ساخت پارچه هوشمندی شبیه بافت بدن

دانشمندان برای اولین بار نوعی پارچه هوشمند ابداع کرده‌اند که مانند بافت خاصی از بدن انسان موسوم به «ضریع استخوانی» یا پوشش خارجی استخوان» عمل می‌کند.

ساخت پارچه هوشمندی شبیه بافت بدن

دانشمندان برای اولین بار نوعی پارچه هوشمند ابداع کرده‌اند که مانند بافت خاصی از بدن انسان موسوم به «ضریع استخوانی» یا پوشش خارجی استخوان» عمل می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Sciencealert، محققان دانشگاه «نیوساوث‌وست» استرالیا موفق به تولید پارچه‌ای هوشمند شده‌اند که عملکری مشابه لایه پوششی خارجی استخوان دارد و امیدوارند که با این پارچه بتوانند پوششی محافظ ایجاد کنند که در مواقع برخورد و مواجهه با انواع آسیب‌ها محکم شود. در واقع، این بافت زیستی می‌تواند در آینده جایگزین مفاصل آسیب‌دیده شود و حتی آنها را ترمیم کنند.

ضریع استخوانی در واقع، غشائی است که روی تمام استخوان‌های بدن را غیر از مفاصل می‌پوشاند و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. این پوشش استخوانی از یک ماده ذاتا هوشمند تشکیل شده است که در ضربات با حجم بالایی که به استخوان وارد می‌شود، قدرت استخوان را افزایش می‌دهد.

این گروه تحقیقاتی با کمک سیستم تصویربرداری سه‌بعدی خاصی توانستند نقشه‌ای از نوع ساخت بافت پوششی استخوانی به دست آورند که عناصر کلیدی موجود در این بافت را اندازه‌گیری می‌کند و محققان به کمک آنها نوع جدیدی از پارچه هوشمند را تولید کردند.

نها سپس امکان پوشانندگی این بافت طبیعی را با استفاده از نرم‌افزار طراحی کامپیوتری مورد ارزیابی قرار دادند. محققان، این پارچه را با ترکیبی از کلاژن و الاستین که از پروتئین‌های مهم بافت زیستی به شمار می‌روند، تولید کردند. اما در این میان یک مشکل وجود دارد. چالش موجود بر سر استفاده از کلاژن و الاستین، الیاف آنهاست که آنقدر کوتاهند که داخل بافت قرار نمی‌گیرند بنابراین، محققان از مواد ارتجاعی برای تولید پارچه‌ای ارتجاعی و ابریشمی استفاده کردند که مانند کلاژن عمل می‌کند.

نتیجه به دست آمده، تولید پارچه‌ای هوشمندی است که می‌تواند ویژگی‌های پوشش خارجی استخوان (ضریع استخوانی) را اجرا کند. محققان با آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی که انجام داده‌اند، سایر الیاف را نیز برای تولید این پارچه مورد مطالعه قرار دادند.

هدف بلندمدت دانشمندان تولید بافت‌های زیستی به ویژه برای قسمت‌های مختلف بدن انسان در شرایط آزمایشگاهی است که بتوانند آنها را به عنوان جایگزین یا درمان مفاصل آسیب‌دیده استفاده کنند.

Menu