تولید پلیمرهای هوشمند برای ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان

محققان واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی تبریز موفق به تولید پلیمرهای هوشمندی شدند که منجربه بهینه‌سازی درمصرف انرژی، صرفه‌جویی درهزینه تولید ان در ساختمان می‌شود.

تولید پلیمرهای هوشمند برای ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان

محققان واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی تبریز با استفاده از مواد زیست‌سازگار موفق به تولید پلیمرهای هوشمندی شدند که منجربه بهینه‌سازی درمصرف انرژی، صرفه‌جویی درهزینه‌ تولید انرژی و کاهش آلودگی‌های محیط زیست می‌شود.

در دنیای امروزی تأمین انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزمره یکی از عوامل اقتصادی بسیار مهم محسوب می‌شود. به همین دلیل یافتن راه‌های پیشرفته‌ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، ضرورت بالایی دارد.

پلیمرهای اِن کپسول شده با مواد تغییر فاز دهنده (PCMs)، به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر و پاک، موضوع روز بسیاری از تحقیقات در جوامع صنعتی و توسعه‌یافته است.

مواد تغییر فازدهنده، به موادی گفته می‌شود که می‌توانند بر اثر ایجاد تغییر فاز، انرژی را جذب، ذخیره و یا دفع کنند. استفاده از مواد تغییر فازدهنده (PCMs) بیشترین سهم را در صنعت ساختمان‌سازی در مقایسه با سایر کاربردهای آن به خود اختصاص داده است.

در این پروژه نسل جدیدی از مواد تغییر فازدهنده از مواد زیستی سنتز شده است. این مواد درون یک پوسته‌ پلیمری اِن کپسوله شده و عملکرد آن در داخل ساختمان مورد آزمایش قرار گرفت.

 نتایج حاصل از آزمون‌های ترموگراف نشان‌دهنده‌ ذخیره‌سازی انرژی درون این پلیمرها بوده است. بدین ترتیب با به‌کارگیری این پلیمرها، روزانه تا حدود ۲۰ درصد در مصرف انرژی ساختمان صرف‌جویی می‌شود. بنابراین هزینه‌ ساخت این پلیمر از دیدگاه اقتصادی توجیه‌پذیر است.


منبع :

Menu