ساخت سبک‌ترین و قوی‌ترین آلیاژ جهان

سالیان بسیاری است دانشمندان به دنبال راهی برای کشف محکمترین ماده که در عین حال وزن کمی نسبت به مواد مشابه داشته باشد، آلیاژهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند. پیش از

ساخت سبک‌ترین و قوی‌ترین آلیاژ جهان

سالیان بسیاری است دانشمندان به دنبال راهی برای کشف محکمترین ماده که در عین حال وزن کمی نسبت به مواد مشابه داشته باشد، آلیاژهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند. پیش از این کربن به عنوان سخت ترین ماده شناخته می شد اما اکنون دانشمندان موفق به کشف ماده جایگزین شده اند.

به گزارش کلیک، دانشمندان تا کنون بسیاری از مواد را به روش های مختلف مورد آزمایش قرار داده اند تا آلیاژی محکم و در عین حال با وزنی سبک و ایده آل را کشف کنند. تا کنون در بسیاری از آزمایش ها کربن به ویژه گرافین به عنوان محکمترین ماده شناخته شده است. گرافین، ماده ای متشکل از اتم های کربن است که به حالت دو بعدی ایجاد شده است.

تاکنون متخصصان در انجام عملیات های الکترونیکی، با استفاده از گرافین (لایه سبک و مستحکم) موفق به انجام امور مورد نظر شده اند. اما این لایه مستحکم متشکل از اتم های کربن، تنها تا زمانی عملکرد مطلوبی داشته اند که ابعاد پروژه تنها در سطح ۲ بعدی انجام شوند.

محققان موسسه تحقیقات تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts)،  به منظور سهولت در استفاده از این آلیاژ مقاوم و در عین حال بی وزن، حالتی را تعریف کرده اند تا طی آن گرافین در همه ساختارها مورد استفاده قرار گیرد.

طی این فرایند تعریف شده، لایه های گرافین پس از ترکیب به حالت موج دار تبدیل خواهند شد که خود حالتی ۳ بعدی را بوجود می آورد. این ترکیب به اعتقاد کارشناسان علاوه بر شکل هندسی سه بعدی، استحکامی ۳ برابر فراتر از لایه های گرافین، ۱۰ برابر مقاوم تر از استیل با تنها ۳ درصد از حجم و ضخامت را داراست.

تحقیقات در مورد کشف آلیاژها و مواد مقاوم با حجم و وزن بسیار کم همچنان ادامه دارد. چرا که در پروژه های ساختمانی و یا صنعتی مدرن، دستیابی به چنین موادی بسیار سودمند خواهد بود. به گفته مدیر ارشد موسسه تحقیقات تکنولوژی ماساچوست، در هر حالتی می توان ماده ای نظیر گرافین و یا کربن را به تنهایی مورد استفاده قرار داد و این در حالیست که ابعاد سه بعدی تعریف شده از این مواد نیز کمک بسیاری در این زمینه داشته است.

به گفته دانشمندان دانشگاه ماساچوست، دنیای صنعت مدرن این روزها به سمت مستحکم تر شدن و در عین حال سبک شدن پیش می رود. تحقیقات در مورد این فرایند نیز همچنان ادامه دارد تا دستیابی علم مدرن به بهره گیری از مواد این چنینی بیش از پیش آسان شود.

منبع :

Menu