موتور سیکلتی که روی پای خودش می‌ایستد

هوندا، شرکت خودروسازی ژاپن، یک موتور سیکلت هوشمند عجیب طراحی کرده است که می‌تواند

موتور سیکلتی که روی پای خودش می‌ایستد

هوندا، شرکت خودروسازی ژاپن، یک موتور سیکلت هوشمند عجیب طراحی کرده است که می‌تواند تعادلش را در حالت بدون حرکت نیز حفظ کند و حتی خودش کنترل حرکت را به‌ دست گیرد. هوندا از این موتور سیکلت در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از HONDA، اگر موتورسواری کرده باشید می‌دانید که حفظ تعادل موتور سیکلت هنگام حرکت در سرعت بالا، دشواری زیادی ندارد اما وقتی ترافیک باشد یا پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید، حفظ تعادل به‌ خصوص در موتورهای سنگین دشوار است. شرکت هوندای ژاپن که یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در عرصه ساخت موتورسیکلت است ایده‌ای ارائه کرده است که می‌تواند موتورسیکلت‌های آینده را روی پای خودشان قرار دهد.

برخلاف آنچه در ابتدا به‌ نظر می‌رسد، موتورسیکلت هوندا مجهز به ژیروسکوپ نیست، بلکه با استفاده از تکنیک خاصی، تعادلش را حفظ می‌کند. این موتور سیکلت با تنظیم فاصله دو شاخه چرخ جلو با بقیه بدنه موتور، می‌تواند مرکز ثقلش را طوری تنظیم کند که حتی بدون سرنشین نیز بدون نیاز به جک، عمودی بایستد. هوندا این ایده را از محصولی دیگری که «یونی‌کیوب» نام دارد و یک وسیله حرکت تک‌چرخ نشسته بود، گرفته است. این موتور که مشخص نیست چه زمانی تولید خواهد شد، مجهز به سیستم رانندگی هوشمند است تا در هنگام حرکت هم اتکای چندانی به راکب خود نداشته باشد.

آنچه در فیلم‌های تخیلی مانند «بتمن» دیده می‌شد، امروز با اتکاء به تکنولوژی‌های هوشمند در آستانه واقعیت قرار گرفته است اما مهم‌تر از آن این است که اگر این موتورها به تولید انبوه برسند، دیگر هیچ موتورسواری برای شکستن آیینه خودروی شما بهانه‌ای ندارد.

موتورسیکلت آینده هوندا در مرحله تحقیقات عملی قرار دارد اما هنوز شرکت منابع مالی یا برنامه تولید انبوه آن‌ را اعلام نکرده است.


Menu