل، معرفه و نكره بودن، ضماير، تركيبات وصفي و اضافي) بهراحتي ميتوان به 36 درصد سؤالات عربي پاسخ داد. با حل سؤالهاي ترجمهي کنکورهای سالهاي گذشته ميتوان بر اين تكنيكها مسلط شد.
بخش دوم سؤالات عربي، سؤالات درك مطلب هستند كه 4 سؤال اول بهطور مستقيم از مفهوم متن (كاملاً مفهومي) پرسيده ميشود و 4 سؤال بعدي، سؤالات تشکیل و تحليل صرفي است، كه براي اكثر داوطلبان پاسخ دادن به سؤالات تحليل صرفي آسانتر است.
در بخش سوم قواعد، قواعد پرتكرار در كنكور از مباحث منصوبات، معتلات، اسالیب جمله و بلاغت و اعراب فعل مضارع هستند كه معمولاً حداقل در نيمي از سؤالات قواعد، ساختار و قالب سؤالات مشابه سالهاي قبل است.
3- معارف و فرهنگ اسلامي (ضريب 3):
ميانگين درصد كل داوطلبان: 7/12
ميانگين درصد رتبههاي زير 200 كشور: 71
معارف در كنكور سراسری 95 تنها درس عمومي بود كه در گروه انساني درصد 100 نداشت. در كنكور 95 تغيير ساختار و چيدمان سنتي سؤالات معارف، برخي از داوطلبان را غافلگير كرد و برخلاف روال معمول كه سؤالات بهترتيب مباحث كتابهاي درسي و ترتيب پايه بودند، در سال 95، از نظم گذشته پيروي نميكردند.
معارف سال دوم معمولاً 9 سؤال از 25 سؤال را به خود اختصاص ميدهد كه بيشتر سؤالات از پيام آيات و روايات است. معارف سال سوم هم معمولاً 9 سوال دارد كه سهم نيمهي اول كتاب در سؤالات بيشتر است. در معارف سال چهارم نيز كه 7 سؤال را در بر ميگيرد، مفاهيمي مثل انوع توحيد، سنتهاي الهي، بازگشت و … معمولاً بهصورت ثابت سؤال دارند.
در كنكور سالهاي گذشته رويكرد طراحان سؤال بهگونهاي بوده كه متن آيات هم اهميت پيدا كرده و براي حل برخي سؤالات بايد آيات را حفظ کرده باشید. بنابراين توصيه ميشود در كنار رمزگذاري روي كليدواژههاي مهم در آيات، آيات و روايات پرتكرار كنكورهاي گذشته هم حفظ شوند.
4- زبانانگليسي (ضريب 2):
ميانگين درصد كل داوطلبان: 7/2
ميانگين درصد رتبههاي زير 200 كشور: 7/54
ميانگين درس زبان معمولاً در بين داوطلبان گروه انساني، پائينترين درصد دروس عمومي است و كسب درصد خوب در اين درس، ميتواند به داوطلب كمك بسياري كند تا از ساير رقباي همسطح خود پيشي بگيرد.
4 سؤال اول اين درس را سؤالات گرامر تشكيل ميدهد كه معمولاً 3 سؤال آن از كتاب سال چهارم و 1 سؤال آن از سال سوم است.
8 سؤال بعدي را سؤالات لغت تشكيل ميدهد.
بخش سوم سؤالات (كلوز تست = Close test) 5 سؤال را شامل ميشود. براي حل اين سوالات، توانايي در مبحث گرامر و لغت مطلوب لازم است. بخش آخر سؤالات زبان دو متن ريدينگ Reading است، كه هر متن 4 سؤال دارد و معمولاً براي داوطلبان وقتگير است. توصيه ميشود قبل از خواندن متن ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات داشته باشيم و سپس به مطالعهي متن پرداخته و به سوالات پاسخ دهيم.
سوالات گرامر معمولاً از شكل يكساني پيروي ميكنند و با مرور قواعد و حل كنكورهاي سالهاي قبل بهراحتي ميتوان آنها را پاسخ داد.
از پرتكرارترين سؤالات گرامر ميتوان به ترتيب افعال قبل از اسم، جملات پيرو قيدي، معلوم و مجهول، ربطدهندهها و افعال وجهي اشاره كرد.
براي حل 8 سؤال لغت باید بر متن كتاب درسي تسلط داشته باشید. ريدينگهاي كتاب سال چهارم و تا حدودي سال سوم از اهميت بسيار بالايي برخوردارند و اكثر لغات مورد سؤال در كنكور يا حداقل مترادف يا متضاد آنها در متن ريدينگهاي كتابهاي درسي موجود است.
نويسندگان:
محمد ابراهيم مازني رتبهي 6 منطقه 3 كنكور انساني 95، دانشجوي حقوق دانشگاه تهران
كامران الله مرادي رتبهي 33 منطقه 3 كنكور انساني 95، دانشجوي حقوق دانشگاه تهران